סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י הצהיר אחר הצהריים (יום ג') שאיראן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 60%. הטלוויזיה האיראנית דיווחה שטהרן הודיעה על המהלך לסבא"א – הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לפי AP מדובר ברמת העשרת האורניום הגבוהה אי פעם בתוכנית הגרעין האיראנית. בעבר הגיעה טהרן להעשרה של 20% - גם כן בניגוד להסכם הגרעין.

אראקצ'י מוביל את צוות המו"מ של איראן לשיחות בווינה - שם מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב על החזרה להסכם הגרעין מ-2015. אחר הצהריים אמר הבכיר האיראני ש-1,000 צנטריפוגות חדשות יתווספו לאתר העשרת האורניום בנתנז. אראקצ'י אמר את הדברים באוסטריה, אחרי הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז - שלטענת איראן היה כתוצאה מפעולת חבלה ישראלית.
גורמים במערב חששו שהפיצוץ בנתנז ישפיע על השיחות. בטהרן מחוקקים קראו לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף להשעות את השיחות, ואמרו שאיראן אינה יכולה לשאת ולתת כשהיא תחת מתקפה. "לשיחות תחת לחץ אין משמעות", אמר עבאס מוגטאדי, סגן יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט. זריף התייחס להשלכות הפיצוץ ואמר: "הישראלים חשבו שהמתקפה תחליש אותנו בשיחות בווינה, אבל להפך - מעמדנו רק יתחזק".
ג'ן סאקי, הדוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, העריכה אתמול שהשיחות יהיו "קשות וארוכות" והוסיפה: "לא קיבלנו שום אינדיקציה על שינוי בהרכב המשתתפים בצד האיראני". גורם אמריקני אמר שלוושינגטון אין סיבה להאמין שטהרן תשנה את גישתה בשיחות בגלל התקרית בנתנז, אך הוסיף כי "מוקדם מדי לומר" מה יהיו ההשלכות. בבית הלבן הדגישו שלארה"ב אין קשר לתקרית בנתנז, ושבנוגע לאיראן היא מתמקדת במאמצים דיפלומטיים.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
(צילום: EPA)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות הגביל את טהרן להעשיר אורניום לרמה של עד 3.67%, אחרי שכבר הגיעה להעשרה של 20%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר לרמה של כ-90%. עם זאת, מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20%, פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90%.
בחודש פברואר אמר עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, כי העשרת האורניום של הרפובליקה האיסלאמית לא תוגבל לרמה של 20%. "נעלה אותה עד לרמה שלה המדינה תהיה זקוקה, אנחנו עשויים להעלות אותה עד 60%", הצהיר אז חמינאי.
2 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
צילום לוויין של האתר בנתנז
(צילום: AP)
טהרן דיווחה על התקרית בנתנז ביום ראשון בבוקר, יממה בלבד לאחר שהשלטונות בה חשפו לרגל "יום הגרעין" צנטריפוגות חדשות ומתקדמות יותר באתר הגרעין. לפי הדיווחים, בנתנז אירע פיצוץ שבו נפגעה המערכת שמספקת חשמל לצנטריפוגות הממוקמות בחלק תת-קרקעי של האתר. בדיווח ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום בנתנז. למרות זאת, באיראן יש הטוענים כי מלאכת העשרת האורניום בנתנז התחדשה במהירות.
קאזם גריבאבדי, נציגה של טהרן בארגונים הבינלאומיים השונים בווינה, בהם גם סבא"א, אמר בראיון לערוץ האיראני PressTV כי העשרת האורניום באתר לא נפסקה. לדבריו, הצנטריפוגות שנפגעו – מהדגם הישן IR-1 – הוחלפו במהירות בצנטריפוגות מתקדמות יותר, שיכולות להעשיר אורניום ביעילות גבוהה ב-50% מאותן צנטריפוגות ישנות.
ובתוך כך, הערב מסר הבית הלבן שג'ייק סאליבן, היועץ של הנשיא ג'ו ביידן לביטחון לאומי, שוחח עם עמיתו הישראלי – ראש המל"ל מאיר בן שבת. בשיחה, כך נמסר, הדגיש סאליבן את המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל, ואת המחויבות למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני.