יותר מ-100 חרדים קיצוניים הפגינו היום (חמישי) נגד חוק הגיוס בירושלים, וחסמו את תנועת הרכבת הקלה ואת הכביש בצומת הרחובות שרי ישראל-יפו. שניים נעצרו במהלך ההפגנה.
ההפגנה בירושלים

"נמות ולא נתגייס", קראו המוחים, ובמשטרה אמרו כי נשמעו גם קריאות "נאצים" לעבר השוטרים והושלכו לעברם חפצים. בתיעוד נראו עימותים בין מפגינים לשוטרים, ובהם פרשים.
לפי המשטרה, גם לאחר שקצין הורה לפזר את ההפגנה, מפירי הסדר המשיכו בחסימת הכביש ולא נשמעו להוראות השוטרים. בעקבות זאת החל שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר.
2 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים נגד הגיוס בירושלים
חרדים מפגינים נגד הגיוס בירושלים
חסימת הרכבת הקלה
(צילום: אלכס גמבורג )
2 צפייה בגלריה
חרדים מפגינים נגד הגיוס בירושלים
חרדים מפגינים נגד הגיוס בירושלים
(צילום: אלכס גמבורג )
"נמשיך לאפשר את חופש המחאה לכל אדם בגבולות החוק, אולם נפעל נגד הפרות סדר, סיכון משתמשי הדרך ומעשים פסולים אחרים המבוצעים בניגוד לחוק ופוגעים בחופש התנועה של ציבור גדול של משתמשי הדרך", אמרו במשטרה.

ההתחייבות להשלמת החקיקה עד סוף כנס הקיץ - וההתנגדויות

כיממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקדם את חוק הגיוס שאושר בכנסת הקודמת, הממשלה העבירה ביום חמישי האחרון את תגובתה המעודכנת לעתירות בנושא חוק הגיוס - והתחייבה בפני בג"ץ: נשלים חקיקת חוק גיוס לחרדים עד סוף כנס הקיץ ב-31 ביולי.
הצעת החוק שהממשלה מתחייבת לחוקק היא זו שקידם השר בני גנץ לפני כשנתיים, בכנסת הקודמת - ושעברה בקריאה ראשונה. לפני שבוע אישרה פה אחד ועדת השרים לענייני חקיקה את המשך החקיקה, יום לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי יקדם אותה מחדש - בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, וגם בניגוד לעמדתו של גנץ.
יו"ר המחנה הממלכתי גנץ תקף את נתניהו על המהלך, ואמר כי "ישראל זקוקה לחיילים, ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. חוק הגישור הזמני שהוגש, ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו, לא היה מספק אז, ואינו רלוונטי היום במציאות שאחרי 7 באוקטובר". שר הביטחון יואב גלנט הבהיר בפומבי כי לא יגיש לחקיקה הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה, ובמהלך הדיונים אמר: "לא אביא מתווה גיוס שהוא קומבינה על הראש של חיילי צה"ל".
בתגובה למהלך הממשלה, מאות בני אדם הפגינו בשדרות רוטשילד בתל אביב, ליד בית העצמאות, בעצרת נגד חוק הגיוס. לטענת מארגני המחאה, "7 באוקטובר הוכיח שצה"ל לא יכול להסתדר בלי החרדים, וצריך 7,000 חיילים באופן מיידי. אנו קוראים לחברי הכנסת לחוקק חוק גיוס שוויוני שיחול על כלל החברה הישראלית". ארגון "אחים לנשק", שהשתתף במחאה, מסר: "ממשלת ישראל, ב-7 באוקטובר נגמרו הקומבינות הזולות שלכם על גב הנושאים בנטל. מאסנו בהפקרות שלכם ולא נאפשר עוד אפליה בין דם לדם".
הדיון הנפיץ בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים צפוי להתקיים ב-2 ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים, שיכריעו בעתירות השונות בנושא שעשוי להביא לפירוק הממשלה. בדיון ישתתפו ממלא מקום נשיא העליון עוזי פוגלמן ושופטי העליון יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילת כנפי-שטייניץ.