2 צפייה בגלריה
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
דן אילוז הליכוד במליאת הכנסת
"ראוי שתהיה שקיפות במעשים שלנו". אילוז
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בעקבות הדרמה שהתחוללה בכנסת ביום רביעי האחרון, כשח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) נבחרה כאחת מנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, בניגוד להוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו להצביע נגד, החלו ח"כים בקואליציה לחפש אחר אותם "מורדים", שהצביעו בעד נציגת האופוזיציה. כעת, הצעת חוק חדשה של ח"כ דן אילוז (הליכוד) מציעה לבטל את ההצבעות החשאיות בכנסת ו"לקדם ערכים של שקיפות ואחריות ציבורית בכנסת".
מאמצי החיפושים אחר אותם ח"כים סוררים, שהוגדרו כמי שפגעו בחוזקה של הקואליציה, לא הניבו תשובות ברורות. כל עוד אותם ח"כים לא מודים שהם אלה שהצביעו בעד אלהרר, אין שום דרך לדעת מי אלה שפעלו בניגוד למשמעת הקואליציונית, משום שמדובר בהצבעה חשאית הנעשית במליאה מאחורי פרגוד. גם ועדת הקלפי (המורכבת מח"כים מהאופוזיציה והקואליציה) לא יודעת איזה פתק הגיש כל ח"כ.
ישנם שלושה מקרים שבהם מתקיימות בכנסת בחירות חשאיות באותו האופן: בחירת נשיא המדינה, בחירת מבקר המדינה ובחירת נציגי הכנסת לוועדות המינויים לנושאי משרה שיפוטית - שופטים, דיינים וקאדים. המטרה היא לאפשר בחירה אותנטית שתאפשר לח"כים להצביע בהתאם למצפון ליבם ועבור מי שהם מאמינים שמתאים ביותר, ולא לפי לחצים פוליטיים המוטלים עליהם או "דילים". אך מתברר שיש מי שרואה בחשאיות זו כדבר הפוגע בשקיפות מול ציבור הבוחרים.
2 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
מי הצביע בעדה בקואליציה? אלהרר
(צילום: שלו שלום)
ח"כ אילוז הגיש היום הצעת חוק לביטול כלל ההצבעות החשאיות בכנסת וזאת על מנת לחזק את ערכי השקיפות ולאפשר לציבור לשפוט את נבחריו כהלכה, לדבריו. הצעת החוק נוגעת לבחירות לוועדות הבחירה של המכהנים בגופי השיפוט השונים, למבקר המדינה וכן למוסד הנשיאות.
אילוז עצמו לא נכח במליאה בזמן הבחירות שהתקיימו ברביעי האחרון, אלא היה בביקור במרוקו עם שלושה ח"כים נוספים והופתע מההפסד של הקואליציה, שהסתיים ב-58 קולות בעד ח"כ אלהרר כנציגת הכנסת בוועדה לבחירת שופטים מול 56 קולות שהתנגדו לכך. כך, ממצב שגורמים בקואליציה רצו שיהיו שני נציגי כנסת מטעמם, נוצר מצב שבו נבחרה נציגה לאופוזיציה אך לקואליציה אין נציג. כדי לבחור נציג נוסף מהקואליציה יידרש לקיים בחירות נוספות בתוך 30 יום מההצבעה האחרונה, כלומר 12 ביולי לכל המאוחר.
אילוז אמר כי "לא ייתכן שח"כ יוכל להצביע מבלי שהציבור ששלח אותו יוכל לבחון את אופן הצבעתו. אנחנו שליחי ציבור, שואבים כוח מהציבור, וראוי שתהיה שקיפות במעשים שלנו מול הציבור שיחליט אם לבחור בנו שוב. הצבעות חשאיות של נבחרי ציבור פוגעים בדמוקרטיה. הן צריכות לעבור מהעולם".