3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
התוכנית של לוין, ברקע בג"ץ דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הרפורמה המשפטית של השר יריב לוין הוצגה פחות מיממה לבג"ץ בעניינו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ובאופוזיציה מיהרו להאשים את הקואליציה כמי שמאיימת על מערכת המשפט כדי להשפיע עליה לפני הדיון בבית המשפט העליון. הבוקר (חמישי) טען שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד כי המהלך דווקא עשוי להזיק לדרעי. "המהלך שאנחנו עושים עכשיו יכולה להזיק בהחלטה של העליון לרעת דרעי", אמר בריאיון ל-radio ynet.
הוא הסביר כי "שופטי העליון יכולים לבוא ולומר 'אוקיי, אם יש אירוע כזה אנחנו בכוונה נפסול את דרעי כדי לתת מאבק או מלחמה עם הנבחרים של העם'. זה דבר שאני מוטרד ממנו". זוהר הוסיף כי הוא "מקווה שהעליון ישים בצד את הוויכוח המשפטי שיש ברמת החקיקה והשינויים ויתייחס לדרעי בצורה אובייקטיבית".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מוטרד שהעליון יפסול את דרעי בכוונה"
( צילום: אוהד צויגנברג)

לדברי השר החדש, התוכנית הייתה הכרחית - ורוב העם רוצה בה. "יש מיעוט קולני שמתנגד, רוב הציבור חושב שזה נכון. אני אומר בצורה מאוד ברורה - עד היום היה מצב הפוך. זאת לא רק התחושה שלנו, אלא היו העובדות שהמיעוט שלט על הרוב, ולא הרוב שמר על המיעוט. כשהדבר הזה משתנה באמצעות החקיקה שאנחנו רוצים להוביל זה לא אומר ש'נדרוס' זכויות מיעוט, חס ושלום, נשמור על זכויות מיעוט ונעשה מה שצריך כדי שהדמוקרטיה תמשיך לפעול", הבהיר.
עם זאת, כשעומת עם העובדה שבמשך כמעט 30 שנה התערב בית המשפט העליון רק בכ-20 חוקים או סעיפים בחוקים, התעקש זוהר: "ברור שלעליון תהיה את היכולת לבקר, להבהיר, לעלות לסדר היום נושאים שלא ימצאו חן בעיניו ובנוסף כשהוא יראה שיש מעשה מוגזם, קיצוני, שלא ניתן להשלים איתו ברוב מוחלט הם יפסלו חקיקות כאלה ואחרות. אם וכאשר נגיע למצב הזה. אם זה יקרה אולי פעם בעשור או פעם ב-20 שנה, וזה השוני".

3 צפייה בגלריה
ועדת העבודה והרווחה
ועדת העבודה והרווחה
"הצהרת לוין? ניסיון סחיטה באיומים"
( צילום: יואב דודקביץ')
מנגד, חברת הכנסת אפרת רייטן מהעבודה הביעה התנגדות נחרצת ב-radio ynet לתוכנית של לוין. "זה מצב רע מאוד. אני אתמול שמעתי בערב את ההצהרה, זה היה כמו ניסיון לסחיטה באיומים. בואו לא נהיה תמימים - הטיימינג מכוון, זה ברור לגמרי. אפשר תמיד להכחיש - אם לא היינו עושים את זה עכשיו, היינו עושים את זה מחר. שטויות. אני לא קונה את זה. מנסים להלך אימים על השופטים. 'אתם לא תשפטו כמו שאנחנו רוצים - אנחנו נבטל אתכם'".
היא ציינה כי לוין אמנם היה עקבי בעמדותיו מאז שנבחר לכנסת, אך במשך שנים "נבלם". "הוא נבלם על ידי לא אחר מראש הממשלה נתניהו ועל ידי רבים אחרים שהבינו שמה שהוא רוצה לקדם זה הפיכה משטרית". לדבריה, "אני מרגישה ש-50% מהציבור במדינת ישראל שאוחז או מזדהה עם הערכים שלי באים ואומרים עד כאן".
רייטן הוסיפה כי מתארגנות הפגנות ברחבי הארץ: "היום יש הפגנה מול העליון, בשבת יש הפגנה ענקית בהבימה ויהיו עוד הרבה הפגנות. אני אומרת שזה לא ייעצר שם כי זה לא יכול לעבור בשתיקה, זה לא יכול לעבור. תמיד אומרים שאדם תורתו-אמונותו. אני מבחינתי זאת התורה שלי והאמונה שלי. מבחינתי דמוקרטיה היא חלק מהקיום שלי".
ח"כ סולומון: "לא נרמוס שום דבר"
(צילום: ניצן דרור, שמוליק דודפור)

חבר הכנסת משה סולומון מהציונות הדתית הגיב גם הוא על תוכנית לוין ואמר בריאיון לאולפן ynet: "אנחנו לא חוגגים, אנחנו עובדים. הציונות הדתית מברכת על הנאום הזה, מברכת על האמירות המאוד ברורות של שר המשפטים יריב לוין. זה ממש לא רמיסה של הדמוקרטיה, זה לבנות בעיניי, זה בדיוק הפוך. להמשיך לבנות את מדינת ישראל".
ח"כ סולומון טען כי הוא סבור ש"מערכת הבלמים והאיזונים" הופרה בעשורים האחרונים: "אנחנו רואים עשרות דוגמאות של הדבר הזה, וצריך להבין, יש כאן נבחרי ציבור שרואים אחריות על מדינת ישראל. אנחנו לא הולכים לרמוס שום דבר".