בנוף הגליל פיתחו תוכנית העצמה מיוחדת ל-160 עולים צעירים שנקלטו במערכת החינוך מאז פרוץ המלחמה באוקראינה, ומתמודדים עם קושי לשוני. התוכנית מתמקדת בהבדלי השמות שעמם מתמודדים העולים החדשים לבין חבריהם לכיתה.
3 צפייה בגלריה
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
"שם זה עניין של כבוד". התלמידים בכיתה בנוף הגליל
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
"העניין של שם הוא עניין של כבוד. כשרוצים לפגוע במישהו אז אומרים את השם שלו בדרך משובשת. ילדים עולים נמצאים במציאות מאוד מורכבת והילדים שמגיעים היום מזירת הקרבות באוקראינה מגיעים עם טראומה שנובעת מהמלחמה ומהבריחה משם לישראל, נאלצים להתמודד עם קשיי הגירה ועם שמות שהם תלושים מעולם השמות הישראלי", הסביר יבגני טרטיאקוב, מדריך פרטי שמלווה את תלמידי בית הספר התיכון אורט שרת בנוף הגליל.
"הילדים נוחתים כאן ונתקלים בשמות שמעולם לא שמעו: טל, דור, מור, אור, רותם, יובל והכול נשמע להם אותו הדבר. בשמות ישראלים קשה להם מאוד לזהות אם מדובר בבן או בת - הם מרגישים תחושת נחיתות לעומת השמות הצבריים - וכאן נכנסנו לתמונה", אמרה ילנה טרטין, מורה למתמטיקה בתיכון ובעצמה עולה וותיקה שהגיעה מבלארוס לפני 27 שנים.
3 צפייה בגלריה
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
"מקרבים את התלמידים הצברים לתלמידים העולים"
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
"כחלק מההעצמה השמית אני מתחילה בהסבר הפירוש של השמות הישראלים, לוקחת שמות של תלמידים ישראלים מהכיתה או מורים עם שמות ישראלים ואז מסבירה להם את המשמעות של השם. כשהם מבינים מה המשמעות של שמות ישראלים, החברים שלהם לכיתה עם השמות האלה הופכים לבעלי זהות עבורם. שפה זו מנטליות ובגלל זה כשהם מכירים את השמות הם מתחילים לספוג ערכים. באותה מידה אני מסבירה לישראלים משמעות של שמות רוסיים, וכך אני גם מקרבת את התלמידים הצברים לתלמידים העולים", הוסיפה טרטין.
ירוסלב בליק, בן 15, הגיע מהעיר זפוריז'יה שבאוקראינה בחודש מרץ. "לפעמים קשה ולפעמים בסדר, הכי קשה לי זה השפה. קלטתי מהר את השמות הישראלים וההסברים של המורה ילנה מנגישים לי את השמות ועוזרים לי לקלוט את השמות יותר מהר ולזכור אותם. הצברים עושים הרבה טעויות עם השמות שלנו, לא מפריע לי כי אני מבין שזה טבעי, זה קורה לצברים וגם לנו".
3 צפייה בגלריה
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
העולים מאוקראינה בנוף הגליל
"כשהגעתי הרגשתי אבודה"
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)
סופיה מודרק, בת 15, עלתה מקייב לישראל בחודש מאי. "כשהגעתי הרגשתי אבודה ועכשיו אני מרגישה טוב. אני לא מרגישה קושי מיוחד בשפה. השמות הישראלים נשמעים לי מוזרים מאוד והייתי רוצה לדעת מה הפירוש שלהם, זה מאוד מעניין אותי. שמתי לב שהשמות בישראל מאוד קצרים... ברוסיה אין שמות כאלה בכלל".
רונן פלוט, ראש העיר נוף הגליל, שבעצמו עלה לישראל בשנות השבעים ממולדובה, אמר: "מאז תחילת המלחמה קלטנו כ-750 עולים, בתוכם 160 ילדים, שהשתלבו במערכת החינוך. נוף הגליל היא דוגמה לקליטה מוצלחת של העולים, כשתוכנית 'שמות' ממחישה זאת ביכולתה להיות קשובה לקשיים ולספק מענה אנושי ראוי".