שרת התחבורה מירי רגב תדרוש בישיבת הממשלה הקרובה לבטל את ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה, לאחר שהתנגדה למינוי מועמדה למנכ"לות משה בן זקן בטענה שאינו עומדת בתנאי הסף. רגב טוענת בשיחות סגורות כי הוועדה "עושה איפה ואיפה בין מועמדים", ומינויו של בן זקן צפוי לעלות לאישור הממשלה בכל מקרה.
לקריאת המכתב המלא ששלחה רגב לחברי הממשלה - לחצו כאן
היא תטען כי "לשר יש אינטרס להצליח בתפקיד והאחריות היא שלו וזכותו למנות מנכ"ל, ולא לתת לפקידים לקבוע". השרה רגב מבהירה כי היא מתכוונת ללכת עם המינוי של בן זקן עד הסוף - ותגן עליו גם בבג"ץ במידת הצורך. היא סבורה כי מדובר ב"מבחן משילות" לממשלה. לרגב טענות קשות נגד הוועדה, שחזרה בה מסיכום מפורש שהושג בינה לבין המשנה ליועמ"ש גיל לימון, לפיו בן זקן ימונה למשך חצי שנה בלבד.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב, דניאל הרשקוביץ
מירי רגב, דניאל הרשקוביץ
תדרוש לבטל את הוועדה בראשותו של נציב שירות המדינה
(צילום: אלכס קולומויסקי, גיל נחושתן)
היא טוענת כי הוועדה שינתה את דעתה בין לילה. עוד סבורה רגב כי חברי הוועדה התבלבלו בין כשירות להתאמה - והתעלמו מיכולתיו הניהוליות של בן זקן. סגן השר אורי מקלב מיהדות התורה ביקש להופיע בפני הממשלה ולספר על עבודתו הטובה של בן זקן כראש מטה שרת התחבורה, בהסדרי התחבורה במירון ובפתיחת נתב"ג במהלך תקופה הקורונה. רגב מבהירה בפני מקורביה: "אני לא מוכנה שפקידים ינהלו אותי".
היועצים המשפטיים, לתפיסתה, צריכים לעזור לה להצליח ולא להכשיל אותה. "אם הוועדה הסכימה שיכהן חצי שנה אין כאן שאלה של 'כשירות', אלא התאמה למשרד גדול. בן זקן הוא אדם ראוי, מקצועי וביצועי. אני בן אדם ביצועיסט. אני לא אביא בן אדם שיכשיל אותי", ציינה רגב.
כאמור, על אף התנגדות הוועדה ובניגוד להמלצתה, רגב תביא את מינויו של בן זקן לישיבת הממשלה הקרובה. היא הפיצה לשרים הצעת החלטה לאשר את מינויו כבר ביום ראשון. להצעת ההחלטה צירפה רגב מכתב לכל חברי הממשלה שבו כתבה: "התנהלותה של ועדת המינויים תמוהה והתוצאה היא מקוממת ממש. תפקידו של השר להוביל מדיניות והוא רשאי לבחור מנכ"ל שהוא נותן בו אמון לביצוע מדיניותו. אבקש כי הממשלה תאשר את מינויו של מר בן זקן לתפקיד המנהל הכללי, על אף חוות דעתה של ועדת המינויים, שכן קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים סטייה מחוות דעתה".
לדבריה, "החלטת ועדת המינוים לפיה מר בן זקן אינו עומד בדרישות הכשירות בשל היעדר ניסיון מתעלמת מהעובדות, סוטה באופן מהותי מאמות המידה שיישמה הוועדה בהחלטותיה הקודמות ולמעשה קובעת דרישות סף מחמירות מאלו שקבעה הממשלה עצמה. על כן אני סבורה שנפל פגם מהותי בהחלטת הוועדה המציגה את מר בן זקן כמי שלא עמד בתנאי הכשירות לתפקיד. הוא המתאים ביותר מבחינתי למילוי תפקיד מנכ"ל המשרד, ויש לי אמון מלא ביכולתו לבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר".
2 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
מועמדה של רגב, מינויו יובא לאישור הממשלה על אף ההתנגדות של הוועדה
(צילום: דנה קופל)
עוד ציינה רגב כי האמון שלה בבן זקן חינוי והכרחי, וכך צריך להיות בכל מינוי של מנכ"ל משרד ממשלתי. "אני מכבדת את נציב שירות המדינה ואת ועדת המינויים, אולם המלצתם ביחס להתאמת המועמד היא המלצה בלבד. מר בן זקן הוא מינוי מקצועי, מנוסה וראוי ואני רואה במינויו מרכיב חשוב בהצלחתי בביצוע התפקיד ובהנעת העבודה במשרד במהירות וביעילות כפי שנדרש כדי לתת מענה למשימות האדירות המונחות לפתחנו", כתבה.
ועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה קבעה בחוות הדעת שלה כי "המועמד אינו כשיר, בשלב זה, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. הוועדה סבורה כי מינויו של המועמד לתפקיד בעל השפעה כה דרמטית על חיי היום יום של כלל אזרחי ישראל, אשר הנושאים העומדים לפתחו הינם בעלי השלכות מקרו כלכליות כבדות משקל, עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות. לפיכך הוועדה ממליצה לממשלה שלא למנותו".
על חוות הדעת חתמו שלושת חברי הוועדה: הנציב פרופ' דניאל הרשקוביץ, אלי כהן ונגה קינן. עוד קבעה הוועדה כי "למועמד אין די ניסיון ניהולי או מקצועי, לא כל שכן ניסיון ניהולי בכיר, כדי להצליח בתפקיד. בנוסף, ובכל מקרה ודאי שלא ניתן לקבוע כי הוא עומד ברף הכשירות הגבוה, הנדרש בהתאם לפסיקה ממועמד בעל זיקה פוליטית". זאת הפעם הראשונה שחוות הדעת המלאה של הוועדה מתפרסמת.
רגב התייחסה לטענות במכתבה לשרים ואמרה כי נראה שבמידה רבה החלטת הוועדה הושפעה מהתפיסה כי קיימת זיקה פוליטית משמעותית בין המועמד לבין שרים בממשלה, "אלא שמלבד תפקידיו במשרדים בהם כיהנתי בעבר, הוועדה צינתה את היותו יועץ לשר הביטחון לשעבר בוגי יעלון, שאינו שר זה מספר שנים, וכן לנשיא המדינה יצחק הרצוג, שגם הוא אינו חבר הממשלה".
הוועדה גם ציינה לטענת רגב כי היה מועמד לרשימת הליכוד לכנסת ה-19 מטעם צעירי הליכוד, "אולם לא הזכירה כי הבחירות לכנסת זו התקיימו בשנת 2013 - לפני כמעט עשור". לדבריה, "מנהלים כלליים רבים במשרדי הממשלה לאורך השנים, וגם בשבוע הנוכחי, אושרו על ידי ועדת המינויים לאחר שכיהנו כיועצי וראשי מטות של שרים בממשלה ומבלי שיהיה להם נסיון ניהולי נרחב או עשיר משל מר בן זקן והדבר לא מנע את המינויים. גם מועמדים בעלי זיקות פוליטיות חזקות בהרבה במסגרת המפלגתית ממש, מונו לא אחת, וזה אינו המצב כאן".
רגב ציינה כי החלטת הוועדה מבטאת באופן חלקי ולקוי את ניסיונו הניהולי והמקצועי של בן זקן שמכהן מאז חודש אפריל כמנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה והתשתיות שתקציבה הישיר עומד על כ-50 מליון שקל. כמו כן, הוא כיהן בעבר כסמנכ"ל בכיר במשך ארבע שנים בחברת י.ב שיא משאבים, שבה 850 עובדים שמחציתם היו תחת אחריותו.
בנוסף בן זקן שימש ראש מטה ויועץ בשלושה משרדי ממשלה - ביטחון, תרבות וספורט ותחבורה. ניסיונו של בן זקן, יש לציין, אינו נופל מהניסיון שאפשר למועמדים אחרים להתמנות בעבר ובהווה לתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי. בן זקן כיהן במשך שנה כראש מטה שרת התחבורה מירי רגב ומכיר את פעילות המשרד. ניסיון זה יאפשר לו להיכנס באופן מיידי לתפקיד ולסייע בהובלת מדיניות המשרד.