4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך הדנה בתשלומי הורים למסיבות סיום
ועדת החינוך הדנה בתשלומי הורים למסיבות סיום
יו"ר ועדת החינוך העבירה ביקורת חריפה על המשרד. "לא עשה דבר כדי לאכוף, הזוי בעיניי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יושבת ראש ועדת החינוך, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), הודיעה כי תיאבק במחירים המופרזים של מסיבות וטקסי הסיכום בבית הספר התיכוניים. אתמול (רביעי) נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי מנהלי בתי הספר, בשיתוף ועדי ההורים, מצאו דרך עוקפת לגבות מהתלמידים עד מאות שקלים יותר מהמותר עבור האירועים - והתגובות לא איחרו לבוא.
בדיון שהתקיים אתמול אמרה השכל כי "קיבלנו פניות של חברי מועצה והורים שסיפרו כי מופעל על הילדים לחץ חברתי כדי שישלמו סכומים מופרזים. הסכום המותר לגבייה הוא 200 שקלים - ולכן מדובר בעבירה על החוק. מישהו פה עוצם עיניים". מדובר בטקסים שבית הספר מארגן וחלים עליו כללי חוזר התשלומים של משרד החינוך, באישור ועדת החינוך של הכנסת – בניגוד לנשפי הסיום שמארגנים ההורים והתלמידים באופן עצמאי ואינם קשורים לבתי הספר.
4 צפייה בגלריה
הודעות מהמורים לתלמידים הלוחצים עליהם להעביר סכומים נוספים למסיבת סיום
הודעות מהמורים לתלמידים הלוחצים עליהם להעביר סכומים נוספים למסיבת סיום
המורים מלחיצים בקבוצות הוואטסאפ. "מדובר בעבירה על החוק"
השכל אמרה כי "בבדיקה מהירה ראינו שב-70% מהתיכונים יש עבירה על החוק, וכי משרד החינוך לא עשה דבר כדי לאכוף את זה. זה הזוי בעיניי, ואני מבקשת ממנו להוציא באופן מיידי מכתב הבהרה למנהלי התיכון". לדברי השכל, "הוועדה מבקשת להטיל סנקציות, אחרת התופעה תחזור על עצמה. נוסף על כך, נבקש לקבל תוך שבוע מאגף האכיפה במשרד החינוך את כל הנתונים בנושא". היא הוסיפה: "לא יכול להיות שילדים יושפלו ויחפשו מאיפה לקושש את הכספים".
ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד) אמר בדיון כי "מתוך שמונה בתי ספר תיכוניים בנתניה, שבעה משלמים יותר מ-200 שקלים. אסור שייגבה שקל נוסף מעל הסכום שנקבע - זאת השפלה להורים". ח"כ אימאן חטיב יאסין (רע"מ) תמכה בדברים ואמרה כי "יש צורך לבקר את העניין באופן מלא, הסכומים הללו פסולים ולא מוסריים". ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) טען כי מדובר בנשפים ראוותניים, והציע "לבטל את תשלומי ההורים לחלוטין".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית צופית גולן הסבירה כי הסכומים המאושרים כיום עבור מסיבות הסיום הם נמוכים ומאפשרים את רמת האירוע הבסיסית ביותר. לדבריה, "זה יוצר פתח לגבייה לא חוקית. אם מערכת החינוך רואה את המסיבות כחשובות - היא צריכה לממן את ההוצאה".
4 צפייה בגלריה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
איריס דורון: "בתי הספר גובים עבור הטקסים את התשלום שנקבע בחוק"
(צילום: סקאי הפקות)
אפרת אברמוביץ', המשנה לראש עיריית ראשון לציון, סיפרה כי עבור מסיבת הסיום של בתה שילמה סכום מופקע של 612 שקלים. "לא יכול להיות שבשכונה אחת יהיה טקס ברמה אחת, ובשכונה אחרת טקס מפואר יותר - צריך ליישר קו". היא הוסיפה: "אלה שנמצאים במצב כלכלי קשה לא יבואו לכאן כדי לדבר על זה".
גור רוזנבלט, מנהל אכיפה במשרד החינוך, הגיב על הטענות ואמר כי "בתקופה האחרונה התערבנו בעשרות מקרים, אך אף אחד מהם לא עסק במסיבות סיום, כיוון שלא זיהינו בעיה בנושא. נעמיק את הבדיקה לאור הדברים שעלו בדיון הוועדה".
איריס דורון, ראש תא המנהלים בארגון המורים העל יסודיים, הוסיפה על דבריו של רוזנבלט כי "צריך להבדיל בין טקס הסיום לבין הנשף שתלוי בסמכות ההורים. לנו אסור להשתתף במסיבות האלה, שעלותן עלולה לטפס עד 1,500 שקלים". לגבי הטקסים אמרה דורון כי "בתי הספר גובים את הסכום המאושר ובהתאם לחוק".