2 צפייה בגלריה
עובדים במשרד החוץ פוצצו ישיבה במחאה על עיכובים  בקידום עובדים ופגיעות מתמשכות בשכר
עובדים במשרד החוץ פוצצו ישיבה במחאה על עיכובים  בקידום עובדים ופגיעות מתמשכות בשכר
מחאת העובדים, בצהריים. "מחפשים יועץ ללא שכר"
לראשונה מאז כניסתו של יאיר לפיד לתפקיד שר החוץ, סכסוך חריף נרשם בצהריים (יום ג') בין ועד עובדי משרד החוץ לבין הנהלת המשרד. לראשונה בתולדות משרד החוץ, עובדי המשרד, יחד עם הנהגת ועד העובדים, פוצצו ישיבה של "ועדת הדרגים" במחאה על עיכובי דרגי עובדים של שנים. העובדים טענו כי מדובר בפגיעה יומיומית בהם ובפגיעה בתנאי העסקתם, וקראו לשר החוץ לפיד "להפשיל שרוולים ולסייע בפתרון המצב החמור הזה", כלשונם.
ועדת הדרגים היא זו שמקדמת את העובדים בדרג, שמקביל לדרגות בצבא. על הדרגים במשרד החוץ נמנים שגריר, ציר, ציר יועץ, יועץ, מזכיר ראשון ומזכיר שני. הדרגים במשרד החוץ קובעים את שכר העובדים, ובהכרח גם את הפנסיה שלהם. יו"ר הוועדה הוא מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וחברים בה בכירי המשרד. לדברי יעקב ליבנה, חבר ועד העובדים, הישיבה פוצצה לאחר שהעובדים הגיעו למצב שאותו הגדיר בלתי נסבל, ובמסגרתו מתוך 300 עובדים, פחות מ-30 היו אמורים לקבל קידום.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מארח את שרת החוץ של שבדיה הגברת אן לינדה
יאיר לפיד מארח את שרת החוץ של שבדיה הגברת אן לינדה
שר החוץ יאיר לפיד. העובדים קוראים לו להתערב
(צילום: חורחה נובומיסקי)
"זה יצר פתח לקידום מקורבים כי אי אפשר לפי שום קריטריון לעשות את זה בצורה נכונה. זו לא ועדת קידום אלא ועדת עיכוב וקריירות של עובדים נדפקות ומשפחות נפגעות מאחר והשכר והפנסיה של התא המשפחתי נפגע", הוא אמר. "מעולם לא היינו במצב כזה. זה נובע בגלל תנאים שלקחו לנו בשנים האחרונות. כל יום עובדים במשרד החוץ מפסידים רבע מיליון שקל".
המשמעות של פיצוץ הישיבה שמתרחשת לראשונה בתולדות המשרד היא שלא יהיו קידומים של עובדים. אף שהוועד מעניש את העובדים, בצעד הזה של שבירת הכלים הוא מצפה שיחל מו"מ עם הנהלה. "ההנהלה תצטרך לחזור לדבר עם הועד איך פותרים את המשבר, מה שלא קרה עד היום", הוסיף ליבנה. "נדרש מההנהלה להביא פתרון: להביא תקנים נוספים ולהחזיר לעובדי המשרד כסף ותנאי שכר שלקחו לנו בשלוש השנים האחרונות. הפסקנו לשתוק. לא נאפשר שום פעילות במשרד שפוגעת בקידום העובדים. הסיכוי לקבל קידום הוא בערך כמו לזכות בלוטו".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "המנכ"ל והנהלת משרד החוץ מעריכים מאוד את עובדי המשרד ואת המסירות שלהם ומחויבים לשיפור תנאי העבודה, השכר והקידום. בשנתיים האחרונות הייתה עלייה של יותר מ-30% במספר התקנים שניתנו לעובדי המשרד. בשנת 2019 היו 42 תקנים שניתנו בשנה והשנה 55 תקנים. הייתה עליה של 32% בדרגי ציר יועץ ולמעלה מ-40% בדרגי ציר. היום היו אמורים לקבל 28 עובדים דרג חדש שמצטרפים ל-27 שקיבלו בוועדת הדרגים שהייתה בחודש אפריל האחרון. העלייה הזאת מבטאת את המאמץ של הנהלת המשרד להתאים את התפקידים, התקנים והדרגים לעבודה המאוד מאומצת של משרד החוץ ולאתגרים שעומדים בפניו. פגיעה בקיום ועדת הדרגים היא לא הדרך הנכונה לפעול לשיפור המצב".