המשנה לראש העיר תל אביב לשעבר הודה בהסדר טיעון בעבירות מרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת דוד ביטן - ויישלח לכלא. פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה היום (רביעי) לבית המשפט המחוזי מרכז הודעה על הגעה להסדר טיעון עם ארנון גלעדי, שנאשם במסגרת כתב האישום שהוגש נגד חבר הכנסת ביטן מהליכוד ואחרים.
2 צפייה בגלריה
גלעדי בבית המשפט, 2018
גלעדי בבית המשפט, 2018
גלעדי בבית המשפט, 2018
(צילום: אבי חי)
לפי ההסדר עם גלעדי, שכיהן במשך שנים כיו"ר סיעת הליכוד בעיריית תל אביב, נמחקו עבירות השוחד, הלבנת הון ושיבוש הליכים שיוחסו לו בכתב האישום המקורי. גלעדי הודה באישום המתוקן, ולפי ההסדר יישלח לשמונה חודשי מאסר.
על פי ההסדר, גלעדי יודה בשתי עבירות של מרמה והפרת אמונים, והצדדים יבקשו בהסכמה מבית המשפט לגזור על גלעדי שמונה חודשי מאסר בפועל, קנס של 35 אלף שקלים, ומאסר על-תנאי. עוד הוסכם, כי יש בעבירות שבהן יורשע גלעדי קלון, וכי לאחר גזר הדין גלעדי יתפטר מיידית מכל תפקידיו הציבוריים.
גלעדי כיהן כמשנה לראש העיר תל אביב, חבר מועצה וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב. על פי כתב האישום המתוקן, הוא ניצל את תפקידו והשפעתו בעיריית תל אביב, על מנת להיענות בשנים 2011 ו-2017-2015 לבקשותיהם של ביטן ושל עד המדינה, אשר ביטן רצה לסייע לו, לקידום ופתרון בעיות בשלושה פרויקטים נדל"ניים בתחום שיפוטה של תל אביב.
לפי האישום, גלעדי פעל בסטייה מן השורה ותוך הימצאות בניגוד עניינים חמור על רקע פעילותו המשותפת עם ביטן בתנועת הליכוד והאינטרסים המשותפים שעמדו לנגד עיניו, נוכח תפקידיהם המקבילים בשלטון המקומי ובהמשך גם במהלך כהונתו של ביטן כחבר כנסת ויו"ר הקואליציה.
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן בבית המשפט
דוד ביטן בבית המשפט
גלעדי נענה לבקשתו לקידום פרויקטים נדל"ניים. ביטן
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף נכתב באישום המתוקן כי בשלהי שנת 2017 קיבל גלעדי 30 אלף שקל משלושה יזמי נדל"ן שונים, בזיקה לתפקידו. הכספים הופקדו בחשבון בנק ונועדו לשמש למימון אירועים ופעילויות שונות, שנועדו בין היתר לטיפוח תדמיתו הציבורית של גלעדי וקידום מועמדותו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2018. גלעדי סייע ליזמים בקידום הליכים תכנוניים מול גורמי מקצוע בעיריית תל אביב ובוועדות התכנון, תוך הימצאות בניגוד עניינים חמור.
עורכי הדין טל שפירא, דפנה וינברג ורעות סרנת, המייצגים את גלעדי, מסרו כי "מתחילת הדרך נאבק גלעדי באישומי השוחד שיוחסו לו שלא בצדק. משעלה בידינו לשכנע את התביעה לחזור בה מעבירות השוחד שיוחסו לגלעדי נסללה הדרך להסדר הטיעון, במסגרתו נטל גלעדי אחריות לפגמים מסוימים שנפלו בהתנהלותו, שבנסיבות העניין עלו כדי עבירה מתונה של הפרת אמונים".
התיק נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, בשיתוף עם רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, ומטופל על ידי עורכי הדין אתי בן-דור, יעל שניידר, רוי גורדון ותומר וירט מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
עורך הדין דרור מתתיהו, המייצג את חבר הכנסת דוד ביטן, מסר: "הסדר הטיעון שנחתם עם ארנון גלעדי, שבמסגרתו נמחקה מכתב האישום המתוקן עבירת השוחד, מחזק את טענת ביטן כי הוא מעולם לא קיבל טובות הנאה מעד המדינה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. הפרת האמונים, בה הודה גלעדי, ממילא לא יוחסה לביטן בכתב האישום. ביטן פעל מאז ומתמיד באופן ענייני ולגיטימי, בהתאם לשיקול דעתו המקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד".
עורך הדין טל שפיראעו"ד טל שפיראצילום: צביקה גולדשטיין
הפרשה המכונה "תיק 1803" היא אחת מפרשיות השוחד המסועפות, המורכבות והגדולות שנחקרו בישראל אי פעם. במרכזה עומד כאמור ביטן עצמו, שאחרי שוויתר על בקשת החסינות שלו הועמד באוגוסט אשתקד לדין בגין שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. לפי ההאשמות נגדו, ביטן לקח במצטבר שוחד של 715 אלף שקל – וכן ביצע עבירות נוספות במסגרת תפקידיו בעיריית ראשון לציון ובכנסת. עבירות המס לכאורה של ביטן מסתכמות באי-דיווח על סכום של 587 אלף שקל בקירוב.
עו"ד דפנה וינברגעו"ד דפנה וינברג
לפי כתב האישום, ביטן רקם שיתוף פעולה עם שורה של קבלנים ויזמי נדל"ן, עסקנים ומאכרים. נטען כי מדובר היה בדפוס פעולה חוזר ושיטתי של מעשי תן וקח ושל כוונות פליליות לכאורה, שמטרתן הייתה לגרוף כסף היישר לכיס של ביטן, של הגורמים ששיתפו איתו פעולה ושל היזמים שעבדו איתו. כל זה במסגרת תמרון שיטתי של הרגולציה העירונית והארצית על ידי איש ציבור. ביטן מכחיש כמובן את האישומים נגדו, וכאשר ויתר על בקשת החסינות שלו נמסר מטעמו שהוא עשה זאת "תוך ביטחון מלא כי בתום ההליך המשפטי יוכרע שלא נפל כל פסול במעשיו וששמו ינוקה מכל רבב".