לאחר 30 שנים במחבוא ומצוד מצד הרשויות, הצליחו אתמול (יום ב') כוחות משטרה ללכוד את דניאלה קלטה, טרוריסטית מכנופיית "סיעת הצבא האדום" (RAF). היא נעצרה ללא התנגדות בדירה בברלין, לאחר זיהוי והתאמה של טביעות אצבע. נשק רב נמצא בדירה שבה נתפסה. קלטה ושני חבריה לכנופיה, שהשתמשו בדרכון גרמני, נחשבו נמלטים מהחוק בעוון ניסיונות רצח ומקרי שוד רבים.
3 צפייה בגלריה
גרמניה דניאל קלטה מבוקשת סיעת הצבא האדום תמונה שהמשטרה פרסמה ב 1993
גרמניה דניאל קלטה מבוקשת סיעת הצבא האדום תמונה שהמשטרה פרסמה ב 1993
דניאלה קלטה בתמונה שהפיצה משטרת גרמניה ב-1993. נדרשו עוד 31 שנה למצוא אותה
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
גרמניה הכניסה לבניין שבו נמצאה דניאל קלטה מבוקשת סיעת הצבא האדום תמונה שהמשטרה פרסמה ב 1993
גרמניה הכניסה לבניין שבו נמצאה דניאל קלטה מבוקשת סיעת הצבא האדום תמונה שהמשטרה פרסמה ב 1993
נשק רב נמצא בדירה. הבניין שבו נתפסה המבוקשת קלטה בברלין
(צילום: רויטרס / Tobias Schlie)
הטרוריסטים של מה שמכונה הדור השלישי של כנופיית הצבא האדום, שנוסד בשנת 1970 כקבוצת "באדר-מיינהוף" הידועה לשמצה, הגיעו מהשמאל הקיצוני והיו אחראים במשך יותר משני עשורים ל-33 מקרי רצח, ביניהם של התובע הפדרלי הכללי ושל הבוס של דויטשה בנק, פוליטיקאים, בכירים בעולם העסקים, אישי ציבור וחיילים אמריקנים, בעיקר בשנות ה-70 וה-80. בנוסף הם פצעו מאות בני אדם בשלל תקיפות ופיגועים ואירועי לקיחת בני ערובה. הם היו שותפים גם לפיגועים נגד מטרות יהודיות וישראליות ברחבי אירופה, במסגרת המאבק של ארגוני הטרור הפלסטיניים. הארגון חדל לפעול ב-1998, וקלטה ושני ידידיה למנוסה היו חשודים כי ביצעו מקרי שוד רבים, כולל משאיות להעברת כסף, כדי לכלכל את חייהם במחתרת.
לכידתה של קלטה הגיעה לפי הדיווחים בגרמניה בזכות תוכנית טלוויזיה פופולרית בשם "תיק XY לא פתור", תוכנית שזה עשרות שנים מבקשת את עזרת הציבור בפיענוח מקרי פשע שונים והצליחה כבר לפתור אינספור מקרי רצח, חטיפות ומעשים פליליים נוספים.
3 צפייה בגלריה
גרמניה המבוקשים מ סיעת הצבא האדום
גרמניה המבוקשים מ סיעת הצבא האדום
תמונות של שלושת המבוקשים מ"סיעת הצבא האדום" שהפיצה המשטרה בעבר
(צילום: Handout / STATE OFFICE OF CRIMNIAL INVESTIGATIONS LOWER SAXONY / AFP)
שני ניסיונות קודמים לביצוע מעצרים של "הפנסיונרים של הצבא האדום" כשלו. הניסיון העכשווי הגיע לאחר בקשה של המשטרה מהציבור בתוכנית הטלוויזיה לנסות ולסייע עם אינפורמציה בתפיסתם של שלושת החשודים בשוד מזוין של למעלה ממיליון אירו ולפחות בנסיון רצח אחד. הפעם, כנראה בזכות 250 טיפים שהגיעו למשטרה מהציבור, כוחות הביטחון הצליחו לשים את ידם על קלטה, כיום בת 65.
קלטה ושני חבריה נחשבים כאמור לדור השלישי של "כנופיית באדר מיינהוף", שהוקמה משורות הסטודנטים על-ידי אולריקה מיינהוף ואנדראס באדר בעקבות מחאות נגד המלחמה בווייטנאם והייתה מכוונת למטרות אידיאולוגיות, נגד כל מה שנתפס כאימפריאליזם וקפיטליזם. לעומת הדור הראשון, הפשעים של הדור השלישי לא נחשבים לפשעים פוליטיים אלא יותר לפשעים שמטרתם השגת כספים.
שני החשודים הנוספים, בורקהרד גארווג וארנט-פולק שטאוב, עדיין לא נלכדו. בשנים האחרונות דווח כמה פעמים על חשד כי חלק מחברי תא הטרור הנמלט נהגו לבצע מעשי שוד נוספים כדי לממן לעצמם את מנוסתם ודירות מסתור.