בצל המגעים לשחרור החטופים משבי חמאס בעזה, משא ומתן שלפי הדיווחים הינו אחת הסיבות לעיכוב בפתיחת התמרון הקרקעי ברצועה, מחאת המשפחות נמשכת - והערב (חמישי) הם עורכים מסיבת עיתונאים, שמופנית הן לתקשורת הישראלית והן לתקשורת העולמית. רגע לפני תחילתה, נשמעו אזעקות בגוש דן, והנוכחים נאלצו להתפנות למרחב המוגן. ynet העביר בשידור ישיר את האירוע שנערך ברחבת מוזיאון תל אביב, אותה מכנות המשפחות "כיכר החטופים והנעדרים".
מירב לשם גונן, אמה של רומי בת ה-23 שהייתה במסיבה ברעים ונחטפה לעזה, אמרה כי "20 יום הם נמצאים שם. 20 יום. 20 ימים שאין לנו מושג לא מה שלומם לא איך מטפלים בהם, אם הם בסדר, אם הם נושמים איפה הם בכלל נושמים. 20 יום שמבקשים מאיתנו להתאזר בסבלנות. 20 יום, אתם יכולים לתאר לעצמכם? אמא, אבא, ילד, הורה שלא יודע איפה האהוב עליו, אתם מסוגלים לדמיין בכלל? כי אנחנו חיים את זה יום יום, כולנו. היינו סבלניים מאוד, מעבר למאוד, אבל זהו. הסבלנות שלנו פקעה. הסבלנות שלנו נגמרה".
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
5 צפייה בגלריה
מירב לשם גונן
מירב לשם גונן
מירב לשם גונן
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
בני משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, לפני הצעדה לרחבת מוזיאון תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
לשם גונן המשיכה ופנתה לממשלת ישראל: "לכל המנהיגים שלנו, אנחנו אזרחים של מדינת ישראל. הציפייה שלנו היא שמדינת ישראל תדאג לנו. שהיא תדאג לאהובים שלנו. שהיא תבטיח את הביטחון שלהם ושהיא גם תחזיר את כולם חזרה היום, כולם. צריך לנצל כל הזדמנות שיש עכשיו כדי לוודא שהם חוזרים כולם". הקהל צעק בתגובה: "היום!".
אייל אשל, אביה של רוני בת ה-19, אמר: "רוני היא חיילת בצה"ל. רוני היא הילדה שלי, היא תחת המשמרת שלכם. תחת האחריות שלכם. 20 ימים וממשלת ישראל אילמת. 20 ימים ואיש או אישה לא אומרים לנו מה קרה לה, מה עלה בגורלה. יש לנו מידע ויש לנו תמונות ויש לנו תמונת מצב וכל זה בכוחות עצמנו. מה אתם עושים כל יום? מה אתם עושים כל היום? אני דורש דבר אחד - קומו מהכיסאות שלכם, תנסו לשים את ליבכם במקומי ותיקחו אחריות. אל תפנו לי עורף. נגמרה לכולנו הסבלנות".
אבינתן אור נחטף גם הוא מהמסיבה ברעים, והתיעוד של חברתו נועה ארגמני מוחזקת גם היא בידי מחבלי חמאס - הפך לאחד מסמלי הרוע של מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. "אתם מכירים אותו מהסרטון שהחברה שלו נחטפה מהאירוע והוא צעד לידה. הוא יכול היה לברוח, היו לו אופציות, אבל הוא נשאר לשמור על החברה שלו ולא הפקיר אותה", אמרה אמו. "אנחנו קוראים למדינת ישראל, לא להפקיר אותו".

5 צפייה בגלריה
פקעה סבלנותנו, די להפקרת החטופים והנעדרים - מסיבת עיתונאים של המשפחות בכיכר ברחבת מוזיאון תל אביב
פקעה סבלנותנו, די להפקרת החטופים והנעדרים - מסיבת עיתונאים של המשפחות בכיכר ברחבת מוזיאון תל אביב
"הסבלנות פקעה לכולנו"
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
לפני מסיבת העיתונאים צעקו בני המשפחות באנגלית ברחבת המוזיאון "!Free them now", אחרי שהגיעו לשם בשתי צעדות שיצאו משגרירות מצרים בעיר ומרחוב קפלן. אחת מבני המשפחות זעקה, גם כן באנגלית: "איפה אתם ארגוני זכויות אדם? אנחנו לא ישנים. תנו לנו את התמיכה שלכם".
הם צעקו גם "200 משפחות לא ישנות בלילה!", ואחת מהמפגינות פנתה למתאם השבויים והנעדרים מטעם הממשלה גל הירש: "אתה מסוגל להחזיר אותם, תחזיר אותם. אתה לא מסוגל? תן את השרביט למישהו אחר. אנחנו לא נותנים צ'אנס, אין לנו זמן לתת צ'אנסים. אנחנו צריכים אותם עכשיו כי חלון ההזדמנויות נסגר. גל הירש אתה מסוגל להחזיר לי את הילדה או לא?".
אורית מאיר, אמו של אלמוג מאיר ג'אן בן ה-21 מאור יהודה, שנחטף על ידי מחבלי החמאס מהמסיבה ברעים, פנתה במקביל לראש הממשלה בנימין נתניהו: "ביבי, עכשיו זה הזמן לבצע עסקה ולהחזיר את כל החטופים לישראל. אני מתחננת. נסה לדמיין שהבן שלך היה חטוף בעזה. תחזיר את אלמוג הביתה. עכשיו!".
אלמוג בן ה-21, חייל משוחרר, התקשר בשעה 7:45 בבוקר של השבת השחורה לאמו אורית, וסיפר לה שסגרו את המסיבה כי יש "פיצוצים ויריות". הוא אמר לה שהוא אוהב אותה, הבטיח לעדכן – וניתק. רק בשעה 12:30 באותו יום חמאס פרסם סרטון שבו אלמוג נראה אזוק ומפוחד עם עוד ארבע צעירים בחדר מעופש, כנראה בשבי בעזה. זה היה אות החיים האחרון שיש למשפחה מאלמוג.
5 צפייה בגלריה
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
צעדת מחאה משפחות החטופים והנעדרים ברחוב קפלן, תל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
דרישת בני המשפחות לעשות הכול על מנת לשחרר את בני משפחותיהם מגיעה כאמור בצל הדיווחים על מגעים מתקדמים, בתיווך קטאר ובמעורבות ארה"ב, לשחרור חטופים. אתמול טענו בקטאר כי ישנה "פריצת דרך" בשיחות, אחרי שאלו כבר הובילו לשחרורן של ארבע חטופות: יהודית רענן ובתה נטלי, שהינן בעלות אזרחות אמריקנית, וכן יוכבד ליפשיץ ונורית קופר – שבעליהן נחטפו גם הם ונותרו בשבי.
הערב אמר בכיר קטארי ל"סקיי ניוז" כי הוא מאמין שניתן לשחרר את כל בני הערובה האזרחים בעזה תוך ימים, "אבל זה לא יקרה לפני הפסקת הלחימה". לדבריו, "כל התקפה קרקעית ישראלית תקשה על המצב". אמש גורמים בכירים בישראל ציינו כי יש סיכוי סביר לעסקה משמעותית בתיווך קטארי לשחרור מספר משמעותי של חטופים מעזה, בדגש על נשים, ילדים וקשישים.
עם זאת, הם מדגישים כי המגעים לעסקה שכזו לא יבטלו את התמרון הקרקעי - וכי הוא ייצא לפועל. לצד זאת, ההבנה בישראל הינה שמרגע שיחל התמרון – הסיכוי לעסקה רחבה יפחת דרמטית.
בהצהרתו אמש הודיע לראשונה נתניהו ששחרור החטופים הוא מטרה מרכזית של המאמץ המלחמתי, ומסר דומה השמיע היום גם השר בני גנץ שאמר: "אנחנו עוסקים בשבועיים האחרונים לילה ויום במאמצים בלתי מתפשרים, בכדי לקיים את הצו המוסרי והחובה הלאומית להשיב הביתה את בנותינו ובנינו. אנו עושים זאת בכל דרך אפשרית, בכל נתיב שיש לנו, בכל אמצעי שעומד לרשותינו. החזרת השבויים והנעדרים היא חלק בלתי נפרד מהמאמץ המלחמתי".
לסוגיה התייחס היום גם נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנועד עם משפחות חטופים ונרצחים במהלך ביקור ברהט – והצהיר שהוא מגבה את מדיניות הקבינט: "אני רוצה לומר משהו למשפחות החטופים – זהו אתגר לאומי עצום. שנמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי שלנו. זהו אתגר שנמצא בראש סדר היום העולמי. זהו אתגר חשוב מאוד שעובדים עליו ברגישות ובאחריות בשעות האלה ובכל יום ויום".
לדברי הרצוג, "יש לכך משמעויות גם בקבלת ההחלטות קבינט החירום, קבינט ניהול המלחמה. הוא מתנהל נכון ובאחריות ואני נותן גיבוי לקבינט הזה בראשותו של ראש הממשלה נתניהו וכל השרים שנמצאים שם. קבלת ההחלטות שיכולות להביא לתוצאה הנכונה של החזרת החטופים וכמובן ניהול המערכה".