ארה"ב מחדדת את הביקורת נגד ישראל: מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן תועד מביע מורת רוח מהתנהלות משטרת ישראל במהלך הלווייתה של כתבת רשת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה שנהרגה בשבוע שעבר בחילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין. הבכיר האמריקני התקשר למשפחתה של העיתונאית, ואלו הקליטו את השיחה שהופצה בכלי תקשורת פלסטיניים. בפתח הכתבה - השיחה המוקלטת.
בלינקן הצטרף לביקורת על השוטרים שתועדו במסע ההלוויה מכים באלות את נושאי הארון שכמעט נפל בחלקו לקרקע. "נדהמתי מהתמונות של הכוחות הישראליים התוקפים את שיירת הלוויה שלה, העליתי את העניין הזה גם לממשלה בישראל", אמר מזכיר המדינה האמריקני בשיחה. "אנחנו דורשים שתיערך חקירה מיידית ומקיפה שבה תילקח אחריות מלאה. אנחנו נמשיך ללחוץ שזה יקרה".
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן, שירין אבו עאקלה
אנתוני בלינקן, שירין אבו עאקלה
בלינקן ואבו עאקלה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
הקלטת שיחת התנחומים בין אנתוני בלינקן למשפחתה של שירין אבו עאקלה
הקלטת שיחת התנחומים בין אנתוני בלינקן למשפחתה של שירין אבו עאקלה
תיעוד הקלטת השיחה של בלינקן עם בני משפחתה של אבו עאקלה
בלינקן הביע בשיחה את ההשתתפות שלו בצער המשפחה, החברים והעמיתים על מותה של אבו עאקלה. הוא ציין כי מדובר באבדה גדולה ובטרגדיה שלא הייתה צריכה לקרות. יצוין שבלינקן נמנע מלהאשים מי מהצדדים - ישראל או החמושים הפלסטינים - באחריות לירי באבו עאקלה.
"הכרתי את עבודתה והערצתי את עבודתה", אמר בלינקן ביחס לפועלה של העיתונאית הוותיקה. "היא הייתה הקול לעולם בשמו של העם הפלסטיני במשך עשורים. ברמה האישית אני מאוד עצוב על האובדן שלכם, וברמה המקצועית את מצטער על האובדן לעולם".
אנטואן אבו עאקלה, אחיה של שירין, ציין בשיחה כי היא הייתה הקול של השלום בפלסטין ובמזרח התיכון והביע תקווה שאחרי התקרית הזאת יקרה משהו טוב עבור העם הפלסטיני כדי לשים סוף לכיבוש הישראלי.


5 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
העימותים בהלוויית שירין אבו עאקלה
(צילום: AFP)

מיד לאחר שהתפרסמו התיעודים מהעימותים בהלוויית העיתונאית ביום שישי האחרון, אמר מזכיר המדינה בלינקן: "הוטרדנו מאוד מהתמונות של משטרת ישראל החודרת למסע הלוויה של שירין אבו עאקלה הפלסטינית-אמריקנית. לכל משפחה מגיע ללוות את יקיריה בדרכם האחרונה בצורה מכובדת וללא הפרעה".
שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד צייצה: "מוטרדת מאוד מהתמונות ממסע הלוויה של שירין אבו עאקלה. יש לטפל בטרגדיה של הריגתה במלוא הכבוד והאכפתיות". דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אז: "תמונות מטרידות מאוד. אנו מצטערים על החדירה למה שהיה צריך להיות תהלוכה שלווה".
גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל בסוף השבוע על התמונות המטרידות ממסע ההלוויה של אבו עאקלה. "אני לא מכיר את הפרטים, אבל הנושא חייב להיחקר", ציין ביידן.

גינוי אירופי חריף במיוחד

שורת הגינויים לישראל עברה גם דרך אירופה. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל היה חריף במיוחד: "האיחוד האירופי נחרד מהמראות שהתגלו במהלך מסע הלוויה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה במזרח ירושלים הכבושה. אנו מגנים את השימוש הבלתי פרופורציונלי בכוח ואת ההתנהגות הלא מכבדת של משטרת ישראל כלפי משתתפי תהלוכת האבל".
בורל אמר עוד: "לאפשר פרידה שלווה ולתת לאבלים להתאבל בשלום ללא הטרדות והשפלות - זה הכבוד האנושי המינימלי. האיחוד חוזר על קריאתו לחקירה יסודית ועצמאית שתבהיר את כל נסיבות מותה של אבו עאקלה ותעמיד לדין את האחראים להרג שלה".
שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד אמר כי הוא "נרגש מהתפרצות האהבה והאבל מאלפי האבלים הפלסטינים ביומיים האחרונים. זו עדות להשפעה של עבודתה וחייה של שירין אבו עאקלה. אני מוטרד מהמראות האלימים ממסע הלוויה בבית החולים סנט ג'וזף. אין מקום למעשים כאלה באירוע אבל".

על רקע הביקורת, ציינו גורמים בכירים במשטרה בסוף השבוע כי המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הנחה בתיאום עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לקיים תחקיר לאירוע שבו תועדו שוטרים מכים כמה מנושאי ארון הקבורה של העיתונאית.
הבכירים ציינו עוד כי המשטרה נערכה מבעוד מועד לקיום ההלוויה באופן שקט ומכובד, ואף תיאמה עם משפחתה את סידורי ההלוויה. "מנגד, נערכו מאות מתפרעים שביקשו לחבל במהלך הטקס ולפגוע בשוטרים. כבכל אירוע מבצעי, ובוודאי אירוע שבו שוטרים היו חשופים לאלימות מצד פורעים ונאלצו להשתמש בכוח, משטרת ישראל תתחקר גם את מהלך ההלוויה".
במשטרה טענו כי עם יציאת מסע ההלוויה מבית החולים הצרפתי בשכונת שייח ג'ראח בירושלים, נשמעו באזור קריאות הסתה נגד ישראל. עוד אמרו במשטרה כי כמה מהנוכחים בהלוויה יידו אבנים וחפצים לעבר הכוחות. לפי המשטרה, המתפרעים אף גרמו נזק לרכב הלוויה וניסו למנוע ממנו להסיע את ארון הקבורה. נכון לעכשיו, הרשות הפלסטינית מסרבת לשתף פעולה עם ישראל בחקירת נסיבות מותה של אבו עאקלה.