6 צפייה בגלריה
הנפצים והזיקוקים שנמצאו
הנפצים והזיקוקים שנמצאו
נפצים וזיקוקים
(צילום: דוברות המשטרה)
הטלגרם ידוע כמרחב בו נמכרים סמים, כאשר המשטרה מתקשה לשים את ידיה על הסוחרים, בגלל המבנה הייחודי של הפלטפורמה שמאפשרת שמירה על אנונימיות. בפורים הוא הופך גם לכר פורה למכירת נפצים.
במשך שנים פועלת המשטרה לאכוף את איסור מכירת הנפצים והזיקוקים באמצעות פשיטות על בתי עסק, יבואנים ומוכרים, אולם בפורים הקרוב – היא נדרשת לשנות את הטקטיקה ושיטות האכיפה, שכן המסחר בנפצים עבר לטלגרם. כך לדוגמה, לאחרונה נפתחה קבוצה בשם 'נפצים 2022', בה חברים אלפי משתתפים, חלקם בני נוער, בה מוצע לכל דורש לרכוש נפצים, חזיזים וזיקוקי דינור. המכירה מתבצעת באמצעות שליח, ממש כמו ממכר של סמים.
6 צפייה בגלריה
הנפצים והזיקוקים שנמצאו
הנפצים והזיקוקים שנמצאו
(צילום: דוברות המשטרה)
6 צפייה בגלריה
שיחות עם הסוחר בטלגרם
שיחות עם הסוחר בטלגרם
שיחה עם סוחר בטלגרם
המודעות השונות לא משאירות מקום לספק. "היחידים בארץ עם הפיצות המקוריות (נפצים, ק.א), כל פיצוץ כמו חבית. שקיות אחרונות בהחלט", נכתב באחת הקבוצות. "הגיע מלאי קטן מאוד של רקטות – 3 ב-150", נכתב בקבוצה אחרת. הנפצים האלו כידוע מסוכנים עד מאוד. בשנים עברו בחג הפורים, ילדים נחבלו קשות ומה גם שהרעש החזק שהם מנפיקים לא מיטיבים עם אוכלוסיות מסוימות לרבות נפגעי פוסט טראומה, ילדים על הרצף האוטיסטי ואפילו בעלי חיים.
משיחה שקיימנו עם סוחרים, ניכר שהם מודעים לנזקים שהסחורה שלהם יכולה ליצור. "יש נפצים שיעיפו לך את הראש", כתב אחד הסוחרים. כשהתעקשנו להבין מה זה אומר, ענה הסוחר "תגיד מה אתה לא מבין עברית? נפצים חזקים. בום שיעשה לך התקף לב". לשאלתנו "אם אני מפוצץ כזה בבית ספר, מגיעה משטרה?", ענה הסוחר: "אני אומר שאם אתה מפוצץ כזה ולא ברחת בזמן תעוף לך האצבע. זה לא משחק". מבחינה חוקית הנפצים הללו אסורים בהחלט למכירה.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ויו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מסביר: "צעצוע מסוכן מוגדר בחוק כצעצוע אשר השימוש המקובל בו עלול לגרום למשתמש בו, או לבני אדם אחרים, נזק גופני, או לסכן את בריאותם, או לגרום להם הטרדה, לרבות צעצוע הפולט אש, צעצוע נפיץ הגורם להתפוצצות, צעצוע שנועד לגרום לגירוי, דימוע או עיטוש וצעצוע אשר הוא חיקוי של כלי ירייה או הנראה ככלי ירייה". נוסף על כך החוק קובע כי לא ייצר אדם, לא ייבא, לא ימכור, לא יחזיק ולא יעביר לאחר צעצוע מסוכן בכל דרך מדרכי ההעברה, במהלך עסקו. לצד האמור, נקבע כי החוק אינו כולל צעצוע העומד בדרישות תקן רשמי ת"י 562 – צעצועים: דרישות בטיחות, על פי תעודת בדיקה שניתנה מאת מעבדה מאושרת כמשמעותה בחוק התקנים, התשי"ט-1959. בפועל, רובם ככולם של הנפצים והזיקוקים שנמכרים כיום לילדים – לא עברו את הבדיקות. מרבית הנפצים מיובאים מסין, ומוברחים לארץ בתוך מכולות, מה שמקשה על המכס לשים עליהם את היד. כמו כן, אנו רואים בשנה האחרונה גם הברחה של נפצים וזיקוקים משטחי הרשות הפלסטינית".
לטענת עו"ד ורשה, גם להורים של אותם ילדים ונערים שרוכשים את הנפצים, יש סיבה לדאגה. "לשון הפסיקה קובעת כי להורים יש חובת זהירות למעשים שגורמים ילדיהם הקטינים, לעצמם ולאחרים, שנובעת מהאפשרות של ההורים לשלוט במעשי הקטין ולכוון התנהגותו", הוא מסביר. "למעשה, אחריות זו של ההורים כלפי שלומו של הקטין עצמו וכלפי אחרים העלולים להיפגע ממעשיו, נובעת מהיעדרם של מנגנוני הגנה ושיקול דעת מפותחים בקרב קטינים, וכן מיכולתם של ההורים לפקח על הקטין. משמעות הדבר היא כי במקרה של פציעה שנוצרה בעקבות שימוש בנפץ, עלול הצד הנפגע לתבוע גם את הורי הילד שעשה בו שימוש ובהחלט ייתכן כי בית המשפט ימצא אותם נושאים בחובת אחריות מסוימת, שתתורגם לתשלום פיצוי".
לצד זאת, מציין עו"ד ורשה, גם המדינה עלולה למצוא את עצמה נתבעת. "במקרה של נזק, ניתן לשקול הגשת תביעה כלפי המדינה ו/או הרשות המקומית בגין אי אכיפה מתאימה. זה כולל גם התרשלות בחיפוש והחרמת נפצים וצעצועים מסוכנים שנמכרים באופן בלתי חוקי לקראת חג הפורים, אי אכיפת איסור מכירתם של צעצועים אלה ועוד".
6 צפייה בגלריה
עו"ד אסף ורשה
עו"ד אסף ורשה
עו"ד אסף ורשה
(צילום: שחר כלב)
במשטרת ישראל מודעים לבעיה ויצאו באחרונה לאיתור ולתפיסת הצעצועים המסוכנים בפעילות סמויה וגלויה. כך למשל עוכב קטין כבן 16 מבית שמש, לאחר שהושלמה עסקה דרך טלגרם. הוא מכר מספר כוורות זיקוקים תמורת מאות שקלים ל"לקוח", מבלי לדעת כי מדובר בבלש משטרה.
במקרה אחר עוכב קטין בן 15 מבני ברק, בחשד שהחזיק 13 כוורות שונות של נפצים בבניין מגורים בעיר. גם ברמת השרון נעצרו קטינים באותו הנושא, לאחר שתושבים דיווחו על הדי פיצוצים. שוטרי תחנת גלילות שהגיעו למקום איתרו שני חשודים, קטין ובגיר, כשברשותם שקית שהכילה 20 קווי זיקוקים.
ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה רואה בחומרה כל שימוש הנעשה בניגוד לחוק בצעצועים מסוכנים, ופועלת בנחישות לאורך כל השנה באופן סמוי וגלוי נגד אחזקה, סחר ושימוש בהם. במסגרת מאמצי משטרת ישראל, אנו פועלים בתחום המניעה וההסברה באופן נרחב במטרה לצמצם תופעות אלו. לצד זאת מתבצעת אכיפה בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, בקרב חנויות מכר, ספקים וסוחרים פרטיים ומסחריים.
"אנו קוראים לציבור ההורים לשמור על בני הנוער והילדים ולמנוע מהם לרכוש ולהפעיל אמצעים אלו, שיש בהם סיכון ממשי לחיי אדם. נמשיך לפעול נגד אותם גורמים למען שלומו, ביטחונו ובריאותו של הציבור".
פורסם לראשונה: 22:10, 14.03.22