הדי הלחימה בקווקז מגיעים לישראל: אזרבייג'ן וארמניה האשימו גם היום (שבת) זו את זו במתקפות על ריכוזים אזרחיים ובהפרת הפסקת האש שהוכרזה לפני שבוע - והלחימה באזור נגורנו קרבאך נמשכת.
בירושלים מחו בשיירה אנשי הקהילה הארמנית בארץ נגד מכירת נשק ישראלי לאזרבייג'ן. באזור כביש 1, בסמוך למחלף שער הגיא, החלה קטטה ביניהם לבין בני מיעוטים תומכי אזרבייג'ן המוסלמית. כוח משטרה הגיע למקום ועיכב תשעה חשודים לחקירה, שני פצועים פונו לקבלת טיפול רפואי. צפו בתיעוד, בתחילת הכתבה.

4 צפייה בגלריה
אלימות נגד השיירה
אלימות נגד השיירה
העימותים בכביש 1
(מתוך טוויטר )
באקו טענה היום כי 13 אזרחים נהרגו ויותר מ-50 נפצעו במתקפת טילים של צבא ארמניה בעיר השנייה בגודלה באזרבייג'ן, גנג'ה שבפאתי הרי הקווקז - ומנגד טענו הארמנים כי האזרים מפציצים ריכוזים אזרחיים בנגורנו קרבאך.
ארמניה ואזרבייג'ן מנהלות כבר עשרות שנים סכסוך על השליטה בנגורנו קרבאך, מובלעת באזרבייג'ן המוסלמית שרוב תושביה הם ארמנים אתניים נוצריים. בשנות התשעים, אחרי קריסת ברית המועצות, פרצה מלחמה על השליטה במובלעת שבה נהרגו כ-30,000 איש. סבב הלחימה הנוכחי הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש ב-1994.
התובע הכללי של אזרבייג'ן, קמרן אלייב, אמר היום כי אזור מגורים בגנג'ה, שרחוקה כ-150 קילומטר מנגורנו קרבאך, הופגז בטילים וכ-20 בנייני דירות נפגעו. ארמניה דחתה את הטענות האלו, אך בצילומים מהאזור נראים כוחות ההצלה עוברים בין הריסות הבתים בניסיון לחפש פצועים ולכודים. לפי צלם של סוכנות הידיעות רויטרס, חלק מהבניינים שוטחו כמעט לחלוטין. כאמור, במקום נהרגו 13 אזרחים ויותר מ-50 נפצעו.
נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, האשים את ארמניה בביצוע פשע מלחמה בשל ההפגזה בגנג'ה, ואמר כי "הם יישאו באחריות לכך. אם הקהילה הבינלאומית לא תעניש את ארמניה, אנחנו נעשה את זה". הנשיא אלייב הוסיף כי צבאו השתלט לחלוטין על שני אזורים שהיו בידי הבדלנים בנגורנו קרבאך, פיזולי וג'ברייל.
"אנחנו שולטים בשדה הקרב", הוסיף הנשיא האזרי, וטען כי כוחותיו מעולם לא פגעו באזרחים. הוא גם הטיל ספק בכך שארמניה יכולה לשקם את הכלים הצבאיים שלה שהושמדו במהלך הלחימה, במה שפורש כעקיצה קטנה לבעלת בריתה המרכזית של ארמניה - רוסיה. לדבריו, באקו תפסיק את התקפותיה ברגע שארמניה תיסוג מנגורנו קרבאך.
4 צפייה בגלריה
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
מחפשים ניצולים, אחרי מתקפת הטילים הארמנית
(צילום: AFP)
"אנחנו חיים בפחד כבר כמה ימים", אמרה אמינה אלייבה, תושבת גנג'ה בת 58. "אנחנו סובלים הרבה. היינו מעדיפים למות. הלוואי שהיינו מתים, אבל שילדינו ישרדו".
משרד ההגנה של ארמניה דחה את הטענות להפגזת ערים באזרבייג'ן, והאשים את באקו בהמשך הפגזת אזורים מיושבים בתוך נגורנו קרבאך, כולל עיר הבירה סטפנקרט שבה חיים 40 אלף איש. לטענת משרד החוץ הארמני, שלושה אזרחים נפצעו כתוצאה מהירי האזרי. צלם רויטרס בסטפנקרט אישר כי שמע פיצוצים ביום שישי בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות.
ליקה זקריאן, תושבת סטפנקרט בת 26, סיפרה לרויטרס כי "התעוררנו בשעה 04:00 לפנות בוקר בגלל הפצצה איומה. זו לא הייתה רק מתקפה, אלא משהו חזק יותר. אנחנו מפחדים, אבל התרגלנו. לפעמים הרגשנו שהם תוקפים ישירות אותנו".
4 צפייה בגלריה
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
החורבות בגנג'ה
(צילום: AP)
ארמניה טענה גם כי כמה מזל"טים אזריים טסו מעל יישובים בארמניה, תקפו מתקנים צבאיים ופגעו בתשתיות אזרחיות. היא האשימה את אזרבייג'ן גם בכך שהיא פועלת להרחבת ההשפעה הטורקית באזור, ומשתמשת בשכירי חרב פרו-טורקיים בלחימה - ההאשמות שגם אנקרה וגם באקו מכחישות. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, כינה את התקיפות האזריות "ניסיון לרצח עם של העם הארמני". לדבריו, "עלינו להגן על עצמנו, כמו כל אומה שמאוימת בהשמדה".
שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, חזר גם היום על תמיכתה של אנקרה באזרבייג'ן, ואמר כי "טורקיה תמיד תעמוד לצידה". שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר שוחח עם עמיתו האזרי, זקיר חסנוב, ובירך אותו על כיבוש כמה יישובים בנגורנו קרבאך. בארמניה מאשימים שטורקיה מעודדת את אזרבייג'ן להמשיך לחפש אחר פתרון צבאי לסכסוך, מה שמעמיד בסכנת חיים את האזרחים הארמנים.
לפי אזרבייג'ן, מאז תחילת הלחימה ב-27 בספטמבר נהרגו 60 אזרחים אזרים ונפצעו עוד 270. היא לא מסרה כמה חיילים נהרגו. מנגד, הכוחות בנגורנו קרבאך מסרו כי 633 מאנשי הצבא שלהם נהרגו, לצד 34 אזרחים. ביום שבת האחרון הכריזו הצדדים על הפסקת אש בתיווך רוסי, אך זו קרסה במהרה - וסיום הקרבות לא נראה כעת באופק.