ישראל תשגר מחרתיים (שני) מסמך רשמי לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ובו תודיע כי היא מיישמת בפועל את הצווים שעליהם החליט לפני חודש בית הדין שדן בתביעה שהגישה דרום אפריקה ובה האשימה את ישראל ברצח עם בעזה.

2 צפייה בגלריה
הדיון בהאג
הדיון בהאג
הדיון בהאג
(צילום: רויטרס, Piroschka van de Wouw)
בית הדין הוציא שישה צווים שבאחד מהם הורה לישראל למסור ב-26 בפברואר דוח כתוב, שבו היא נדרשת לפרט כיצד היא מיישמת את הצווים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לנסח מסמך מאוד "רזה", שבו תפרט ישראל שהצווים מיושמים ממילא ובכלל זאת העברת סיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה; הימנעות מהסתה לג'נוסייד; והימנעות מהעלמת ראיות לגבי ג'נוסייד.
משרדי המשפטים והחוץ ניסחו את מסמך התשובה של ישראל והמסמך יישלח לבית הדין לאחר שיאושר על ידי נתניהו. המסר הישראלי הוא שהנושאים שבגינם הוצאו הצווים מיושמים ממילא גם ללא הוצאתם על ידי בית הדין. בישראל שואבים עידוד מכך שבית הדין למעשה דחה את הדרישות של דרום אפריקה להוצאת תשעה צווים נגד ישראל.
בהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק הוצאו כאמור שישה צווים בנוגע למלחמה בעזה. ברוב של 15 מול 2 נקבע שישראל נדרשת לפעול על פי מחויבותה לאמנת הג'נוסייד - ולנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי למנוע רצח עם; ברוב של 15 מול 2 נדרשת ישראל "להבטיח באופן אקטיבי ומיידי" שצה"ל לא מבצע רצח עם; ברוב של 16 מול 1 ישראל נדרשת לנקוט "בכל הצעדים בכוחה כדי למנוע ולהעניש על הסתה לרצח עם"; ברוב של 16 מול 1 "לעשות פעולות מיידיות ואפקטיביות כדי לאפשר שירותים בסיסיים וסיוע הומניטרי לתושבים הפלסטינים בעזה"; ברוב של 15 מול 2 ישראל גם נדרשת "לנקוט צעדים אפקטיביים במטרה למנוע הרס ולהבטיח שימור ראיות שנוגעות להאשמות" כלפיה; וברוב של 15 מול 2 ישראל נדרשת כאמור לדווח על יישום הצווים לבית הדין בתוך חודש.