תשע שנות מאסר נגזרו היום (רביעי) על עבד אל-עזיז עמראני, בן 22 מהפזורה הבדואית, בגין ניסיון לינץ' ביהודי במהלך מבצע "שומר החומות", יחד עם תשלום פיצויים בסך 100 אלף ש"ח לקורבן.
עמראני, חרף מעצר הבית שהיה אמור לשהות בו בגין שוד בנסיבות מחמירות שנה קודם לכן, השתתף בהתפרעויות בכביש 25 בכניסה ליישוב שגב שלום כחלק מגל של הפרות סדר ומהומות אלימות ברחבי הארץ.
3 צפייה בגלריה
מהומות בשגב שלום
מהומות בשגב שלום
"הבנתי שזה הסוף, שאני הולך למות". ההתפרעויות בשגב שלום בשנה שעברה
האירוע התרחש ב-11 במאי אשתקד, אז יידה עמראני יחד עם מתפרעים נוספים אבנים על רכבו של נהג יהודי שנקלע למקום ההתפרעות. הנהג ביקש שיחוסו עליו, צעק שהוא ערבי, אך ההמון, ובו עמראני, התנפל עליו, הוציאו מרכבו והטיחו לארץ. הוא הוכה בראשו, גבו וצלעותיו באמצעות ידיהם, בבעיטות ובאלות. המתפרעים זרקו לעברו אבנים ורכבו נופץ על ידי הנאשם וההמון. הנהג חולץ מהמקום על ידי כוחות משטרה, שנאלצו להשתמש ברימוני הלם כדי להרחיק את ההמון מעליו.
לפי פסק הדין, עמראני הצטייד ברוגטקה וכפפות, וכשהוא רעול פנים נטל חלק יחד עם מאות אחרים בהפרות סדר, שכללו יידוי אבנים על רכבים חולפים וניידות משטרה, חסימת כבישים באמצעות צמיגים בוערים ועוד. המתפרעים אף עצרו רכבים על מנת לראות האם נוהג בהם יהודי או ערבי.
עמראני הורשע בנטילת חלק באירוע ניסיון לינץ' באזרח ישראלי על רקע גזעני ומתוך מניע לאומני-אידאולוגי במהלך מבצע "שומר החומות". בהכרעת הדין נקבע כי מעשיו עולים לכדי מעשה טרור והוא הורשע בביצוע עבירה שהיא מעשה טרור, בהם יידוי אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה, מעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, היזק במזיד לרכב ממניע גזעני והפרת הוראה חוקית.
3 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה בעקבות ההתפרעויות בשגב שלום
פעילות המשטרה בעקבות ההתפרעויות בשגב שלום
"נפרדתי מהעולם". כוחות המשטרה בשגב שלום
(צילום: דוברות המשטרה)
הקורבן העיד בבית המשפט וסיפר כי שירת את המדינה במשך 30 שנה ביחידות מסווגות, יצא לגמלאות ועובד כעת כמנהל בכיר בחברה. ביום המהומות ניגש לבדוק את שלום עובדיו ולאחר שווידא את שלומם יצא צפונה לביתו. המשטרה הקימה מחסום וכיוונה את התנועה למושב נבטים, וכאשר הגיע לפזורה הגיע נתקל בחסימת הכביש. הוא צעק להם בערבית שהוא ערבי כדי שלא יפגעו בו, ללא הועיל.
"באותו רגע הבנתי שזה הסוף, שאני הולך למות. אני לא יכול לגבור על ההמון וגם לא לשכנע אותו", סיפר בבית המשפט. "הגנתי על ראשי, שכבתי על הרצפה, ואחרי שהפילו אותי באגרופים ובבעיטות צעקו אללהו אכבר. ראיתי רכבים נוספים שמגיעים ונפרדתי מהנכד שלי שנולד, אמרתי 'שמע ישראל', כפי שכל יהודי מחויב להגיד בסכנה כזו ונפרדתי מהעולם. אז שמעתי יריות וריצות, חלק ברחו וחלק נתפסו. לא הצלחתי להבין מה קורה. שתתי דם. ניגשו אליי קציני משטרה והושיבו אותי לצד הרכב".
הקורבן סיפר כי תוך כדי ניסיון הלינץ' שעבר ניסה לחפש זוג עיניים רחמניות אך לא ראה אלא "עיניים רוצחות ועיניים שבאו לשתות דם של יהודי. זה מה שראיתי". כשהגיע למיון סירב להיבדק על ידי אח ורופא שהיו שם, שכן היו בדואים מאותה פזורה. לדבריו סירב שכן לא רצה להאמין שדקה לפני רוצים לרצוח אותו ודקה אחרי רוצים לרפא אותו. הוא סירב לקבל טיפול וחזר לצפון, לביתו ולילדיו.
3 צפייה בגלריה
הסלמה מלחמה מבצע שומר החומות הפרות סדר של יהודים בבת ים- צועדים לכיוון יפו
הסלמה מלחמה מבצע שומר החומות הפרות סדר של יהודים בבת ים- צועדים לכיוון יפו
"סלידה ממעשי הנאשם, יש להחמיר בעונשים". נזק לרכב בזמן התפרעויות, מאי 2021
(צילום: יריב כץ )
השופט יואל עדן קבע שהעונש על מעשי הנאשם צריך להיות מחמיר ולבטא את תכלית הוראות חוק המאבק בטרור. "עבירות המהוות מעשה טרור מחייבות הדגשת שיקול הרתעת הרבים, כמו גם הגמול", כתב השופט בפסק הדין, וגזר עליו כאמור תשע שנות מאסר בפועל ותשלום פיצוי בסך 100 אלף שקלים לקורבן.
מפרקליטות מחוז דרום נמסר כי "בית המשפט העביר מסר חד וברור המביא לידי ביטוי את הסלידה ממעשי הנאשם. יש להחמיר בעונשם של אלו המבצעים פשעי שנאה ממניע גזעני ופועלים נגד אזרחים וכוחות הביטחון, בפרט בתקופות מתוחות ורגישות ובוודאי בתקופת מבצע צבאי. הנאשם, אזרח ישראלי, פגע פגיעה קשה במתלונן רק בשל היותו יהודי ואנו מקווים שגזר הדין ירתיע את מי שמבקש לפגוע במרקם היחסים העדין בין הדתות והעדות השונות במדינת ישראל".