באירופה הולך וגובר החשש שמנהיגי הסרבים בבוסניה מתכוונים לקדם פרישה של החבל האוטונומי שלהם מהמדינה, 26 שנה אחרי המלחמה האיומה שקרעה אותה לגזרים. בסוף השבוע הצביעו מחוקקים סרבים בבוסניה בעד תחילת התהליך של הוצאת רפובליקה סרפסקה – האזור הסרבי האוטונומי בבוסניה – מתוך הכוחות המזוינים, מערכת המשפט ומערכת גביית המיסים של המדינה הבוסנית המאוחדת. להחלטה אמנם אין תוקף מחייב, אך מדובר בצעד הצהרתי משמעותי שעלול לבשר על הבאות, ושנועד לסלול את הדרך לפרישה עתידית. בארה"ב ובאיחוד האירופי כבר מאיימים על מנהיג הסרבים בבוסניה בסנקציות.
6 צפייה בגלריה
דגל בוסניה
דגל בוסניה
מדינה אחת, שני אזורים, חלוקה לקנטונים ו"שלושה נשיאים". דגל בוסניה
(צילום: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
בוסניה מילורד דודיק מילוראד דודיק נבחר ל מועצת הנשיאים סרבי
בוסניה מילורד דודיק מילוראד דודיק נבחר ל מועצת הנשיאים סרבי
מילורד דודיק. ארה"ב הקפיאה נכסים והטילה הגבלות תנועה
(צילום: רויטרס)
מאז תום מלחמת בוסניה, שהתנהלה בשנים 1995-1992 ושבה נהרגו 100 אלף איש, מורכבת בוסניה משתי ישויות פוליטיות – האחת היא "רפובליקה סרפסקה" הסרבית והשנייה היא הפדרציה הקרואטית-מוסלמית, המחולקת לקנטונים. במסגרת הסכם דייטון, שהושג בסיוע מתווכים בינלאומיים וסיים את המלחמה, כוּננה בבוסניה מערכת פוליטית שבה מתקיימים מעל שתי הישויות הפוליטיות הללו מוסדות של ממשלה מרכזית, בכלל זה מועצת נשיאות המורכבת משלושה נציגים – סרבי, קרואטי ומוסלמי.
הכוחות המזוינים של בוסניה, מערכת המשפט שלה ומערכת גביית המיסים הם שלושה מעמודי התווך של המערכת השלטונית המאוחדת, וקידום הפרישה מהם נתפס כקריאת תיגר גדולה מצד הסרבים בבוסניה. מי שאישר את הצעת ההחלטה ביום שישי היה הבית התחתון של בית הנבחרים של האזור האוטונומי הסרבי, וכדי להפוך אותה להחלטה סופית ולפרישה בפועל משלושת המוסדות נדרשת תמיכתו של הבית העליון. יצוין כי גם בבית התחתון עצמו לא עברה ההצעה פה אחד: סיעות אופוזיציה נטשו את הישיבה לפני ההצבעה, בטענה שהמהלך הוא רק תרגיל תעמולה שנועד להתניע את הקמפיין לקראת הבחירות הכלליות שייערכו בשנה הבאה.
6 צפייה בגלריה
גרמניה עימות בחירות אנלנה ברבוק ירוקים
גרמניה עימות בחירות אנלנה ברבוק ירוקים
שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק. "המצב בבוסניה מדאיג"
(צילום: gettyimages)
כך או כך, אישור ההחלטה היה צעד הצהרתי משמעותי מצד מנהיג הסרבים הבוסנים, מילורד דודיק, המתלוננן זה שנים כי מוסדותיה של בוסניה, בהם מערכת המשפט והתביעה, הוקמו על בסיס החלטות שקיבלו מתווכים בינלאומיים שנשלחו לסייע להשכין שלום בבוסניה, ואינם מעוגנים בחוקה. "זה הרגע לכבוש את החופש עבור רפובליקה סרפסקה", אמר דודיק בסוף השבוע. "בוסניה היא ניסוי. אני לא מאמין שהיא יכולה לשרוד, משום שאין לה יכולת פנימית לשרוד".
דודיק, המכהן כעת במועצת הנשיאות של בוסניה, שמורכבת משלושה חברים, דורש לבטל את כל הרפורמות שנעשו אחרי המלחמה ולחזור לחוקה שהתקיימה בה ב-1995, ושבמסגרתה למחוזות השונים היו סמכויות נרחבות יותר. מנהיגי האופוזיציה ברפובליקה סרפסקה הזהירו כי צעדים כאלה עלולים להוביל את הרפובליקה למלחמה חדשה. כעת, אחרי שבחסות מפלגת ה-SNSD של דודיק השולטת בפרלמנט האזורי עברה הצעת ההחלטה הראשונית, אמורה ממשלת רפובליקה סרפסקה לנסח חוקים חדשים בכל הנוגע לצבא, למערכת המיסים ולמערכת המשפט, כך שיחליפו את המערכות הארציות של בוסניה.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ הטורקי צ'בושולו. "צעד מסוכן"
שר החוץ הטורקי צ'בושולו. "צעד מסוכן"
שר החוץ הטורקי צ'בושולו. "צעד מסוכן"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
מוסלמים מתפללים בחג הקורבן בסראייבו. יחסים הדוקים עם טורקיה
מוסלמים מתפללים בחג הקורבן בסראייבו. יחסים הדוקים עם טורקיה
מוסלמים מתפללים בחג הקורבן בסראייבו. יחסים הדוקים עם טורקיה
(צילום: EPA)
שרת החוץ החדשה של גרמניה, אנלינה ברבוק, הצהירה אתמול כי האיחוד האירופי צריך להטיל סנקציות על מנהיג הסרבים דודיק בשל ניסיונותיו להוביל את הרפובליקה הסרבית לפרישה מבוסניה. ברבוק אמרה לכתבים בבריסל כי המצב בבוסניה מדאיג, וכי מהלכי הפרישה של הסרבים בבוסניה בלתי מתקבלים על הדעת. גם שר החוץ של טורקיה, מלבוט צ'בושולו, תקף את הצעד, ואמר כי ההחלטה של המחוקקים הסרבים היא צעד "שגוי ומסוכן". לטורקיה המוסלמית יש יחסים הדוקים עם בוסניה, ובעיקר עם הקהילה המוסלמית בה.
ארה"ב כבר הטילה סנקציות על דודיק, בהן הקפאת נכסים והגבלות תנועה, והיא הזהירה כי תטיל סנקציות נוספות אם הסרבים בבוסניה ימשיכו להחליש את המוסדות המרכזיים של המדינה. לרעיון להטיל סנקציות של האיחוד האירופי על דודיק יש תמיכה מרוב מדינות האיחוד, אבל כל החלטה על הקפאת נכסיו של דודיק והטלת הגבלות תנועה עליו מחייבת הסכמה פה אחד של 27 המדינות החברות, ואילו הונגריה וסלובניה מתנגדות לצעד כזה.