לפי נתוני משרד הבריאות מאתמול, 1,254 חולים מאושפזים במצב קשה, ו-288 מחוברים למכונות הנשמה - אך ממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, הדגיש היום כי בתי החולים בישראל אינם בסכנת קריסה. "אני בקשר עם בתי החולים ועם המנהלים המצוינים שלנו - ואנחנו לא בסכנת קריסה", הדגיש הפרויקטור בתדרוך שערך לכלי התקשורת. "אכן יש יותר עומס בבתי חולים מסוימים, אך מערכת הבריאות ממשיכה לתת את המענה". ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
3 צפייה בגלריה
מחלקות קורונה
מחלקות קורונה
ממוןנה הקורונה: "בתי החולים לא קורסים"
(צילום: יואב דודקביץ, יריב כץ, הדסה עין כרם)

קורונה - כתבות נוספות

"הקורונה עדיין כאן וכנראה תמשיך להיות כאן עוד חודשים רבים", אמר הפרויקטור, ואמר כי קרוב ל-700 מקרים של תת-הזן החדש של האומיקרון, BA.2, אובחנו בארץ. "חלקם הם מהדבקה בתוך הארץ - וחלקם מחו"ל", אמר. "אנחנו עוקבים אחריו בעיקר בבריטניה ובדנמרק, איפה שתחלואת האומיקרון לא יורדת. בדנמרק כבר יש גל נוסף ובבריטניה יש יציבות. אנחנו די חוששים שההתפשטות תגרום לנו לתחלואה של אלפים במשך שבועות רבים".
זרקא הוסיף כי "אנחנו עדיין בגל גבוה מאוד של עשרות אלפי מקרים חיוביים מדי יום, וזה מעבר למספרים המדווחים למשרד הבריאות. גם הסימנים האופטימיים שמראים לנו את היציאה מהגל עדיין אין בהם כדי לשחרר אותנו מהזהירות הנדרשת". הוא ציין כי "חשוב שמי שטרם נדבק, שלא יצטרף למעגל החולי, במיוחד אנשים בקבוצת סיכון. בין אם אנחנו במגמת יציבות או ירידה".
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
ממונה הקורונה, פרופ' זרקא
(צילום: לע"מ)
הפרויקטור ציין כי ההעדפה של מערכת הבריאות היא שחולי קורונה יישארו בסביבה הטבעית שלהם בהתאם למצבם, ושצוותי הרפואה בקהילה יוכלו לטפל בהם ככל שיתאפשר. בעניין החיסון הרביעי אמר זרקא כי "אנחנו לא ממליצים לכל מי שמעל גיל 18 ללכת ולהתחסן, אך יש מספיק אוכלוסייה שיכולה להגן על עצמה בעזרת החיסון הרביעי ואנחנו כן ממליצים לה להתחסן".
על ביטול הבידודים במערכת החינוך ציין: "הנתונים מראים שמתווה החינוך לא מייצר עודף תחלואה, ומשיג את המטרות שלו. הילדים שנמצאים בבידוד הם ממשפחות שיש בהן חולי, ואנחנו לא רוצים שיגיעו לבתי הספר וידביקו אחרים". עם זאת, זרקא הודה כי "יש לנו מה לשפר מול משרד החינוך בקבלת הנתונים על הילדים".

אלרעי-פרייס: משרד החינוך לא מדווח על בידודים

מוקדם יותר היום מתחה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס ביקורת קשה על משרד החינוך בטענה להיעדר פיקוח על מתווה הפטור מבידודים. אלרעי-פרייס, שהתנגדה בחריפות למתווה שביטל את הבידודים במערכת החינוך, אמרה בוועדת הבריאות של הכנסת כי "מה שיותר מטריד זה שממשלת ישראל קיבלה החלטה שילד שהיה עם מאומת ולא ביצע את הבדיקות, הוא הולך לבידוד".
הוועדה, בראשותה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן (ימינה), התכנסה לדיון מעקב ועדכון על מתן חיסוני קורונה לילדים ברקע שיעורי ההתחסנות הנמוכים במיוחד בקרב ילדים. לפי נתוני משרד הבריאות, פחות מ-20% מבני ה-5 עד 11 השלימו את החיסון השני שלהם. בדיון הציגו איגוד הישראלי לרפואת ילדים, איגוד הישראלי למחלות זיהומיות ועמותת מדעת הציגו נתונים בדבר יעילות ובטיחות החיסונים מהם עולה, בין היתר, כי עד כה לא אובחן ולו מקרה אחד של דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) בקרב ילדים שהתחסנו.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
ד"ר שרון אלרעי-פרייס
"אין באמת מעקב אחרי המתווה". ד"ר שרון אלרעי-פרייס
(צילום: ריאן פרויס)
בדיון נחשף כי רק כ-30% מההורים דיווחו על תוצאת בדיקת האנטיגן של ילדיהם, כפי שדורש המתווה, והוסיפה: "אין לנו דרך לעשות זאת כי אין באמת מעקב אחר המתווה. רק שליש מהילדים נבדקים וגם לא יודעים מי הם החולים. משרד החינוך לא מדווח ואין למשרד הבריאות יכולת לאכוף בידודים על מי שלא נבדקים. אנחנו לא יודעים מי נדרש לבידוד ואנחנו מבקשים לקבל את המידע". היא ציינה כי היא מאמינה שההורים מספיק אחראים לדווח על ילדים מאומתים, אך הודתה שאין דרך לדעת מי מאומת.
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה בדיון כי מאז תחילת המתווה, נבדקו רק 600 אלף מתוך 1.8 מיליון תלמידים שמחויבים בבדיקות, ומתוכם אותרו 60 אלף ילדים מאומתים. שטאובר הוסיפה כי "מסגרת המתווה החדש של הבדיקות זה שכבת הגנה נוספת שכן מדי יום מאות אלפי תלמידים עורכים בדיקות שמאתרות עשרות אלפי תלמידים חיוביים. אלמלא הבדיקות הללו, תלמידים אלה היו ממשיכים להגיע אל מוסדות החינוך מבלי שידעו כי נדבקו. המערכת החינוך היא הכי מוקפדת ומתנהלות שם בדיקות יותר מכל מקום אחר לאור ביטול מתווה הירוק. אנחנו אלו שמקבלים את השמות של המאומתים ממשרד הבריאות. ושלא יהיה בלבול - זה לא קורה הפוך. בעיניי הקמפיין של הנגשת המידע על החיסונים הוא סופר חשוב. אוציא רענון לכל מנהלי המחוזות שיכלול מידע מרופאי ילדים, אתרי מידע לשיחות עם הורים ועוד".
סילמן אמרה כי "בעקבות הדיון שערכנו בשבוע שעבר על אחוז המתחסנים שאינו מספק בקרב הילדים במערכות החינוך, אחוז נמוך במיוחד בקרב ערי הפריפריה ובייחוד לאור זאת שהתוודעתי לרופאים רבים שמקדישים מזמנם ומוכנים לתת את כל המידע החשוב על יעילות ובטיחות החיסון נגד קורונה ולהילחם בפייק ניוז שפוגע בבריאות הילדים במסגרות, קיימתי את הישיבה הזאת במטרה שהנתונים המלאים וכלל המידע ייחשף לציבור ובייחוד לדעת איך לתווך אותו הלאה לכלל ההורים והמנהלים.
היא ציינה כי הוועדה תעקוב אחרי ההתפתחויות ותדון בחשיבות החיסונים בשבוע הבא ובהחזרת אחיות בריאות הציבור אל מוסדות החינוך.