הפעילות בבלאטה, הלילה

המבצע המשותף של כוחות הביטחון במחנה בלאטה בשכם, שבו פעלו הלילה (בין ראשון לשני) לוחמי צה"ל ומג"ב - בהכוונה מודיעינית של שב"כ - לסיכול טרור במחנה, מחזיר אותנו לתקופות שבהן מחנה הפליטים היה מעוז הטרור בגדה המערבית.
3 צפייה בגלריה
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
הרס בבלאטה, היום. הושמדה מעבדת נפץ לייצור מטענים
(צילום: רויטרס)
מחנה הפליטים בלאטה, שהוקם בשנת 1950, הוא הגדול ביותר בגדה המערבית. גרים בו כ-24,000 בני אדם, והוא רשום באונר"א, סוכנות האו"ם העוסקת במתן שירותים לפליטים פלסטינים.
המחנה, שממוקם בסמיכות לעיר לשכם, ידוע כמקום עני וצפוף שיותר ממחצית מתושביו מובטלים - מה שהקל על ארגונים שונים להשתקע בו, לתכנן ממנו פעולות טרור ולבצע אותן. בין היתר, חמאס ידוע כארגון טרור המעביר למחנה כספים רבים עבור נשק ומחבלים. הימצאות כוחות הביטחון הישראליים במחנה, לצד מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, מונעים את נפילתו לידי הג'יהאד האסלאמי.
3 צפייה בגלריה
תחמושת שנתפסה במחנה הפליטים בלאטה בפשיטת צה"ל
תחמושת שנתפסה במחנה הפליטים בלאטה בפשיטת צה"ל
נשק שנתפס בבלאטה, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
בשנת 1970 פוצץ צה"ל את ביתו של מנהל מחנה בלאטה, שנחשד ב"פעילות חבלנית". במהלך האינתיפאדה הראשונה והשנייה עלה שמו של המחנה הודות לעימותים ולהתנגשויות אלימות בין פעילי הארגונים הפלסטיניים ובין כוחות צה"ל והשב"כ - מצב שלא השתנה באופן ניכר עד היום. באינתיפאדה השנייה הפך בלאטה לסמל "ההתנגדות" עבור הפלסטינים, והיה נתון לפעולות נרחבות של צה"ל.
בפברואר 2002 פתח צה"ל במבצע צבאי רחב היקף במחנה, שבמהלכו הפציץ חיל האוויר מטרות על מנת לחסל את תשתית ההתנגדות - שכונתה "ראש הנחש" ו"קן הצרעה" באותה עת - ושלטה בו. העימותים נמשכו כ-10 ימים טרם הכניסה למחנה, וב-12 הימים שלאחר מכן נכנסו כוחות רגליים למבצע איתור מבוקשים שהוביל לחיסולים, פצועים והרס רב.
בשנים האחרונות מתקיימים במחנה עימותים עם שירותי הביטחון המסכל של הרשות, הרואה ברבים מתושביו "פורעי חוק". ניסיונות שירותי הביטחון לכפות את שליטתם על המקום מתחדשים מעת לעת.
3 צפייה בגלריה
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה פליטים בלאטה שכם לאחר חילופי האש
מחנה הפליטים בלאטה, היום
(צילום: רויטרס)
כיום פועלים במחנה גדודי חללי אל-אקצא, שנטעו את שורשיהם במקום בשל ריבוי אנשי פת"ח. עם מנהיגי התנועה נמנה תאופיק טיראווי, ראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני לשעבר ויועץ ביטחוני ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. טיראווי אחראי למעשי רצח רבים, לרבות של פלסטינים החשודים כמשתפי פעולה עם ישראל או כאלה שמכרו אדמות ליהודים. עם פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, החל טיראווי לפעול בשני כובעים - האחד כראש מנגנון המודיעין הכללי בגדה, שאמור היה לפעול נגד מבצעי הפיגועים ומשלחיהם, והשני כמארגן פעילות טרור.
גם נאסר עוויס, מחבל האחראי לרצח של לפחות 14 אזרחים ישראלים, מגיע ממחנה הפליטים בלאטה. עוויס היה המפקד של אזור שכם וצפון השומרון של ארגון הטרור "התנזים", ושימש כמפקד ארגון גדודי חללי אל-אקצא באזור. הוא נלכד והובא למשפט בשנת 2002, ובית המשפט הטיל עליו 14 עונשי מאסר עולם מצטברים ועונש נוסף של 50 שנות מאסר.
מחמוד א-טיטי, שהיה ראש התנזים בשומרון, חוסל בירי של טנק במחנה הפליטים, ונחשב עד ליום חיסולו ב-2002 למספר אחת בגדודי אל-אקצא. ישראל האשימה את א-טיטי באחריות לארגון ולשיגור פיגועים קשים שבוצעו בישראל, שבהם נהרגו 11 אזרחים ישראלים ונפצעו עשרות.