פרטים חדשים מהתקרית בבורקה, והחשש במערכת הביטחון מהתלקחות באיו"ש: שני מתנחלים, בהם עובד לשעבר במפלגת עוצמה יהודית, נעצרו. העצור השני, שחשוד במעורבות בתקרית, מאושפז במצב קשה בבית החולים שערי צדק בירושלים. המשטרה מסרה כי חמישה אחרים עוכבו בחשד ל"השתתפות בהפרות סדר" בתקרית שבה נורה למוות קוסאי מעטאן בכפר בורקה שליד רמאללה.
מהתחקיר הראשוני של צה"ל עולה כי עדר צאן מלווה בכמה מתנחלים מעוז ציון יצא אמש (שישי) מאחת החוות במאחז הבלתי-חוקי, בקרבת הכפר בורקה הסמוך - וכשהגיעו למקום נתקלו בכ-80 פלסטינים שדרשו מהם לעזוב מיד, מאחר שמדובר בקרקע פלסטינית פרטית. המתנחלים רועי הצאן סירבו - ובשלב זה החל עימות מילולי ופיזי בין הצדדים - שהגיע לשיאו בירי במעטאן בן ה-19.
4 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן בן ה-19. שני ישראלים נעצרו בחשד ל"השתתפות בהפרות סדר"
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלווייתו של קוסאי מעטאן, הבוקר
( צילום: AP /Nasser Nasser)
עם תחילתו של העימות, שכלל יידויי אבנים הדדיים, כ-30 מתנחלים נוספים ירדו מהמאחז לנקודה - והתעמתו עם הפלסטינים. במקום לא נכחו כוחות צבא או משטרה - ובשלב מסוים אחד היהודים שלף את נשקו וירה ישירות לעבר הפלסטיני שנהרג מהירי. המהומה פוזרה בתום דקות ארוכות, רק לאחר הגעת כוחות צה"ל.
המשטרה פתחה בחקירת האירוע, שבה מעורב גם שב"כ - וכאמור הבוקר נעצרו שני חשודים ישראלים ועוכבו חמישה נוספים. מהמשטרה נמסר כי "חקירת האירוע נמשכת". גורמים במערכת הביטחון אמרו הבוקר ל-ynet כי התקרית מסכנת את הביטחון באיו"ש ובצבא נערכים לתרחיש של פיגועי נקמה.
מדובר צה"ל נמסר כי "מתחקור ראשוני עולה כי על פי דיווחים פלסטיניים ועדויות בשטח, העימות החל בהגעת אזרחים ישראלים לרעות צאן סמוך לכפר בורקה, ופלסטינים שהגיעו מהכפר על מנת להרחיקם. במקום החל עימות מילולי שהמשיך ליידוי אבנים של שני הצדדים, ירי זיקוקים מצד הפלסטינים, אזרחים ישראלים ירו לעבר הפלסטינים. במהלך העימות נהרג פלסטיני, נפצעו ארבעה פלסטינים נוספים ורכב פלסטיני נמצא שרוף. מספר אזרחים ישראלים נפצעו מזריקות האבנים. כוחות הביטחון הגיעו למקום מיד עם קבלת הדיווח, אך לאחר הירי".
נמסר כי בעקבות האירוע, ובצל ההיערכות לפיגועי נקם, "הוחלט על הכרזת שטח צבאי סגור במרחב החיכוך והצבת כוחות הביטחון בהתאם להערכת המצב". הפלסטינים דיווחו היום כי צה"ל הקים מחסומים והגביר את נוכחותו הצבאית מדרום לג'נין, ברקע החשש מפעולות תגובה. לפי הדיווח, חיילים הקימו מחסום צבאי בכיכר עראבה ועוד אחד בין העיירות מסלייה וקבאטיה, ובאזור אל-ג'רבה שליד קבאטיה. לטענת הפלסטינים, צה"ל ערך בידוקים ברכבים שעברו באזור.
4 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
אמש, בבית החולים ברמאללה
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
מדובר צה"ל נמסר אמש כי לפי הדיווח הפלסטיני שהתקבל, "במהלך העימות בכפר בורקה ירו אזרחים ישראלים לעבר הפלסטינים, וכתוצאה מכך פלסטיני נהרג. בנוסף, התקבלו דיווחים על אזרחים ישראלים פצועים מזריקת אבנים". מלבד ההרוג, הפלסטינים אמרו כי שני בני אדם נפצעו מאבנים. מושלת רמאללה הגיעה אתמול לבית החולים, שם אושפזו הפצועים.
עוד טענו הפלסטינים שבמהלך המהומות המתנחלים הציתו שתי מכוניות. לפי הדיווחים, תושבי הכפר חוששים מהשתלטות המתנחלים על שטחי המרעה שלהם.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד גינה את התקרית, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "נערי הגבעות הופכים את יהודה ושומרון לזירת קרב בין טרור של מחבלים יהודים לטרור של מחבלים ערבים. זה מסכן את ההתיישבות שרובה אזרחים שומרי חוק, מסכן את חיילינו, והפגיעה בחפים מפשע מנוגדת לכל ערך יהודי או דמוקרטי. הגיבוי שהם מקבלים מתוך הקואליציה הקיצונית בתולדות המדינה הוא פיגוע מדיני. נתניהו צריך לגנות בחומרה את האלימות הפוגעת בבטחון הלאומי, בצה"ל ובהתיישבות".

קריאת חמאס לנקמה, ודוח האו"ם על "אלימות מתנחלים"

ההיערכות במערכת הביטחון מ"פיגועי תגובה" מגיעה לאחר קריאת חמאס לנקמה. "אנו מאשרים את הצורך להתגייס ולפעול בכל צורות המאבק כדי להרתיע מתנחלים ולהדוף את תוקפנותם", נכתב, "אנו פונים ללוחמי ההתנגדות המגינים על כבוד עמנו מול כנופיות הפשע הציוניות, וקוראים לכל מחזיקי הנשק לנקום את דמם של השהידים והילדים התמימים של עמנו הפלסטיני. אנו קוראים להפנות את כל המאמצים והיכולות להתעמת עם הכיבוש הציוני הפשיסטי עד לסילוקו מארצנו, ולהשיג את שאיפות עמנו לשחרור ולזכות השיבה".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא
עימות בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום צפא, בחודש יוני
דוח של האו"ם שהתפרסם אתמול, עוד לפני התקרית בבורקה, חושף כי בחצי השנה הראשונה של 2023 נרשמו כ-600 אירועי אלימות "הקשורים למתנחלים" שגרמו לפגיעה בפלסטינים בגוף או לנזק ברכושם. מדובר בעלייה של 39% בתקריות שכאלה בממוצע חודשי - בהשוואה לשנה שעברה - ובמספר הגבוה ביותר של תקריות אלימות של מתנחלים מאז החל האו"ם לעקוב אחר הנעשה בשטחים ב-2006.
בין היתר נכתב בדוח כי קהילות רועים פלסטיניות "פגיעות במיוחד" מול פעילות ההתנחלויות. בשנים 2022 ו-2023, כך נכתב, סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (OCHA) תיעדה "עקירה" של לפחות 399 פלסטינים, בהם 224 ילדים, משבע קהילות רועים שונות, באמצעות אלימות מתנחלים.
שלוש מהקהילות המצוינות בדוח ריקות לחלוטין כיום, בעוד שרק משפחות בודדות נותרו בארבע האחרות. סוכנות האו"ם טוענת כי לרוב הסיבה לעזיבה היא פעילות מתנחלים, לרבות אלימות והרחבת ההתנחלויות שגורמות לאובדן גישה לאדמות מרעה.