2 צפייה בגלריה
ג' במפגש עם יצחק ומיכל הרצוג
ג' במפגש עם יצחק ומיכל הרצוג
ג' במפגש עם הנשיא, שרת העלייה והקליטה וראש העיר ירושלים
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
״ב-24 בפברואר, כשגילינו בשעת בוקר מוקדמת שהמלחמה החלה, הרגשתי נואשת". כך סיפרה היום (חמישי) ג', עולה חדשה מאוקראינה שנמלטה מהמדינה יחד עם בנה בן ה-11, כשנפגשה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג יחד עם עולים חדשים מאוקראינה. "לא האמנו שזה יקרה, לאוקראינים רבים יש קרובים ברוסיה, וזה היה בלתי נתפס. לא ידענו מה לעשות ולאן לברוח".
ג', מורה במקצועה מהעיר צ'רקאסי, סיפרה כי למרות שעזבה לישראל, היא ממשיכה גם כיום ללמד את תלמידיה באוקראינה באמצעות למידה מרחוק. "אני עדיין בתפקיד ועליי להמשיך לעשות את עבודתי", אמרה. ז', שעלה לארץ בשנות התשעים אך חזר לאוקראינה לאחר שירותו בצה"ל, סיפר שברח מהמדינה בנסיעה דרך מולדובה, באוטובוס עם נשים וילדים רבים, למרות האזהרות על הסכנות הרבות שבנסיעה בעת המלחמה. "תודה לאל, עכשיו אנחנו בבית", אמר ז'.
אנה, שברחה גם היא מצ'רקאסי, סיפרה שבנה עלה לישראל בשנת 2014 במסגרת תכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים) של משרד החינוך, אך היא לא יכלה לעלות יחד איתו מאחר שטיפלה בהוריה החולים. "עם פתיחת המלחמה רב הקהילה הפציר בנו לעזוב, אבל אני סירבתי כי אני אחות בבית חולים ומטפלת גם בהוריי", אמרה אנה.
עם זאת, ההפגזות של הצבא הרוסי העלו באמה של אנה זיכרונות ממלחמת העולם השנייה כשהייתה ילדה צעירה, ושכנעו אותה לבסוף להימלט מאוקראינה יחד עם בתה. "יום אחד היא פשוט אמרה 'זהו, אנחנו עוזבים, בשביל הבת שלי אני צריכה לעזוב'", סיפרה אנה. "אבא נשאר שם ואנחנו עזבנו במהרה. כשהגענו אמרתי 'ברוך השם, אנחנו בבית'. הבן שלי חיכה לי בירושלים ואנחנו סוף סוף התאחדנו".
הנשיא הרצוג אמר לאחר שהאזין לסיפורי העולים כי "העתיד נראה קשה, כי העולם מתהפך לכם, אבל אנחנו מוכיחים שוב שעם ישראל חי. וכשעם ישראל חי, הוא מתמודד עם כל אתגר ומחבק את האחים והאחיות שלו בכל מקום". הנשיא בירך את העולים החדשים והוסיף: "העולם היהודי כולו מתגייס לתמיכה. אני, כנשיא מדינת ישראל ומיכל רעייתי, מחבקים אתכם בזרועות פתוחות. ברוכים הבאים למדינת ישראל"
2 צפייה בגלריה
העולים החדשים עם יצחק ומיכל הרצוג
העולים החדשים עם יצחק ומיכל הרצוג
הנשיא הרצוג ורעייתו עם העולים החדשים מאוקראינה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, שהשתתפה במפגש גם עם ראש העיר ירושלים משה ליאון, הוסיפה: "בשביל להבין את גודל השעה, צריך לפגוש פנים אל פנים את העולות והעולים החדשים. פגשנו בירושלים את אלו שעלו ממש בימים האחרונים מאזורי הלחימה. הם עזבו את בתיהם, כשחלקם הותירו משפחה מאחוריהם, והגיעו חסרי כל לישראל. יש לנו את הזכות לעמוד לצידם ולקלוט אותם בישראל בשעתם הקשה. ישראל היא בית עבורם, וכשרת העלייה והקליטה אעשה הכל כדי שתהיה להם קליטה קלה וטובה".