3 צפייה בגלריה
כפר רג'ר
כפר רג'ר
כפר רג'ר
(צילום: Hassan Ammar, AP)
אף לא אחד מיותר מ-3,000 תושבי הכפר רג'ר שבגבול לבנון נענה עד כה לבקשה להתפנות ולצאת מהאזור המסוכן אל בתי המלון שהוצעו להם, עקב המלחמה וההסלמה בצפון. כאיש אחד קיבלו התושבים את ההחלטה שהם לא עוזבים את בתיהם. "אנחנו משפחה אחת וגורלנו אחד. התושבים כאן לא רוצים להתפנות", אמר ל-ynet בלאל חטיב, דובר המועצה המקומית רג'ר.
לדברי חטיב, "כולם נמצאים בבתים שלהם וכשיש התראות נכנסים למרחב מוגן או המוגן ביותר שיש באזור. מסוכן כאן, פנינו לכולם, אבל אנחנו לא יכולים להכריח את המשפחות לעזוב. אנחנו מאמינים באלוהים ומה שיהיה יהיה".
3 צפייה בגלריה
גבול לבנון
גבול לבנון
רג'ר שוב סגור למבקרים
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
כבר שבועיים שהכניסה לכפר העלאווי רג'ר - אחד ממוקדי התיירות המתפתחים ביותר בשנה האחרונה בגבול לבנון - סגורה. הכניסה לכפר המריבה שבמורדות הגולן הייתה חסומה למי שאינם תושבי הכפר מאז הנסיגה מלבנון, לפני יותר מ-20 שנה, ועד ספטמבר 2022. מאז הגיעו מאות אלפי מבקרים ליישוב, אבל ההתחממות בגבול הצפון ותחילת המלחמה בדרום הובילה לסגירה המחודשת.
לפני כשנה השלימו במועצה המקומית הקמת גדר גבול חדשה, ולצידה חומה, אך בחיזבאללה טענו שצה"ל הוא זה שביצע את העבודות כדי להשלים את כיבוש חלקו הלבנוני של הכפר.
בארגון קראו בחודשים האחרונים לממשלת לבנון לפעול מיידית לשחרור הכפר ו"החזרתו למולדת" - ועמדו מאחורי שורת תקריות גבול עוד לפני מתקפת הפתע של חמאס, שמתחילתה משגר חיזבאללה טילי נ"ט לגבול הצפון כמעט מדי יום.
3 צפייה בגלריה
גבול לבנון
גבול לבנון
גדר הגבול עם לבנון שליד הכפר
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
"גם במלחמה ב-1967 אף אחד מהתושבים לא עזב את הבית שלו", סיפר ע', תושב הכפר. "אני אדם מאמין. יש אלוהים ומה שהוא נותן לנו אנחנו מקבלים בברכה. לא יודעים מה טוב ומה רע ממה שנתן לנו והתחושות מאוד קשות מול ההרג והכאב מפשע המלחמה שהחיות שם בעזה עשו". ע' תיאר כי תושבי רג'ר ממעטים מאוד לצאת מבתיהם ונוסעים לקריית שמונה הסמוכה רק לצורך הצטיידות. אלו שממשיכים לעבוד עוזבים את הכפר עם שחר וחוזרים לפני החשיכה. "אתמול היו הפגזות, ומעל הכפר גם יורטו רקטות שירה חיזבאללה", שיתף.