בלילה חורפי בין 6 ל-7 בפברואר 2022, קצת אחרי חצות, אירעה תאונת דרכים קטלנית בכביש 899 בין מושב יערה לקיבוץ אילון בגליל המערבי. קטע הכביש הזה כבר גבה קורבנות בעבר, אבל משהו בתאונה הזאת ובאירועים שהגיעו אחריה יצר פצע שמסרב להירפא. בקרוב ישודר ב-ynet סרט דוקומנטרי הכולל תיעוד בלעדי וממצאים חדשים על השתלשלות הפרשה. צפו בקדימון בפתח הכתבה.
בתאונה התנגשו חזיתית שני כלי רכב. במכונית יונדאי קטנה שהגיעה מכיוון נהריה ישבו שלושה חיילים שיצאו מסרט בקניון: עמית איטח, קצינת מודיעין מקיבוץ אדמית; בן הזוג שלה שחר קחילה, לוחם צנחנים מקיבוץ איילון, וחבר נוסף - ים, שנהג ברכב. הם נפגעו מג'יפ קאיה שבו נהג עו"ד ראפע אסלאן, בן 29, תושב נהריה ובנו של "פייסל הגדול", הבעלים של מרכז הקניות הגדול בכניסה לעיר. כתוצאה מההתנגשות נהרגה איטח במקום ושני חבריה נפצעו.
3 צפייה בגלריה
עמית איטח ז"ל
עמית איטח ז"ל
עמית איטח ז"ל. אמה: "איפה המדינה כשאני צריכה אותה?"
(באדיבות המשפחה )
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה בה נהרגה עמית איטח ז"ל
זירת התאונה בה נהרגה עמית איטח ז"ל
זירת התאונה, פברואר האחרון
(צילום: דוברות המשטרה )
אסלאן יצא מרכבו כמעט ללא פגע ונמלט מהזירה בעזרת חברים שהזעיק למקום. זמן מה לאחר מכן הגיע לבית החולים אחיו הצעיר נאסר, שסיפר שהוא היה זה שנהג בג'יפ הקאיה. בינתיים, ראפע שהיה דרוש לחקירה הסתתר במשך חודש עד שאביו הסגיר אותו למשטרה, שחשדה שהוא נמלט כיוון שנהג תחת השפעת אלכוהול. התאונה התרחשה שש דקות לאחר שתועד יוצא ממסיבה בבית פרטי במושב גורן הסמוך.
ההתנהלות שלו ושל קרוביו, שעל פי החשד פעלו לשבש את חקירת המשטרה, מעוררת זעם בקרב משפחות הנפגעים, והפרשה שמתבררת בימים אלה בבית משפט במסגרת כתב האישום שהוגש נגד ראפע אסלאן, מייצרת מתח רב ביישובי הגליל המערבי שבו גרים המעורבים. "הוא פצע, הרג, ברח וממשיך בחייו. איפה המדינה כשאני צריכה אותה?", אומרת תמי איטח, אמה של עמית ז"ל.

ליל האירוע

איטח נולדה בנהריה ובגיל 12 עברה עם משפחתה לקיבוץ אדמית. בבית הספר כברי מנור היא הכירה את קחילה, שגדל בקיבוץ אילון הסמוך. הם הפכו לזוג, נפרדו, וכמה שנים לאחר מכן, במהלך שירותם הצבאי, נפגשו שוב ומאז לא נפרדו. עד התאונה הקטלנית.
ראפע אסלאן הוא השני מבין חמשת ילדיו של פייסל אסלאן מהכפר מזרעה. האב החל את דרכו כחקלאי ובהמשך פתח באסטה בכניסה לכפר שהפכה לסופרמרקט שהתרחב והלך. כיום זהו המרכול הגדול ביותר באזור הצפון, והוא נחשב ל"רמי לוי" של הגליל המערבי וצפון הארץ.
בלילה שבין 6 ל-7 בפברואר בילה כאמור אסלאן במסיבה במושב גורן, שבה היה הרבה אלכוהול. קצת אחרי חצות יצאו איטח, קחילה וים מהקולנוע, ולפי החקירה נסעו במהירות של כ-80 קמ"ש בכביש 899 מנהריה לכיוון קיבוץ איילון. אסלאן נכנס לבדו לג'יפ ונסע לכיוון ביתו בנהריה במהירות 120 קמ"ש.
3 צפייה בגלריה
עמית איטח ז"ל
עמית איטח ז"ל
עמית איטח ז"ל עם שחר קחילה
(באדיבות המשפחה )
בשיחה עם מוקדנית מד"א נשמע ים מתאר בקושי את המצב במכונית שנפגעה מההתנגשות. הוא דיווח שקחילה הועף לשוליים ושאיטח מחוסרת הכרה. הוא נשמע מנסה לקרוא לה: "איטח, איטח". היא לא ענתה.
דור וקנין, איש מד"א שגר במושב יערה הסמוך, הגיע ראשון לזירה. "ראיתי הרבה זירות תאונה קשות בחיי", הוא אומר, "אבל התאונה הזאת זה משהו שנשאר". וקנין הוא גם מתעד מבצעי של מד"א, ולכן כשהגיעו האמבולנסים והמשיכו את הטיפול בפצועים, הוא הוציא את מצלמתו והתחיל בתיעוד.
שעות לאחר מכן התעוררה האם תמי איטח לשיחת טלפון שבה עודכנה שעמית הייתה מעורבת בתאונת דרכים והתבקשה להגיע לבית החולים. בדרך היא אמרה לאבי, בעלה: "היא בטח שברה יד או רגל ותוך חודש זה מאחורינו". רק בחדר המיון הם הבינו. הם ראו את ההורים של קחילה וים בחדר הטראומה וביקשו לדעת היכן עמית. רופא ניגש אליהם, ביקש לראות תמונה של עמית, ואמר להם: "לא הצלחנו".
לאחרונה חלה תפנית במשפט. בפסיקה תקדימית של העליון בתיק אחר זוכה נהג פוגע מעבירת ההפקרה מכיוון שהוכח שנשאר בזירה, וזאת אף שלא הזדהה בפני השוטרים כמי שנהג. סנגורו של אסלאן, עו"ד משה גלעד ועו"ד שלומי שרון, אומרים: "ההלכה הזו מרוקנת את האפשרות שאדם יורשע בהפקרה בנסיבות דומות ולכן פוטנציאל ההרשעה של ראפע אסלאן לא מתקיים".
על רקע הפסיקה החדשה התקיים דיון דחוף בתנאי מעצר הבית של אסלאן, ונקבע שיוסר האזיק האלקטרוני שהוצמד אליו. "עמית נהרגה סתם", אומרת אמה תמי. "אין הוכחות לכך שהוא שתה במסיבה כי הוא שיבש וברח. במקום להזעיק עזרה הוא הזעיק את חבריו שיסייעו לו להימלט. הוא השאיר שם ילדים פצועים והרוגים, ועכשיו הוא ממשיך בחייו. לי נעצרו החיים".