1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מעצר אזיקים
אילוסטרציה מעצר אזיקים
אילוסטרציה מעצר אזיקים
(צילום: Shutterstock)
בסוף שנת 2018 נעצר דרור גונן. הוא היה אז בכיר במשרד התחבורה, שכיהן כממלא מקום ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, תפקיד חשוב עם השפעה רבה. חקירה של היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 ביססה נגדו תשתית ראייתית חמורה ומפחידה, בגין שורה ארוכה של עבירות פליליות. אלא שגונן ממתין לכתב אישום מאז - והתיק נגדו שוכב וממתין.
גונן נחשד בשורת עבירות, בהן לקיחת שוחד, מרמה, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, זיוף, עבירות מס ואחרות. גם בזמן כתיבת שורות אלה, לא הוגש נגדו כתב אישום, ומנגד - התיק לא נסגר.
לא מדובר במקרה יחיד. בנובמבר 2021 עצרו חוקרי להב 433 את יגאל בן עמי, עובד ברשות האוכלוסין וההגירה בחשד שקיבל "שוחד מיני" בתמורה להנפקת אשרות שהייה (ויזה) בארץ. במהלך החקירה הצטברו נגדו חומרי חקירה המבססים את החשד כי הנפיק אשרות שהייה בארץ לעובדת זרה, בכמה מועדים ולתקופות שונות, בתמורה לאותו שוחד מיני שקיבל ממנה לכאורה.
בהודעת המשטרה על מעצרו נכתב אז כי "במסגרת תפקידו אחראי בין היתר על ראיונות למבקשי מקלט ועל אשרות שהייה בישראל למהגרי עבודה, ניצל לפי החשד את תפקידו ומעמדו לסיפוק יצריו, תוך פגיעה באוכלוסייה חלשה ובסדרי שלטון". בחקירה הסמויה שנוהלה נגד בן עמי, הצליחו בלשי היחידה הכלכלית לצלם את המפגשים המיניים שקיים ברכב עם העובדת הזרה.
אינפו אינפוגרפיקה ה סחבת ב הגשת כתבי אישום
למרות הממצאים החמורים, ואף שלבן עמי נערך שימוע, התיק נגדו מעלה אבק בפרקליטות כבר שנה וחצי. בזמן שבו ההליכים הפליליים נגדו נמרחים, הוא ממשיך לקבל שכר מהמדינה. בפרקליטות מסרו תחילה בתגובה כי "לאחר בחינת התשתית הראייתית, נערך בו הליך שימוע מעמיק. התיק נמצא בשלבי טיפול אחרונים וכתב האישום יוגש בימים הקרובים. לא ניתן לטעון להתנהלות של 'גרירת רגליים' שכן התיק טופל על ידי הפרקליטות, על כלל היבטיו, לאורך כל התקופה". אלא שלאחר מכן בפרקליטות ביצעו "סיבוב פרסה", וביקשו לשלוח תגובה מעודכנת שמטילה את האשם על עיכוב ההליכים בתיק - במשטרה.
"מדובר בתיק שנערך בו הליך שימוע מעמיק (ובעקבותיו התבקשו ונערכו גם השלמות חקירה). הליכים אלה הסתיימו לפני מספר חודשים, אז גם התקבלה ההחלטה הסופית בעניינו. אלא שבמהלך החודשים האחרונים, טופל התיק בהיבט נוסף אל מול המשטרה, טיפול שככל שנמשך לא איפשר את הגשתו בפועל של כתב האישום. לאחר קבלת כלל החומרים להם אנו ממתינים, מהמשטרה, ובחינתם, כתב האישום יוגש". אלא שמי שמכיר את הפרטים ואת ההתנהלות בתיק יודע שדברי הפרקליטות רחוקים מן המציאות, וזאת בלשון המעטה.
בתיק אחר, נעצר במאי 2020 טוני סעיד, שעבד כרכז חוליה בכיר במס הכנסה. המשטרה חשדה שסעיד קיבל שוחד מרואה חשבון ומיועצי מס, והחקירה אף הובילה לביסוס תשתית ראייתית. אין ויכוח בין המשטרה לפרקליטות על כך שיש להגיש כתב אישום נגד סעיד. אלא שלמרות זאת, בפרקליטות גוררים רגליים וגם התיק נגדו יושב על מדף הפרקליטות ומעלה אבק.
שלוש הדוגמאות שהבאנו כאן אינן מקרים בודדים. מהמידע שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי בפרקליטות שוכבים עשרות תיקי חקירה שמכילים די ראיות לכתב אישום, אך מפאת מחסור בכוח אדם שממנו סובלת הפרקליטות ומסדרי עדיפויות לקויים, התיקים אינם זוכים למענה. כך, הליכים מתמשכים והענישה ניתנת במקרה הטוב זמן רב לאחר ביצוע העבירה.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מי שאמונה על חקירת פשעים היא משטרת ישראל, ולא בכדי נקבע כי הגוף האחראי על בחינת הראיות והחלטה האם להגיש כתב אישום הוא הפרקליטות. על כן, טענות מצד גורמי משטרה עלומים, שאינם מוכנים להזדהות בשמם, כאילו הם החליטו שבתיקים מסוימים יש ראיות אך הפרקליטות 'מורחת' את הזמן - הן טענות חסרות כל בסיס.
"מטבע הדברים, בין עשרות אלפי התיקים שבהם מטפלת הפרקליטות ישנם תיקים שהם מורכבים יותר מבחינה משפטית או ראייתית, ובחינתם דורשת זמן ארוך יותר, לרבות ביצוע השלמות חקירה. לא בכדי נקבעו בהנחיות היועמ"שית זמני טיפול בתיקים, והפרקליטות פועלת בהתאם להנחיה".
עו"ד אייל שטייניץ, שמייצג את טוני סעיד, מסר: "מר סעיד נחקר בשנת 2020 בקשר עם חשדות שונות לאחר שהוגשה נגדו תלונה כוזבת מעובד במשרד פקיד שומה חיפה נגדו במטרה לתפוס את תפקידו ברשות המיסים. מר סעיד שיתף פעולה באופן מלא וטען אז וגם היום לחפותו המוחלטת ודומה כי לא הוגש נגדו כתב אישום לאור העובדה כי גם בפרקליטות מאמינים בחפותו. מר סעיד חזר לעבודתו בפקיד השומה לאחר השהייה ממושכת שנועדה בין היתר לאפשר למשטרה והפרקליטות לבחון החשדות, ולאחר שנמצא כי מר סעיד כשיר לשרת את הציבור ולהמשיך ולתרום לציבור האזרחים הוא שב לעבודה ברשות המיסים.
"המדובר בעובד מעוטר ודמות מוכרת ואהודה מאוד בעיר חיפה, אשר פעל ופועל כ-42 שנים בשירות הציבורי והכתבה מטילה דופי קשה ביושרתו מחד, ובונה לחץ פסול על גופי המדינה לפעול כנגדו מאידך. אנו סומכים על יושרת הפרקליטות והמשטרה שיפעלו בעניין מר סעיד ובעניין כל אזרח במדינת ישראל כדין וללא משוא פנים ולא יפעלו מתוך לחץ תקשורתי שניתן היה לייתר. תמוה ולטעמנו לא הוגן לטעון בכתבה כי קיימות הסכמות בין הפרקליטות למשטרה להגיש נגד מר סעיד כתב אישום בזמן שאין כל הסכמה כזו מחד, ו/או כתב אישום מאידך. המדובר בחומרי חקירה רגישים ובהליכים חסויים ולא ברור כיצד ניתן להביא טענות אלו בכתובים לציבור שלם בישראל".