ממשלת איראן נאלצה בסוף השבוע להתייחס לראשונה לפרשה שמסעירה בימים האחרונים את הרשתות החברתיות: האחראי מטעם מחוז גילאן לקידום "ערכים איסלאמיים", בהם צניעות וטוהר המידות, תועד לכאורה בסרטון מקיים יחסי מין עם גבר – מעשה שברפובליקה האיסלאמית נחשב לעבירה פלילית.
2 צפייה בגלריה
איראן רזא טסגאטי אחראי ל קידום ערכים איסלאמיים לכאורה תועד ב קלטת סקס עם גבר
איראן רזא טסגאטי אחראי ל קידום ערכים איסלאמיים לכאורה תועד ב קלטת סקס עם גבר
טסגאטי. הושעה בעקבות הסרטון
(צילום: shutterstock)
הסרטון המדובר הופץ בתחילת החודש, וזכה להתייחסות ראשונית ומרומזת בלבד מטעם הרשויות במחוז גילאן ב-22 ביולי. לפי רשת BBC הבריטית, בסרטון נראה רזא טסגאטי, ראש המחלקה לתרבות ול"הדרכה איסלאמית" במחוז, מקיים יחסי מין עם גבר אחר. הסרטון פורסם בערוץ טלגרם של מתנגדי משטר, ובעקבותיו הושעה טסגאטי מתפקידו.
בסוף השבוע הגיעה התייחסות ראשונה לסרטון מטעם בכיר ממשל בטהרן, כששר התרבות של איראן, מוחמד מהדי איסמעילי, אמר שהרשויות לא קיבלו דיווחים שליליים כלשהם על התנהלותו של טסגאטי לפני הפצת הסרטון.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי. אחמדינג'אד טען: "אין אצלנו הומואים"
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
בקרב מתנגדי משטר ההקלטה שבה מתועד לכאורה טסגאטי מעוררת כצפוי טענות לצביעות מצד מנהיגי הרפובליקה האיסלאמית: מרכז התרבות שטסגאטי ייסד פועל לקידום אדיקות וצניעות, בכלל זה עטייה ראויה של החיג'אב, כיסוי הראש לנשים. חשיפת ההקלטה באה חודשיים לפני שאיראן תציין שנה ל"מחאת החיג'אב" שפרצה במדינה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, שנעצרה בטענה שלא עטתה את כיסוי הראש כפי שמחייבות ההנחיות.
הומוסקסאליות היא עבירה על החוק באיראן. אף שהרפובליקה האיסלאמית אינה נוהגת בהכרח להוציא אנשים להורג בגין יחסים חד-מיניים – הוצאה להורג שאפשרית לפי חוקי השריעה – להט"בים במדינה סובלים מרדיפה בלתי פוסקת ונאלצים לחיות בסתר. בשנת 2007 ספג הנשיא הקיצוני של איראן מחמוד אחמדינג'אד לעג ברחבי העולם, כשבמהלך ביקור בארה"ב לרגל כינוס העצרת הכללית של האו"ם טען שבאיראן אין הומואים.