2 צפייה בגלריה
סמל ע'
סמל ע'
"התאמנתי כמו משוגע". סמל ע'
(צילום: דובר צה"ל)
חולה הצליאק הראשון שהפך ללוחם בסיירות בצה"ל בזכות מאבקו – קורא לכל מי שנאבק בזכות עקרונית לשוויון לא לוותר: סמל ע' עמד בחודש האחרון כאחד הלוחמים שסיימו את מסלול ההכשרה המפרך של יחידת ההנדסה המובחרת יהל"ם, וקיבל בבסיס החדש של היחידה בשפלה את הסיכה היוקרתית.
אלא שעבורו זה היה ניצחון אישי, ולא רק כי צלח שנה ושלושה חודשים של אימונים קשים, כלוחם ייעודי לפלגת סילוק הפצצות. ע' עשה היסטוריה קטנה כאשר הפך ללוחם הראשון בצה"ל עם רגישות לגלוטן ביחידות המובחרות, לאחר שלאורך שנים מנע צה"ל מחיילים חולי צליאק להתקבל אליהן.
2 צפייה בגלריה
סמל ע'
סמל ע'
סמל ע'
(צילום: דובר צה"ל)
ע' עתר לבג"ץ עוד כמלש"ב לפני כשנתיים, כאשר היה תלמיד בישיבה ביפו. כבוגר ומדריך של תנועת בני עקיבא, הוא לא ראה שום סיבה לוותר על חלומו להיות לוחם בסיירות, גם לא האיסור לגייס אליהן חולי צליאק. "התחלתי במכתב לשר הביטחון עוד בגיל 17, ואז גם כתבתי לראש אכ"א, כי לא הבנתי למה הצבא לא מאפשר לרגישים לגלוטן להתגייס לסיירות. ואז ראיתי שפותחים בהתנדבות לצליאקים לקורסי טיס וחובלים, אז למה לא לסיירות ביבשה?", סיפר היום ל-ynet.
"רציתי להגיע כמה שיותר רחוק בצבא, אני בא ממשפחה של קצינים, אבל בתא הגרעיני רובם משרתים במודיעין. הצבא לא נתן לצליאקים לשרת ביחידות חוצות גדר כאשר הייתי מלש"ב, ורק התותחנים היו פתוחים. הסיבות היו לוגיסטיות, למרות שכבר אז היו מנות קרב נטולות גלוטן".
ע' לא קיבל מענה מספק למכתביו הרבים ששלח לרשויות הצבא, ובתמיכת אביו הם פנו לעורך דין כדי שיעתור עבור ע' לבית המשפט העליון. בצבא הודיעו בעקבות העתירה כי יקימו ועדה שתבחן בחיוב את הנגשת השירות לסיירות לחיילים צליאק. שופטי העליון עקבו אחר עבודת הוועדה הצה"לית ובסיומה הומלץ למקבלי ההחלטות בצבא לפתוח את הסיירות לחולי צליאק, מלבד לחטיבות הקומנדו שפועלות בעומק שטח האויב במלחמה.
ע' אמר: "פתאום בסוף 2020 ראיתי שצה"ל לוקח את המושכות, ואז קיבלתי זימון למיון לסיירות אחרי שכבר היה לי מועד גיוס לגבעתי". ע', שהתגלה כרגיש לצליאק בגיל 14 לאחר שזוהה כנמוך ורזה ללא התפתחות פרופורציונלית לגופו, זכה להליך שינוי גיוס מהיר ופרטני ע"י מיט"ב. הוא עבר את המיונים ליהל"ם ובאפריל אשתקד התגייס ליחידה המיוחדת של חיל ההנדסה.
"הסתדרתי היטב עם האוכל לאורך המסלול, הצבא סיפק לי מה שצריך וזה באמת לא סיפור גדול להתחשב בצליאק, גם בשבועות השטח. היו מקרים בודדים בהם הבאתי תגבורי מזון מהבית. מלבד הלחם אני יכול לאכול הכל ממנות הקרב", הוא מתאר, "במהלך המסלול פנו אלי חיילים ומלש"בים רבים שרגישים לגלוטן והודו לי שהובלתי לפתיחת האפשרות לשירות בסיירות לחולי צליאק. בינתיים התגייסו צליאקים גם לחטיבות החי"ר".
ע' קיבל לאורך המסלול 600 שקלים נוספים מדי חודש מהצבא לרכוש כהשלמות מזון ללא גלוטן, וכעת הוא מעוניין להגשים את חלומו הבא ולהפוך לקצין ביחידה המובחרת. במקרה או שלא במקרה, דווקא לפלגת סילוק הפצצות אליה הוא שובץ ביהל"ם יגיע בקרוב חידוש אחר, נוסף, וגם הוא בהשפעת בג"ץ: צה"ל הודיע לאחרונה כי יחל בחודשים הקרובים בפיילוט לשירות לוחמות ביחידות מובחרות, בין היתר ב-669 של חיל האוויר וגם בפלגת הס"פ של יהל"ם.
"הרבה חיילים טובים עם רגישות לצליאק פוספסו לחינם ולא שירתו ביחידות מובחרות, ולכן המסר שלי הוא שגם אם מאבק חשוב נראה מפחיד וגדול מול המערכת, אז לא לוותר וללכת עד הסוף. שווה לצבא לעשות התאמות גם עבור לוחמות כדי שיקבל ליחידות המובחרות את האנשים המתאימים ביותר, ובתנאי שהמשימה תבוצע וללא פגיעה בריאותית במשרתים. צה"ל צמא לעוד לוחמות איכותיות ואני מאמין שימצא גם לכך הסדרה נכונה. אולי יום אחד גם אפקד עליהן. בסוף הכל אפשרי. עוד כנער הודעתי שהצליאק לא יעצור אותי, התאמנתי כמו משוגע כדי להגיע לסיירות, לשירות משמעותי. גם בשנה בה התנהל ההליך בבג"ץ הקפדתי על תזונה נכונה ומשטר אימונים קפדני. זה היה שווה את זה מול המטרה ששמתי לנגד עיני".