2 צפייה בגלריה
אור דוניו
אור דוניו
אור דוניו ובר כלף, הלומי הקרב ששמו קץ לחייהם
משרד הביטחון הודיע הערב (שבת) כי יקים צוות מקצועי לבחינת הליכי ההכרה של בקשות בתחום הנפש והראש, על רקע שני המקרים שבהם שמו קץ לחייהם שני לוחמים בעבר.
בראש הצוות, לפי משרד הביטחון, יעמוד אלוף במיל' איציק תורג'מן, ויהיו חברים בו סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון איתמר גרף, יו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה, הפסיכיאטר פרופ' אייל פרוכטר, מר חגי רזניק ועובדת סוציאלית בכירה.
ממשרד הביטחון נמסר כי "הצוות יבחן את הליכי הטיפול בבקשות ההכרה של בר כלף ואור דוניו ז"ל ויגבש תוכנית עבודה אופרטיבית וממוקדת לשיפור השירות והטיפול במבקשי הכרה על רקע פגיעות ראש ונפש. הצוות יגיש את המלצותיו במהלך חודש ספטמבר".
ח"כ מיכאל ביטון וח"כ יצחק קרויזר, ראשי השדולה לסיוע להלומי והלומות קרב ובני משפחותיהם, אמרו כי "אנו מברכים את משרד הביטחון על הודעתו כי יקים צוות לבחינת הליכי ההכרה בהלומי הקרב. קיימנו דיון, וכפי שעלה בו, חשוב שהצוות יכלול נציג או נציגה של צה"ל, משמעותי או משמעותית ובכיר או בכירה. צה"ל יכול וצריך להיות פרו-אקטיבי בזיהוי וליווי חיילים ולוחמים שחוו טראומה והלם קרב ונמצאים בסכנת אובדנות".
בר כלף (33) הצית את עצמו לאחר שלא הוכר על ידי משרד הביטחון כנכה צה"ל, ומת כמה ימים לאחר מכן מפצעיו. אמו כוכבה ערבה סיפרה כי לאחר שבנה השתחרר הוא היה בתפקוד מלא עד "שהיה איזשהו טריגר ומשהו התנפץ". ערבה ביקרה את התנהלות משרד הביטחון, שעדיין לא יצר איתה קשר, וטענה: "זונחים אותם. קרה לנו אסון, אני פשוט בהלם, הרופא אמר לי 'הוא במצב אנוש'".
כלף הגיע לבית מכרו עם חומר דליק בבקבוק, והצית את עצמו במקלחת. הוא פונה במצב קשה לבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא מורדם ומונשם, שם קבעו את מותו אחרי יומיים כאמור. לדברי משרד הביטחון, הוא שירת בצה"ל בשנים 2011-2008 ופנה להכרה בו כנכה צה"ל, אך בקשתו "נבחנה לעומק ונדחתה לאחר שאובחן כסובל ממחלה נפש, שאינה פוסט טראומה ואינה קשורה לשירותו הצבאי".
2 צפייה בגלריה
יושבי ראש השדולה: מיכאל ביטון ויצחק קרויזר, לצד ראש אגף השיקום, לימור לוריא
יושבי ראש השדולה: מיכאל ביטון ויצחק קרויזר, לצד ראש אגף השיקום, לימור לוריא
השדולה למען הלומי הקרב בכנסת, שהתכנסה השבוע
בעקבות מותו של כלף ושל חייל צה"ל לשעבר אור דוניו - שגם הוא שם קץ לחייו בשבוע שעבר - התכנסה באופן חריג בשלישי השדולה למען הלומי והלומות הקרב ובני משפחותיהם, בזמן שהכנסת נמצאת בפגרה. בדיון, שאושר על ידי יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, נכחו הלומי קרב, חברי הכנסת ונציגי ארגונים שונים, אך צה"ל לא שלח נציג לדיון.
בפתח הדיון ח"כ ביטון מתח ביקורת על צה"ל, שלא שלח נציג מטעמו לדיון. "צפינו וראינו גם את האירוע של בר כלף, גם את זה של אור דוניו וגם אירועים אחרים שלא סוקרו, כמו זה של רונן סער ואחרים. אנו רואים באחריות לטיפול נכון בהלומי קרב לא רק את משרד הביטחון, אלא בראש ובראשונה את צה"ל שלא שלח לפה נציג. בצה"ל יודעים מי הם הלוחמים, מה היה האירוע הטראומטי, מי יוצא מהשירות עם סכנה להיות הלום קרב", אמר.