שידור חי מוועדת החוקה. צילום: ערוץ כנסת

אחרי ליל מחאה חסר תקדים, שבו יצאו המונים להפגין ברחבי הארץ לאחר פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, נמשכות הבוקר (יום ב') ההצבעות בוועדת החוקה, למרות שבמהלך הדיון נודע כי נתניהו צפוי להכריז על עצירת החקיקה. חברי הוועדה אישרו ברוב של שמונה מול שבעה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בהמשך אושר גם חוק בתי המשפט לקריאה שנייה ושלישית.
לאחר שנודע כי ייתכן שהחקיקה של חוקי המהפכה המשפטית יעצרו, יצאו חברי הכנסת להפסקה קצרה. אלא שאחרי כמה דקות חידש יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, את ההצבעות. "בעזרת השם נצביע היום על חוק יסוד: השפיטה וחוק בתי המשפט", הוא אמר. לאחר שחברי האופוזיציה התפרצו לדבריו, הוא אמר: "יראה הציבור אתכם, את העובדה שאתם פועלים בבריונות שאין כדוגמתה. העם בעיניכם הוא שם קוד למצביעים שלכם, לאנשים החושבים כמותכם, שלא רואים אף אחד, אז עם כל הכבוד איבדתם את הזכות לדבר בשם העם".



4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ח"כ רוטמן בוועדה, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך ההצבעה פרצה מהומה בחדר הוועדה. "למה אתה ממשיך עם זה?" אמרה ח"כ מירב בן ארי. ח״כ גלעד קריב צעק: "אני נגד היו״ר, נגד מה שאתם עושים למדינת ישראל! בושה!". ח"כ מיכל שיר קראה: "תפסיקו את החקיקה הזו, תפסיקו לרמוס את הציבור". במהלך ההצבעות צעקו חברי הכנסת מהאופוזיציה: "בושה, בושה, בושה".
במהלך הדיון הניף ח"כ קריב את דגל ישראל, והוצא בכוח מחדר הוועדה על ידי אנשי משמר הכנסת. "״לא ניתן לכם לעשות את זה״, הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
דיון סוער בוועדה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי הצעות החוק, הוועדה למינוי שופטים תמנה 11 חברים שהם: נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים אחרים של בית המשפט העליון, שיבחר חבר שופטיו. לעניין בחירת השופטים לערכאות אחרות - נשיא בית המשפט העליון, נשיא בית משפט מחוזי (שיבחר על ידי נשיאי המחוזי) ונשיא בית משפט שלום (שיבחר על ידי נשיאי השלום). במינוי שופטים לבתי הדין לעבודה יכהן בוועדה נשיא בית הדין הארצי לעבודה במקום נשיא של בית משפט השלום. בנוסף יכהנו בוועדה שר המשפטים ושני שרים אחרים שתקבע הממשלה; חמישה ח"כים, ובהם שלושה מסיעות הקואליציה ושניים מסיעות האופוזיציה, כפי שייקבע בחוק או בתקנון הכנסת. עוד נקבע כי שר המשפטים יעמוד בראש הוועדה, שתהיה רשאית לפעול כל עוד לא פחת משישה מספר חבריה.
ב-9:30 הייתה אמורה הוועדה המיוחדת לחוק דרעי 2 לקיים רביזיה בהצעת החוק, אך כמה דקות קודם לכן - לבקשת יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הוחלט שלא לקיים דיון. ב-10:00 יחל במליאת הכנסת דיון על חוק החמץ ולאחר מכן יחל דיון ארוך על חוק יסוד: השפיטה לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
במקביל, ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו יכול להמשיך בתפקידו. "אומר את מה שהרוב המכריע של אזרחי ישראל מבין היום - נתניהו איננו כשיר, נתניהו צריך ללכת הביתה", אמר שר המשפטים לשעבר בריאיון ל-ynet radio.

ח"כ סער מחה על כך שהחקיקה נמשכה וצפויה להימשך גם הבוקר. "אתמול, תוך כדי שהאזרחים היו ברחובות ואחרי ההודעה על פיטורי שר הביטחון, המשיכו לחוקק בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך זה את חוק דרעי 2, אחד החוקים המושחתים ביותר שחוקקו בתולדות מדינת ישראל", אמר ח"כ סער בריאיון.
"הבוקר תתכנס ועדת החוקה חוק וממשפט כדי להמשיך או להשלים את המשך תהליכי החקיקה, שנוגעים להשתלטות הממשלה על בחירת השופטים, לכן אני לא חושב שאנחנו יכולים להיות רגע באווירת סיכומים".
הוא מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה: "כנראה שנתניהו, שכבר הוכיח יום אחרי יום, שעה אחרי שעה, בשלושת החודשים האחרונים, שהוא איננו כשיר, שהוא איננו יכול היום לעמוד בראש ממשלת ישראל, ובמשך שלושה חודשים סיבך את המדינה בכל היבט אפשרי, הביא אותה משפל לשפל בלי לעשות דבר אחד שנוגע לחיי האזרחים. הוא כנראה עדיין מתקשה בקבלת אותה החלטה - שנועדה לעצור את המצב שעל סף תהום".
ח"כ סער התייחס לחקיקה, שעדיין נמשכת: "עד לרגע זה הממשלה רוצה להשתחרר מכל מוקד בקרה, בין אם זה היעוץ המשפטי לממשלה, בין אם זה בית משפט. כאשר יש פסק דין שלא מתאים לה, אז מתקנים - מחוק דרעי 2 עד חוק המתנות, וחוק התרומות. על חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה בכלל מצפצפים, אבל גם את הצעקה הזו של העם לא באמת שמעו. הייתה פה צעקה של אנשים וביטלו אותם, כינו אותם בכל מיני תארים".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ישיבת סיעה המחנה הממלכתי
ח"כ גדעון סער
( צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, נתניהו השתנה בשנים האחרונות. "שנים רבות תמכתי בנתניהו, בשנים שבהן חשבתי שטוב שהוא יוביל את המדינה", אמר ח"כ סער. "צריך להבין שאנשים, בעיקר אם הם נמצאים עשרות שנים במוקדי כוח, לפעמים הם משנים דברים ואנחנו רואים היום נתניהו שלא דומה בכלל למי שכיהן בוודאי בקדנציות הראשונות שלו כראש ממשלה. צריך להתייחס אליו לא מתוך נוסטלגיה למה שהיה לפני 10 שנה או 15 שנה, אלא כפי שהוא מתנהל היום. הוא פשוט מתעלל במדינת ישראל בחברה הישראלית".
בנוסף התראיין ל-ynet radio גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שהתייחס גם הוא להמשך החקיקה. "לא דמיינתי שנגיע לרמת אבסורד כפי שאנחנו מגיעים אליה בכנסת", הוא אמר. "שתבינו מה נמצא על סדר היום במליאת הכנסת, על מה הכנסת היום אמורה לדון. אז אם לא ידעתם - היא תדון על חוק החמץ, שזה הדבר הכי חשוב היום. יש עוד דבר מאוד חשוב, מינוי של דודי אמסלם לשר במשרד המשפטים, וחוק דרעי 2. באווירה, בנסיבות שאנחנו נמצאים, זה כרגע מה שמתוכנן למליאת הכנסת".
ח"כ ליברמן מתח גם הוא ביקורת חריפה על נתניהו: "אף אחד לא דמיין שהוא יביא מדינה למצב של התפוררות פנימית ושל בידוד בעולם. זה לקח לנתניהו פחות משלושה חודשים. היו קרבות פוליטיים, תמיד היו חיכוכים, אבל מעולם לא היינו במצב כפי שאנחנו נמצאים היום". הוא הביע תמיהה על כך שהקבינט הביטחוני לא התכנס, למרות המצב. "היה פיגוע של חיזבאללה בצומת מגידו, ראינו השתלחויות של איראנים, של חמאס, של נסראללה במדינת ישראל, אנחנו רואים מה קורה בחווארה, מה קורה בכל יהודה ושומרון, אבל לא מכנסים קבינט", הוא אמר.
הוא קרא לנתניהו להתפטר מתפקידו כראש ממשלה. "אני מצפה שנתניהו ייקח אחריות ויתפטר. "כל בן אדם סביר, כל בן אדם שבאמת יש לו אחריות תחושת אחריות מינימלית היה מסיק מסקנות ומתפטר. זה מה שאני מצפה מנתניהו", אמר ליברמן. "כשאתה רואה על הבוקר הודעות של בית הלבן, אתה מזפזף בכל הערוצים הבינלאומיים, כל החדשות נפתחות עם כל התמונות הקשות ממדינת ישראל, אלו תמונות שגם כל אויבנו רואים, יש פה פגיעה גם בחוסן לאומי וגם בביטחון ישראל".
4 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
 ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ח"כ אביגדור ליברמן
(צילום: שלו שלום)