2 צפייה בגלריה
שריפות ביהודה ושומרון
שריפות ביהודה ושומרון
שריפה ביהודה ושומרון
(צילום: כבאות יו"ש)
שטח אש: עלייה ניכרת נרשמה לאחרונה במספר השריפות בשטחי יהודה ושומרון. הסיבות: מזג האוויר ההולך ומתחמם בשילוב אירועי הצתה מכוונים. "אין יום שבו לא מתרחשת הצתה, זו סכנת נפשות", מתריעים בשירותי הכיבוי וחוששים כי עם הזמן המצב רק יחמיר.
בכיבוי מסבירים כי המציתים מכוונים את מעשיהם בעיקר לימים החמים ביותר שכן הם מסיקים כי הנזק שייגרם יהיה כבד יותר. בשירותי הכיבוי חוששים כי ריבוי של ימים חמים, לצד ריבוי של הצתות, יגרום למספר דליקות גדולות בו זמנית במוקדים שונים, מה שיצור קושי בהשתלטות על הלהבות. במקרים שכאלה, חוששים שם, תגיע האש ליישובים ותסכן גם את המבנים וגם את חיי התושבים.
נציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי נערך עם כוחותיו לקראת הסלמה: "בימים הקרובים ישררו ברחבי הארץ תנאי מזג אוויר קיצון מלווים בחום וביובש היוצרים תנאים להתפשטות שריפות. בהתאם לכך מפקדי המחוזות בכבאות הונחו להיות בכוננות מבצעית מלאה".
2 צפייה בגלריה
שריפות ביהודה ושומרון
שריפות ביהודה ושומרון
"מפקדי המחוזות הונחו להיות בכוננות מבצעית מלאה. זו סכנת נפשות"
(צילום: כבאות יו"ש)
בכיבוי אומרים כי כל שריפה שפורצת ביו"ש מתפרסת על פני מאות מטרים לפחות, וכי לעיתים פורצות מספר דליקות במספר מוקדים כתוצאה מהצתות מכוונות. מנתונים שהגיעו ל"ידיעות אחרונות" - הכוללים מקרים של שריפות, תאונות דרכים וטיפול בחומרים מסוכנים - עולה כי בשנת 2020 נקראו הכבאים לטפל ב-8,953 אירועים, מתוכם 6,400 שריפות.
מראשית 2021 ועד עתה הם טיפלו ב-6,072 אירועים, וההערכה היא שעד סוף השנה המספר יתפח משמעותית. מנובמבר 2020 עד אפריל השנה התרחשו בממוצע 500 אירועים בחודש. לפי הממוצע שנרשם עד כה, מספר האירועים עד סוף השנה יסתכם ב-1,000 בחודש לפחות.
האזור שבו התרחשו הכי הרבה אירועים בשנת 2020 הוא בנימין (3,569). במקום השני יהודה (2,752) ובשלישי שומרון עם 2,632 אירועים. "יש כאן מקרים שלא קיימים בשום מקום אחר בארץ. כל מקרה הוא עם פוטנציאל סכנה ברורה לבתים של תושבים. אנחנו עוצרים שריפות בקו הבתים. הימים הללו מסוכנים", מתריע טפסר ישעיהו (שיקו) בר-דב, מפקד מחוז יו"ש בכבאות.
"ימי הקיץ מורכבים עוד יותר מכיוון שאנו מתמודדים עם מזג אוויר התורם להתפתחות שריפות", אומר רס"ל יהונדב ליפשיץ, דובר מחוז יו"ש בכבאות.
כדי למזער נזקים נקטו אנשי המינהל האזרחי והכיבוי כמה צעדים: דילול חורשות, ניכוש עשבים יבשים, גיזום עצים יבשים ופינוי פסולת וחומרים דליקים ביערות ובשטחים פתוחים. "נמשיך לעשות את כל הניתן על מנת להעמיק את שיתוף הפעולה עם כיבוי האש ולקדם הסברה משותפת לאוכלוסייה הישראלית והפלסטינית", אמר ראש המינהל האזרחי תא"ל פארס עטילה.