שגרירות ישראל בקייב פתחה השבוע מרכז חוסן ישראלי בקייב, בצעד ראשון מסוגו מצד שגרירות זרה באוקראינה. המרכז, שממוקם באוהל גדול בבירה האוקראינית, יאפשר לתושבים לגלוש באינטרנט לווייני, להתחמם בחורף הקר, להטעין את הטלפונים הניידים שלהם ולשתות קפה חם.
2 צפייה בגלריה
מרכז החוסן הישראלי בקייב, אוקראינה
מרכז החוסן הישראלי בקייב, אוקראינה
מרכז החוסן הישראלי בקייב, אוקראינה
(צילום: שגרירות ישראל באוקראינה)
במרכז החוסן שממוקם במרכז קייב הוצב גנרטור שיאפשר ל-15 בני אדם לשהות במקום בו זמנית. ישראל, כאמור, היא המדינה הראשונה שמקימה מרכז כזה - בדומה לממשלת אוקראינה שהקימה גם היא מרכז כזה.
שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, שפתח את המרכז, אמר כי "יש משמעות מיוחדת לכך שאנחנו פותחים את מרכז החוסן הזה במהלך חנוכה ומביאים אור לאוקראינה במלוא מובן המילה. המרכז יסייע לתושבי קייב להתמודד עם הפסקות החשמל ועם החורף הקשה. מדובר בחלק מסיוע הומניטרי נרחב שישראל העניקה לאוקראינה במהלך המלחמה".
2 צפייה בגלריה
מיכאל ברודסקי במרכז החוסן הישראלי בקייב, אוקראינה
מיכאל ברודסקי במרכז החוסן הישראלי בקייב, אוקראינה
השגריר ברודסקי במרכז הסיוע. "משמעות מיוחדת לפתיחה בחנוכה"
(צילום: שגרירות ישראל באוקראינה)
בתשעת החודשים מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, סייעה ישראל בשורת תחומים לקייב. ישראל תרמה לאוקראינים במחוז חרסון כ-20 גנרטורים עוצמתיים בשווי של יותר ממיליון דולר, כדי לסייע בהפסקות החשמל הקשות. גנרטור נוסף הועבר לבית אבות יהודי בקייב שבו מתגוררים ניצולי שואה. מלבד זאת, ביום שישי לפני שבועיים חשף השגריר בקייב ציוד רפואי לחדר ניתוח ומציל חיים שהועבר לבית חולים לילדים בבבירה האוקראינית קייב בשווי של 1.2 מיליון דולר.
מאז פרוץ המלחמה הסיוע הישראלי לאוקראינה מסתכם בעשרות מליוני דולרים ומתמקד בתחום הרפואי שבו לישראל יש יתרון יחסי ויש גם מוניטין מאוד חיובי באוקראינה. בין השאר, העבירה מדינת ישראל בית חולים שדה לאוקראינה, העבירה גנרטורים ביותר ממליון דולר וכן העבירה ציוד רפואי, מזון ועוד. משרד הביטחון הישראלי, מצידו, מסייע לאוקראינים באמבולנסים ממוגנים. אחד מהם כבר הועבר לידיהם, ושלושה נוספים בדרך.
לפני כשבועיים, בפגישה עם סגן שר החוץ האוקראיני, ביקש השגריר ברודסקי כי אוקראינה תשנה את דפוס ההצבעות שלה באו"ם נגד ישראל. השגריר ביקש שאוקראינה תתנגד או תימנע בהצבעה הצפויה בעצרת הכללית של האו"ם על ההצעה לבקש חוות דעת על חוקיות הכיבוש הישראלי מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. "הצבעה אנטי-ישראלית באו"ם מסכנת את התמיכה באוקראינה", אמר. בהצבעה הקודמת אוקראינה הצביעה בעד ההצעה הזו – מה שגרר ביקורת חריפה מצד ישראל.