חוק פסקת ההתגברות וחוק הנבצרות אושרו הלילה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, ברוב של 61 ח"כים. אבל חלק גדול מהפוקוס הופנה לעבר מי שלא היה במליאה - ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד.
אדלשטיין קוזז עם ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) לאחר שיצא להלוויה. היעדרותו קבעה שחוק הנבצרות - שחשיבותו לראש הממשלה בנימין נתניהו גבוהה במיוחד - יעבור ברוב המינימלי האפשרי. הסיבה היא שנדרש רוב של 61 ח"כים בהצבעה, מפני שמדובר בחוק יסוד.
1 צפייה בגלריה
זאה אלקין ויולי אדלשטיין במליאת הכנסת
זאה אלקין ויולי אדלשטיין במליאת הכנסת
אדלשטיין ואלקין במליאה
(צילום ארכיון: אלכס קולומויסקי )
ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) בטוח שאין מדובר בהיעדרות מקרית. "אני מניח, הרי הוא אמר דברים מאוד ברורים, לא פעם ולא פעמיים, שהוא חושב שצריך להיכנס למסלול הידברות", אמר אלקין ל-ynet radio.
"אני חושב שכל בר דעת שיש לו שכל מבין שזה מה שנכון גם בשביל מדינת ישראל. גם מי שמאמין בצורך ברפורמה, ואני הרי שייך לאלה שכבר שנים מדברים על הצורך ברפורמה משפטית עוד כשזה היה פחות אופנתי, ברור לי שאם יעשו אותה בצורה דורסנית כפי שעושים אותה היום זה גם לא יחזיק מעמד, זה חד פעמי".


אלקין הוסיף כי "אנחנו משתמשים בכל תרגיל פרלמנטרי אפשרי אבל צריכים לדעת את האמת - אם לא יקומו אנשים אמיצים בליכוד ויעשו דברים אמיצים כפי שעשה הלילה יולי אדלשטיין, התוצאה תהיה שהדברים האלה יעברו, עם מחיר מטורף שמדינת ישראל תשלם ועם אפס תוצאה מבחינת הרפורמה". הוא הבהיר: "ברגע שהרכב הכנסת ישתנה, והוא ישתנה, הדבר הראשון שיעשו זה שיבטלו את זה. תהיה פה רפורמה חד-פעמית. רק את המחירים נשלם, ושום רווח לא נקבל מזה".
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ציטטה מדברי אדלשטיין בדוכן הנואמים במליאה: "אני רוצה לצטט מדבריו, ואני אקרא מהדף כדי להיות מדויקת. 'לא עליתי מתוך מוטיבציה ציונית. היה רקע של מריבה עם מרצה לתולדות המפלגה הקומוניסטית. באחד הימים מחיתי על התשבחות שהמרצה הרעיף על סטלין הרודן והזכרתי לו את המיליונים שאותו סטלין הביא לרציחתם. באותו יום סולקתי מהאוניברסיטה. חזרתי הביתה ואמרתי להורים שלי - עד כאן, אני במדינה הזו לא ממשיך. לא רציתי להיות בדיקטטורה ולהיות תחת משטר דיכוי, רציתי להגיע לישראל, ארץ חופשית שבה אוכל להתפתח כי ישראל נחשבת לאחת המדינות הדמוקרטיות ביותר בעולם".
או אז הפנתה מלינובסקי את דבריה לאדלשטיין עצמו: "אני פונה אליך ח"כ אדלשטיין, וחיכיתי לרגע הזה שאתה כן תהיה באולם. יולי, מה שקורה כאן מזכיר לי וגם לך דברים שקרו במדינה אחרת, שאתה אפילו יודע וזוכר יותר טוב ממני. יש רגעים בחיים שבהם צריך להחליט. הגענו למאני-טיים". היא פנתה אליו ברוסית, ואז תרגמה: "יולי, או שאתה תהיה גבר עם ערכים או שתישאר סמרטוט רצפה של ביבי, הבחירה בידיך".


ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה היום בריאיון לאולפן ynet כי האופוזיציה השתתפה בהצבעות במליאה "כדי לטרפד". על הנעדרים מהקואליציה, היא אמרה כי "אתמול כבר ראית ששלושה לא היו, הם היו בול על ה-61, ולא כי אנשים היו בחו"ל, הם היו בארץ, הם פשוט לא הצביעו איתם. התפקיד שלנו כאופוזיציה זה גם לעשות פיליבסטר ארוך כדי להתיש אותם. בסוף פגשתי כאן חברי כנסת סהרוריים ב-08:00, יש כאן גם שרים שצריכים לנהל משרדים. המטרה שלנו היא להתיש אותם כדי לפגוע בהליכים האלה של ועדת החוקה ושל הרפורמה".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה ל-ynet radio על ההשתתפות בהצבעה הבאה כי "אני עדיין לא יודעת בדיוק מה נעשה לפעם הבאה. אני מאוד מקווה שיתעשתו שם בקואליציה אבל יש הרבה מחשבות על מה נכון לעשות בעת הזו". לדבריה, "כשהידברות היא על בסיס תזכיר יריב לוין ופורום קהלת על עד כמה דמוקרטיה תהיה לנו, קצת דיקטטורה? יותר דיקטטורה? דמוקרטיה בשחיקה? עוד שלב לפני מה? זה לא הידברות".
מליאת הכנסת אישרה הלילה בקריאה ראשונה וברוב של 61 תומכים מול 52 מתנגדים את חוק השפיטה, הכולל את פסקת ההתגברות ואת הגבלת בג"ץ מלפסול חוקים רגילים. אמש אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה – לאחר דיון של ארבע שעות – את חוק הנבצרות, בתמיכתם של 61 ח"כים, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מול 51 מתנגדים.
הצעת חוק השפיטה קובעת כי בג"ץ יוכל לבטל חוקים רק בהרכב מלא ובתמיכה של 12 מתוך 15 שופטים. במקרה של פסילת חוק – הכנסת תוכל לחוקק אותו שוב באמצעות פסקת ההתגברות, מבלי שבית המשפט יוכל לבטלו בשנית. באשר לחוק הנבצרות, ההצעה מבקשת לקבוע שראש הממשלה ייצא לנבצרות אך ורק על רקע אי-מסוגלות פיזית או נפשית, וקובעת מגבלות על אופן קביעת הנבצרות.