אסירה פוליטית שהושלכה לכלא בבלארוס בשל מאבקה נגד משטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו הצליחה בימים האחרונים לדווח לעולם על ההתעללות שעברה אחרי מעצרה, כשגוללה את סיפורה על חתיכות של נייר טואלט שהוברחו אל מחוץ למתקן הכליאה.
3 צפייה בגלריה
קטסיירינה נוביקבה אסירה פוליטית בלארוס
קטסיירינה נוביקבה אסירה פוליטית בלארוס
קטסיירינה נוביקבה ונייר הטואלט שהוברח מהכלא. "הראש נחבט במדף עץ, לא קיבלתי טיפול"
3 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
הרודן לוקשנקו. אגרוף הברזל הודק מאז 2020
(צילום: AP)
האסירה, קטסיירינה נוביקבה בת ה-38, סיפרה שאחרי שביוני 2023 נעצרה כשהיא לובשת כותונת לילה בלבד, היא ספגה שוב ושוב מכות מצד כוחות הביטחון. "כולם היכו אותי, כולל בראש", כתבה נוביקבה על ההתקפות שספגה במהלך חקירותיה בכמה מתקני מעצר. דבריה פורסמו בכלי תקשורת בלארוסיים עצמאיים.
שליט בלארוס לוקשנקו הידק מאוד את אחיזתו במדינה ופגע דרמטית בחירויות הפרט בעקבות מחאת ההמונים שהתעוררה נגדו באוגוסט 2020, אחרי שהוכרז כי ניצח בבחירות וזכה בכהונה שישית. לוקשנקו, ששולט בבלארוס כבר 30 שנה, זכה בניצחון אחרי שעל כל יריביו המשמעותיים נאסר להתמודד מולו, וחלקם אף נעצרו והושלכו לכלא. מתנגדיו טוענים כי נוסף על כך התוצאות זויפו. מאז המחאה עצר המשטר הבלארוסי יותר מ-35 אלף איש. רבים מהם עונו בכלא, אולצו לברוח מהמדינה או הוכרזו כ"גורמים קיצוניים" על-ידי הרשויות.
נוביקבה, שהשתתפה בהפגנות האופוזיציה, נידונה בינואר השנה לשש וחצי שנות מאסר, אחרי שהורשעה בהסתה ובהפרעה לעבודתו של איש משרד הפנים. אחרי שהוכתה במעצר חלה הידרדרות במצבה הבריאותי, והיא דיווחה שהיא אינה מקבלת את הטיפול הרפואי הדרוש. "נפלתי מהדרגש העליון במיטה שלי והראש שלי נחבט במדף עץ", היא כתבה, וסיפרה שהפציעה שלה צולמה אבל לא קיבלה שום טיפול.
3 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה מחאה נגד אלכסנדר לוקשנקו ב מינסק בלארוס
מפגינים הפגנה מחאה נגד אלכסנדר לוקשנקו ב מינסק בלארוס
המונים קוראים להפלת הדיקטטור, לפני 4 שנים. "בלארוס הופכת לחור שחור"
(צילום: EPA)
אף שרוב האסירים הפוליטיים בבלארוס מוחזקים בבידוד, נוביקבה סיפרה על נייר הטואלט כי היא נמצאת באותו התא עם מרינה זולטבה, העורכת הראשית של אתר החדשות העצמאי הגדול ביותר בבלארוס, Tut.by, שנידונה ל-12 שנים בכלא. "המכתבים כמעט לעולם לא מגיעים, ואפילו לצייר אסור", דיווחה נוביקבה.
מתנגדי המשטר הבלארוסי קוראים לוועדת האו"ם נגד עינויים לפתוח בחקירה, ואומרים שהדברים שכתבה על נייר הטואלט שופכים אור על המצב הקטסטרופלי של האסירים הפוליטיים בבלארוס. כמה אישים פוליטיים בלארוסים מוכרים, בהם ויקטר בבריקה, מריה קולסניקובה, מיקולה סטטקביץ' ומקסים זנאק מוחזקים בתנאים כאלה, ואיש לא שמע מהם זה יותר משנה.
נכון להיום מוחזקים בבלארוס 1,385 אסירים פוליטיים, בהם זוכה פרס נובל לשלום אלס ביאלייצקי. לפחות שישה אסירים פוליטיים מתו מאחורי הסורגים. פעילי זכויות אדם המתעדים את ההתעללות באסירים פוליטיים בבלארוס ואת היחס הלא חוקי כלפיהם מדווחים כי התופעה נרחבת כל כך עד שבלארוס "הופכת במהירות לחור שחור באירופה".