1 צפייה בגלריה
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב, טום ניידס בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס
(צילום: עמית שאבי)
שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס יעזוב את תפקידו בקיץ - אחרי פחות משנתיים - וכבר עדכן בעניין את ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך מסרו הבוקר (שלישי) גורמי ממשל אמריקניים לאתר החדשות "אקסיוס". את ניידס תחליף בשלב ראשון סגניתו בשגרירות סטפני האלט, עד שהנשיא ג'ו ביידן יחליט על זהות המינוי הקבוע ויושלם תהליך האישור שלו - שבארה"ב הוא עשוי להיות ארוך למדי.
בשיחות סגורות אמר ניידס לאחרונה: "אני אוהב את התפקיד ואוהב את ישראל ואין לזה קשר למצב הפוליטי בישראל. זה בגלל המשפחה שלי שנמצאת בארה"ב ואני לבד פה כבר כמעט שנתיים". אשתו של ניידס היא בכירה ברשת CNN וגם ילדיו חיים בארה"ב.
ההודעה על עזיבתו מגיעה על רקע יחסים מתוחים בין הממשלה בישראל לבין ממשל ביידן בוושינגטון, על רקע המהפכה המשפטית שמקדמת קואליציית נתניה. ניידס היה אחד הבכירים האמריקנים שהתבטא בתקופה האחרונה נגד החקיקה. בפברואר האחרון הוא אמר כי הממשל ייעץ לנתניהו "ללחוץ על הברקס" על רקע הניסיון לשנות באופן דרמטי את מערכת המשפט בישראל: "זה מה שאנחנו עושים עכשיו. אנחנו אומרים לראש הממשלה, כמו שאני אומר לילדים שלי. תפעיל את הברקס. תאט, תנסה להגיע להסכמה, לאחד את הצדדים".

את הדברים הוא אמר בשיחה בפודקאסט The Axe Files עם המראיין דיוויד אקסלרוד, פרשן של רשת CNN שהיה גם יועץ של נשיא ארה"ב ברק אובמה. ניידס הוסיף שם כי "זה מאוד מסובך, הם מנסים לעשות דברים מהר מדי וכדאי ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. זה המסר שאמרתי לראש הממשלה".
דבריו גררו אז תגובות חריפות מצד חברי ממשלה. שר התפוצות עמיחי שיקלי תקף את ניידס: "אני אומר לשגריר האמריקני - mind your own business, חד וחלק. תפעיל בעצמך את הברקס. אתה לא סוברני לעיסוק ברפורמות משפטיות. נשמח לדון איתך בענייני יחסי חוץ, בענייני ביטחון. תכבד את הדמוקרטיה שלנו. ראינו בממשל אובמה שלא נותנים גב לישראל, לפעמים נותנים סכין בגב".