4 צפייה בגלריה
בועז בן זאב
בועז בן זאב
הדבורים צמאות ורעבות. בועז בן זאב
(צילום: דבורת התבור)
השבוע תפסו החקלאים את הכותרות בהקשר של מאבקם נגד הרפורמה בייבוא במסגרת תקציב המדינה שאושר בממשלה, אך בימים אלה הם נאלצים להיאבק גם בחזית אחרת - מזג האוויר. החום הקיצוני גורם להם כאב ראש גדול, מכיוון שהוא פוגע בגידולים ובבעלי החיים.
חזאי ynet דני רופ מספר כי סיומו של גל החום שהתחיל שלשום לא נראה באופק ויימשך לפחות עד קצה טווח התחזית באמצע השבוע הבא. הוא יילך ויתגבר מדי יום, והשיא שלו יהיה בין רביעי לשבת. עומס החום יהיה כבד עד קיצוני בכל הארץ. באופן חריג לקיץ, בגל החום הנוכחי גם במישור החוף הטמפרטורה היא גבוהה מאוד - זאת לעומת המצב בדרך כלל, שבו הבריזה מהים מורידה את הטמפרטורות לאזור ה-30 מעלות, והתחושה המעיקה נובעת בעיקר מהלחות הגבוהה. בגל החום הזה תהיה הלחות נמוכה יותר, בסביבות 45%, אך לא נמוכה מספיק כדי להקל על עומס החום.
בין החקלאים שנאבקים בחום הכבד נמצאת נורית אזולאי ממושב לכיש, שמגדלת ענבים ופלפלים. "הפלפל הבשיל השנה יותר מהר, אז חלקו התרכך ולא ראוי לשימוש. החום היום הורס אותם ואז אני זורקת אותם", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
רני בר נס
רני בר נס
"חום כזה מעסיק אותי כל יום". רני בר נס
4 צפייה בגלריה
שזיף שהתבשל בשל נזקי החום
שזיף שהתבשל בשל נזקי החום
שזיף שהתבשל בשל נזקי החום
גל החום גם יכול לגרום למשל ל"התבשלות" של הפירות בעלי הגרעינים כגון שזיף, אפרסק ונקטרינה. בשזיף מתבטא ה"בישול" בגוון חום של בשר הפרי ובפגיעה במרקם. החום יכול להאיץ את ההבשלה ולגרום להתרככות של הפירות על העץ. גם לתפוחים צפויים נזקים חיצוניים של מכות שמש, ועיכוב קבלת הצבע בזנים צבעוניים. "בישול" הפרי פוגע גם ביכולת האחסון שלו. בנוסף עשויה להיות הבשלה לא אחידה על העץ ופגיעה בגודל הפרי, שאינו גדל בזמן גל החום.
רני בר נס ממושב ביצרון משמש כיום כיו"ר ענף הפירות והירקות וגם מגדל אפרסקים, שזיפים רימונים. הוא מסביר כי "החום הזה מגיע אחרי חורף חם, שבו רק 30% מהיבולים היו טובים כמעט ולא היה פרי". לדבריו, "חום כזה כל יום מעסיק אותי במחשבה. אי אפשר לשנות כלום בשבוע, אני יכול לתת יותר מים אבל זהו".

גם בתעשיית הדבש פוגע החום והדבוראי בועז בן זאב מהמושב שדמות דבורה מסביר כי הפגיעה מתבטאת בכמה מישורים. "הדבורים חייבות לקרר את הכוורת באמצעות מים והזרמת אוויר. אחרת הוולדות שלהן ימותו. הבעיה היא שבגלל החום, גם מקורות המים מתייבשים".
"מה שאנחנו עושים כדי להתמודד עם המצב, קודם כל מנסים למקם את הכוורות בצל, בתוך מטעים למשל. בנוסף אנחנו מכינים חביות מים, שהן ממש מערכת אקולוגית שלמה. כדי שלא יהיו יתושים, יש בחביות דגי גמבוזיה שאוכלים את ביצי היתושים. כדי שהציפורים לא יאכלו את הדגים והדבורים לא יטבעו כשהן באות לשתות, אנחנו מפזרים גם צמחים מים", הוא מפרט.
4 צפייה בגלריה
אילנית דדוש
אילנית דדוש
תנובת החלב יורדת. אילנית דדוש והעיזים
בעיה נוספת שעליה הוא מספר היא מחסור בצוף בפרחים. "אין כעת הרבה פריחה, והצוף שקיים מתייבש מהר בחום. הדבורים יכולות לאכול רק בשעות הבוקר המוקדמות, כך שלצמא שלהן מתווסף גם רעב".
אילנית דדוש ממושב גורן שבמועצה האזורית מעלה יוסף בגליל המערבי, היא מנכ"לית אגודת מגדלי העזים "עזיזה", ומנהלת דיר עזים לחלב ולול תרנגולות. היא מעידה שחיות המשק חוות קושי רב, והמגדלים מנסים להקל עליהן. "לתרנגולות אנחנו מפעילים בימי החום ממטרות ומתזים על הגגות, כדי לשפר מעט את איכות החיים שלהן, ולהקל את העקה ממנה הן סובלות בחום".
"אצל העזים, כאשר הן גרות בסככות נמוכות, מפעילים מאווררים גדולים כדי להקל עליהן. בימי החום התחלובה (תנובת החלב) יורדת, אבל מבחינתנו זה פחות חשוב. מה שיותר חשוב הוא שהן לא יסבלו, או ייפגעו חלילה מהחום. כשחם להן העזים שותות פחות, וגם אוכלות פחות. צריך להקפיד שהמים בשקתות לא יהיו חמים. המים אצלנו לא מגיעים מהקווים הרגילים, כי הם מתחממים מאוד, אלא המאגרים גדולים בחצרות, שמתקררים במהלך הלילות ומהם אנחנו מזרימים להן את המים".