עדותו של חוקר המשטרה מלהב 433 אורי קנר במשפט נתניהו נמשכה היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. קנר, שהתחיל להעיד אתמול, העיד במסגרת תיק 4000 (תיק בזק-וואלה) שבו נאשם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

2 צפייה בגלריה
חוקר לה"ב אורי קנר במשפט נתניהו
חוקר לה"ב אורי קנר במשפט נתניהו
"רצינו להגיע הכי גבוה שאפשר בשרשרת המזון". אורי קנר
(צילום: גיל יוחנן)
סנגורו של ראש הממשלה, עו"ד עמית חדד, חקר את קנר והתמקד בחקירת המשטרה של דוד שרן, שהיה מנהל לשכת ראש הממשלה. קנר היה החוקר של שרן בתיק הצוללות, תיק 3000. חדד טען כי שרן סיפר על כך שקנר הציע לו להיות עד מדינה בתיק. קנר השיב: "לא זוכר", והוסיף לגבי עדים נוספים: "לא הצעתי לאף אחד במפורש להיות עד מדינה. ברמיזה היה".
חדד סיפר כי שרן העיד שקנר "חיפש" את ראש הממשלה: "אמרת לו שכראש לשכה הוא יכול להביא לכלוכים עליו". העד השיב כי "יכול להיות שנאמר, אני לא זוכר". חדד הוסיף: "נאמר לשרן בבירור שהמטרה להגיע לראשו של ראש הממשלה". קנר הוסיף כי "בתיק 3000 רצינו להגיע הכי גבוה שאפשר בשרשרת המזון. מי שאחראי מבחינת העבירות ומי שידע והתווה. זו המטרה בכל החקירות. היה שטייניץ, היה נתניהו שהיו עליו פרסומים שידע, ככה התחילה החקירה. רציתי להגיע לחקר האמת".
הוא אישר שאמר במשפט שקשור לפרשת הצוללות "שכיווני חקירה היו גם שטייניץ וגם נתניהו", והוסיף: "נתניהו, שמו היו מרוח בעיתונות שהוא הכיר הנושא, והיה דוד שמרון. אנחנו משתמשים גם במידע גלוי כזה". יש לציין כי נתניהו לא היה חשוד בפרשת הצוללות.
עו"ד עמית חדדעו"ד עמית חדדצילום: אבישג שאר-ישוב
חדד טען כי בתיק 3000 קנר שאל את שרן שאלה על תיק 1000, ואמר כי "אתה יודע לפני שחוקרים חשדות על ראש ממשלה צריך אישור של יועמ"ש?". העד השיב: "לא פתחנו בשום חקירה, בדקנו ורצינו להגיע לחקר האמת. לא עלה חשד בסופו של דבר על ראש הממשלה, אם היה היינו מבקשים אישור". השופטת רבקה פרידמן פלדמן הסבירה כי בזמן חקירת שרן כבר היה אישור יועץ משפטי לממשלה בתיקי 1000 ו-2000 לחקור את נתניהו.
חדד התייחס לנאשם המרכזי בתיק 3000, מיקי גנור, ואמר כי "אמרת לו 'מה שיש לך בראש יכול להפיל ממשלות'". קנר השיב: "אני לא עוסק בהפלת ממשלות. לא חיפשתי את המפתח להפיל את נתניהו. רציתי להגיע לחקר האמת. אין שום קונוטציה פוליטית".
2 צפייה בגלריה
"רצינו מאוד שהוא יהיה עד מדינה". בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'
"רצינו מאוד שהוא יהיה עד מדינה". בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'
"רצינו מאוד שהוא יהיה עד מדינה". בנימין נתניהו ושאול אלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
לאחר מכן, סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, החל בחקירת העד, וטען ל"מכבש לחצים לא לגיטימי" של קנר בחקירה שניהל. חן נתן דוגמא כי חוקר אחר אמר לאלוביץ' בחקירה ש"איריס בוכה כל היום", דבר שלא היה נכון. קנר הסביר כי "לחוקר מותר לשקר, כל עוד זה לא חורג – אסור לזייף מסמך. האמירה לגיטימית". חן: "זוכר שסיפרו לשאול שאיריס באזיקים?". העד: "יכול להיות. איריס אני מזכיר חשודה באותם חשדות, אור גם. שניהם עצורים עם צווים. אני לא רואה שום בעיה. רצינו מאוד ששאול יהיה עד מדינה, והבנו שאם הוא יהיה עד זו עסקת חבילה גם איתם. אם אשתי היה עצורה עם אזיקים ברגלים גם אני הייתי מזועזע כמו כל בן אדם נורמלי".
העד דחה טענות על יחס שלילי בחקירה לאלוביץ'. "באחת החקירות האחרונות הוא בא בטענה של 'השבי הסורי' ביחס כלפיו", הטיח בסנגור חן, והוסיף: "זה אתה נטעת לו תגיד 'שבי סורי בחקירות' ואתה מתעלם מזה שאמר כלפיי 'אתה לא בן אדם אכזר ויש לך נפש טובה'. אתה מנסה להפוך את המציאות לנוחה לך. עשיתי את התפקיד הכי טוב שיש וניסיתי להתייחס אליו הכי טוב שיש".
ז'ק חןעו"ד ז'ק חן
על מפגש שאול ואיריס שלא תועד, הודה העד כי היה צורך לתעד אותו. כשחזר מהפגישה אמר אלוביץ' בחקירה "היא שברה לי הלב". קנר השיב: "לא זוכר, אולי הפגשתי ביניהם כג'סטה לשאול, אפשר לראות שהוא נראה מחויך אחר כך, הוא קרן". על תרגיל המעיל שלא יצא לפועל בסוף אמר: "רצינו התקן במעיל של שאול שיתעד מפגש בינו לאיריס".
עו"ד בעז בן צור וז'ק חןעו"ד בעז בן צורצילום: יואב דודקביץ'
על מעצרו של אלוביץ', שסיפר שישב עם שוהים בלתי חוקיים בתא המעצר, אמר העד: "ברור שזה קשה. זה עבר עין שיפוטית". הסנגור הוסיף כי "הוא מספר על הקשיים שלו במעצר, אחרי שהתלונן שהוא עייף אתה אומר לו 'אנחנו שמעו גם שבכית. שאתה צריך משהו שאתה בוכה', יואב תלם החוקר הבכיר שנוכח בחקירה איתך אומר: 'אני לא שם אורי, יש לנו שם בן אדם. אנחנו מכבדים אותך'". העד הסביר כי "ארדן סיפר על אלוביץ' שבכה והתלונן על מחירי בזק. לזה התייחסתי". הסנגור טען: "ארדן נחקר בכלל אחרי החקירה הזו". קנר הוסיף כי ייתכן ששמע על הבכי מפילבר בהקשר לבזק, ולא לתנאי המעצר, ואמר: "אני לא זוכר שאלוביץ' בכה בתא. ובכל מקרה לכל אחד יש את הסגנון שלו מהחוקרים".
עו"ד בעז בן צור סנגורו של ראש הממשלה, שאל אם החוקרים לקחו מכון מחקר שיבדוק סיקור נתניהו באתר וואלה. קנר השיב על כך: "לא. זה לא היה חלק מהחקירה. זה לא החשדות בתיק אלא סיקור אוהד".
לקראת סוף הדיון אירע עימות בין התביעה לסנגור חן. התובעת יהודית תירוש הטיחה בו כי הוא "כל הזמן אומר איזה דברים נוראיים כותבים בעיתון, אבל על דברים נוראיים אחרים אתה לא מוצא לנכון להגיד, כולל זה שרוצים לערוף את ראשו של העד, לדברים האלה חברי לא רגיש". תירוש התייחסה בדבריה לאיומים שפורסמו ברשתות החברתיות, וחן השיב: "כל מה שאמרת לא הייתי ער לו. דבר שני כל מי שכתב דבר כזה ראוי לגנאי ובוז גמור".