1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, תל אביב
דגל הגאווה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית
(צילום: AFP)
בית המשפט המחוזי בחיפה הורה אתמול (שני) לרשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול במשרד הפנים לרשום שתי נשים כאימהות של בתן שנולדה במסצ'וסטס בארצות הברית. בנות הזוג, אזרחיות ישראליות שמתגוררות בארה"ב, הגישו עתירה לבית המשפט לאחר שפקיד הרישום בארץ סירב לציין כי גם האם הלא-ביולוגית של הילדה היא אמה.
בנוסף, סירב הפקיד לרשום את הילדה בשם המשפחה שבו נרשמה בתעודת הלידה הזרה, שכן הוא מורכב משמות המשפחה של שתי בנות הזוג. עוד נאמר לנשים כי הרישום יותנה בהצגת צו הורות פסיקתי מבית המשפט בישראל - על אף שזוגות הטרוסקסואליים אינם נדרשים לכך.
בתגובה לעתירה טען משרד הפנים כי הדרך הראויה להסדרת הורות של בן זוג של הורה ביולוגי היא בכינון הורות מהותית באמצעות צו הורות פסיקתי, כפי שדרש הפקיד. לצד זאת, וככל שמבוקשת הורות רישומית בלבד, עמדת המשרד היא כי לא ניתן להסתפק בתעודת הלידה הזרה. עוד נטען כי במקרה זה מעורב גורם שלישי - תורם הזרע - ולכן בטרם רישום בת הזוג של האם הביולוגית נדרשות העותרות להמציא אישור כי מדובר בתרומה אנונימית. זאת על מנת לשלול אפשרות לקיומם של שלושה הורים, מצב שאינו מוכר בדין הישראלי.
עו"ד דניאלה יעקוביעו"ד דניאלה יעקוביצילום: דליה נווה
מנגד, העותרות סירבו להציג את האישור הנדרש בטענה כי זוגות שאינם להט"בים לא נדרשים בהצגתו. עורכי הדין דניאלה יעקובי וחגי קלעי, המייצגים את בנות הזוג, הסבירו כי כאשר מוצגת לפקיד הרישום תעודה ציבורית עליו לבצע רישום על פיה, וכי אין לו סמכות לדרוש מסמכים נוספים - אלא אם הוא סבור כי התעודה מזויפת.
השופט רון שפירא, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, קבע כי יש לקבל את העתירה ולרשום את פרטי הילדה על פי התעודה הציבורית שהונפקה בארה"ב, שלפיה שתי בנות הזוג הן הוריה והיא נושאת את שני שמות משפחתן. "לפקיד הרישום אין סמכות להימנע מרישום הפרטים, למעט במקרים שבהם עולה חשש כי הפרטים או התעודה אינם אמיתיים, ואין זה המצב. השאלה בדבר אפשרות קיומם של שלושה הורים, והבעיה המשפטית שעלולה להיווצר בעקבות זאת על פי הדין הישראלי, אינה שאלה שעל פקיד הרישום להכריע בה", אמר. הוא הוסיף כי על המדינה לשלם את הוצאות העותרות על המשפט, בסך של 18 אלף שקלים.
חגי קלעיעו"ד חגי קלעיצילום: פליקס רטברג
עו"ד יעקובי וקלעי ברכו על פסק הדין, ומסרו כי "ניסיון המדינה להתנער מהסדר שנהוג מזה עשרות רבות של שנים ולפיו המדינה מכבדת תעודות ציבוריות זרות ורושמת על פיהן, מנוגד לדין ולפסיקה, פוגע בטובת הילד, ובזכות לשוויון. טוב עשה בית המשפט שבלם את הניסיון הזה, שהיווה איום ממשי על משפחות להט"ביות. אנחנו מקווים כי לאור פסק הדין פקידי הרישום ירשמו מעתה את ההורות של הורים להט"בים בהתאם לרשום בתעודת לידה, ללא תנאים נוספים וכפי שמתאפשר להורים שהם גבר ואישה".