השרים אישרו הכנסת 60 אלף ליטר סולר ביממה לעזה: הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב אישר בתום ישיבה שארכה 6.5 שעות את ההחלטה של הקבינט המצומצם להיענות לבקשת ארצות הברית ולהכניס דלק בכמות מוגבלת לרצועה. השרים בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר ומירי רגב הצביעו נגד, השר גדעון סער נמנע.
1 צפייה בגלריה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מעבר רפיח מצרים משאית דלק מצרית מחכה להיכנס לעזה
מכלית במעבר רפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
הקבינט אישר למעשה עקרונית להכניס לרצועה 120 אלף ליטר סולר כל 48 שעות. ההכנסה של הדלק היא אוטומטית, וזאת למגינת ליבם של כמה מהשרים שדרשו כל פעם אישור מחדש, שהיה מחייב כינוס של הקבינט כל יומיים. רגב ובן גביר מחו על כך שהם לומדים על ההחלטות מהתקשורת, ולא יכולים להשפיע על המדיניות.
בדיון הקבינט הציע השר ישראל כץ להעביר החלטה המכונה "הומניטרי תמורת הומניטרי", ולהכניס דלק רק במסגרת עסקה לשחרור החטופים. הקבינט קיבל חלקית את הצעתו והחליט שכל החלטה עתידית על הכנסת דלק לרצועה תהיה קשורה לשחרור חטופים ותובא לאישור מחודש של הקבינט.

הערב, ולבקשת שר האוצר סמוטריץ' - שהתנגד כאמור להכנסת הדלק - יתקיים דיון משותף של קבינט המלחמה איתו ועם הנהלת משרד האוצר, לדיון בממשקי המלחמה והכלכלה. מטעמו של סמוטריץ' נמסר כי הוא סבור שיש צורך למסד מנגנון שיבטיח את שקילת ההשלכות הכלכליות בקבלת ההחלטות.
אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים ללחצים הגוברים להכניס דלק לרצועה, ולהחלטה לאפשר זאת - למרות האמירות הקודמות.
"אחד הדברים שמביאים את ההישג הוא כיפת ברזל מדינית שמאפשרת לנו להמשיך ולהילחם עד לניצחון", אמר נתניהו. "אני מעריך מאוד שארצות הברית תחת הנהגתו של ידידנו הנשיא ביידן רואה את האינטרס המשותף עם ישראל. אבל גם בתוך ארה"ב וברחבי העולם מופעלים לחצים הולכים וגוברים נגדנו בשבועות האחרונים".