עסקה משמעותית לשחרור חטופים - בהם נשים, ילדים וקשישים - נידונה בקטאר: ראש המוסד דדי ברנע, ומפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, האלוף (מיל') ניצן אלון, שבו אמש (חמישי) מדוחה, בירת קטאר, שם נועדו עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן ג'אסם אל ת'אני, ועם ראש ה-CIA ביל ברנס. קבינט המלחמה המצומצם עודכן בתוצאות הפגישה. גורמים בישראל אומרים: "אנחנו עוד לא קרובים לסגירה, אבל העסקה לא קרסה, היא מתקדמת לאט. ייקח עוד זמן עד שדברים יצאו לפועל. מקווים שנצליח להביא לשחרור כל הילדים".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
ברנס, אל ת'אני וברנע. פגישה משולשת בקטאר
( צילום: יריב כץ, AP)
בחמאס דורשים בתמורה הפוגה של כמה ימים בלחימה ברצועת עזה, שחרור מחבלים והכנסה של דלק. בישראל לא פוסלים שחרור מחבלים, אולם מתנים את זה בשחרור רחב ומשמעותי של חטופים המוחזקים בעזה. בשלב זה לא ברור כמה מחבלים חמאס דורשים לשחרר, ומה המספר שישראל תסכים לו. בכל הנוגע להמשך הלחימה, אומרים בישראל כי מטרות הלחימה מושגות בהתאם לתוכניות.
גורם שבקיא בפרטי הפגישה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העובדה שבכירים מישראל, ארה"ב וקטאר (המתווכת מטעם חמאס) יושבים סביב שולחן אחד תורמת להאצת המגעים לעסקה, יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה. ברנס נשלח לשיחות עם ישראל וקטאר על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. השבוע הוא נפגש בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט וראש המוסד ברנע, ומהארץ המשיך לקטאר.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים מתפנים עוזבים את העיר עזה לכיוון דרום הרצועה
פלסטינים מתפנים עוזבים את העיר עזה לכיוון דרום הרצועה
פלסטינים מתפנים עוזבים את העיר עזה לכיוון דרום הרצועה
( צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
4 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
4 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי
סיוע הומניטרי
בארה"ב שואפים להכנסת 150 משאיות
( צילום: Karim JAAFAR / AFP)
דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, הודיע אתמול כי "ישראל הסכימה לבצע הפוגה יומית של ארבע שעות כל יום בצפון הרצועה". ההכרזה תגיע שלוש שעות לפני כל הפוגה. בזמן הזה לא ייערכו מבצעים וההפוגה תחל באופן מיידי. קירבי הסביר כי "הפוגה של ארבע שעות תאפשר להכניס סיוע הומניטרי לאזור, ותאפשר לאנשים לצאת מאזור הסכנה. אלה צעדים טובים בכיוון הנכון לחילוץ בני ערובה. הפצרנו בישראל לצמצם פגיעות באזרחים, זה צעד משמעותי ראשון לצמצום הזה ואנחנו רוצים לראות צעדים נוספים".
קירבי אמר גם שארה"ב נמצאת במגעים עם ישראל בשאלת הסיוע ההומניטרי לעזה. "ישראל כבר עושה צעדים חשובים בנושא עם המסדרונות ההומניטריים. נותרנו מודאגים מכך שחמאס ימנעו מאנשים לברוח לאזורים בטוחים. בזמן שאנחנו מעודדים אנשים לעזוב את אזורי האש, חשוב להרחיב את כניסת הסיוע ההומניטרי לחלקה הדרומי של עזה. שלשום הוכנסו 96 משאיות, אתמול 106, אנחנו רוצים לראות עוד משאיות, היעד הוא 150 משאיות ביום". בעניין המפגש בקטאר, אמר קירבי: "אנחנו אסירי תודה לסיוע שקטאר מספקת, אנחנו יודעים שיש להם ערוצי תקשורת עם חמאס שלנו אין".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "הלחימה נמשכת ולא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופים. ישראל מאפשרת מסדרונות מעבר בטוחים מצפון הרצועה לדרומה, כפי שעשו 50,000 עזתים רק אתמול. אנו קוראים שוב לאוכלוסייה האזרחית בעזה להתפנות דרומה".