1 צפייה בגלריה
אמבולנס
אמבולנס
אמבולנס. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לראשונה, קורס הפרמדיקים של מד"א לבני ובנות השירות הלאומי ייערך תוך הפרדה מגדרית - כך שהנערים והנערות לא ילמדו יחדיו במסגרת משותפת. ל-ynet נודע כי הסיבה לשינוי היא בקשתם של מועמדים ומועמדות מהמגזר החרדי והדתי לערוך את הקורס בנפרד. "מי שחושב שאפשר לשלוט בהפרדה מגדרית - טועה", ציינו בפורום החילוני, "ברגע שנפתח הסכר - זה מתפשט לכל עבר".
בקורס צפויים להשתתף עשרות בני ובנות נוער, בהם גם חילונים רבים הזועמים על כניעתו של ארגון מד"א, כלשונם, ללחץ החרדי. מנגד, בכיר במד"א אמר כי המהלך נחוץ לצורך הבטחת שילובם של בני הישיבות בפעילות הארגון.
קורס הפרמדיקים של מד"א נחשב לאחר הקורסים היוקרתיים של הארגון, והוא מתקיים לאורך שנה שלמה. עם סיומו משרתים בני השירות הלאומי בתחנות מד"א השונות ברחבי הארץ, כמובן ללא הפרדה. עם זאת, יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה מתבצעות פעילויות בהפרדה. כך למשל, רק בספטמבר האחרון ערך הארגון בתל אביב ערב הוקרה למתנדבים דתיים בהפרדה.

"אין דבר כזה 'נפרד אבל שווה'"

"הקורס הזה אמור להתחיל בחודש יולי", סיפרה מועמדת חילונית לקורס. "לאחרונה מילאנו פרטים, ואז היה זום של הסברה לתחילת תהליך המיונים שבו הודיעו באופן רשמי שהשנה - בניגוד לשאר השנים - הקורס יהיה בהפרדה". לדבריה, "הגברים ילמדו עם בני הישיבות בתנאי פנימייה, ככל הנראה בזכרון יעקב, והבנות ילמדו בתחנת מד"א מרכזית במרחב שבו הן גרות".
המועמדת התרעמה על המהלך: "לדעתי זה לא תקין. הארגון הזה מתפאר בערך השוויון - מה שממש לא תואם את הצעד. זה לא הגיוני לעשות את ההפרדה הזו, בטח כשאחרי הקורס משרתים ביחד. מד"א אמור להיות ארגון שמכיל את כולם. יש בו עובדים ומתנדבים מכל מגזר ומכל עדה, וכאן עושים את ההפרדה. גם חברים נוספים שלי לא הבינו למה זה קורה וכעסו מאוד".
בפורום החילוני ביקרו את הצעד בחריפות: "מי שחושב שאפשר לשלוט בהפרדה מגדרית - טועה. ברגע שנפתח הסכר, ההפרדה המגדרית מתפשטת לכל עבר. צריך להזכיר שאין דבר כזה 'נפרד אבל שווה' - כששיקולים דתיים של הפרדה מגדרית נכנסים אפילו לתחום של הצלת חיים, זה אומר שהגענו לקצה". עוד נטען כי "אם גברים ונשים לא מסוגלים ללמוד יחד, גם הצלת החיים עצמה תיעשה בהפרדה? אסור לעשות שום פשרות בנושא הכה חשוב הזה ולפגוע בעיקרון השוויון - לא במד"א ולא בשום גוף ציבורי אחר. הפרדה מטעמים דתיים-פטריארכליים תמיד תביא לעוד הפרדה, ותתרחב לשעות נפרדות, לימים נפרדים, תורים נפרדים, צוותים נפרדים וקורסים נפרדים - בדיוק כמו במקרה הנוכחי".
אורי קידר, יו"ר ישראל חופשית, הצטרף לביקורת: "אחרי שכבר נתקלנו בדרישה לא להעלות חולת קורונה לאמבולנס כי כבר היה בו גבר, נראה שמד"א לא הבינו את הסיפור. ההפרדה המגדרית היא חיה שלא יודעת שובע, ומי שמאכיל אותה וחושב שהיא תסתפק בזה כנראה לא הבין את המשחק. אנחנו נבחן צעדים משפטיים לביטול הקורס לאלתר".
ממד"א נמסר בתגובה: "מדובר בקורס הכנה למשרתי השירות הלאומי שרובם דתיים. מגן דוד אדום פועל בקרב כל המגזרים והאוכלוסיות המרכיבות את הפסיפס הישראלי ואנו מתחשבים בהשקפת עולמם. ככלל, במקרים בהם מתאפשר, אנו משתדלים מאוד להתחשב בבקשותיהם וברגשותיהם של חניכי הקורס. מאחר ומדובר בקורס המיועד למשרתי השירות הלאומי, בהם רבים מבני ישיבות ההסדר ובנות דתיות והיה ביקוש גדול גם בקרב הבנים וגם בקרב הבנות, הוחלט לפתוח בחודש יולי שני קורסים במקביל, אחד לבנים ואחד לבנות. אנו גאים על כך, וכך נמשיך לנהוג גם בעתיד. יודגש כי ישנם מספר קורסים דומים ואין כל בעיה להשתבץ בהם בתנאי שעומדים בתנאי הקבלה".