ממשלת בריטניה זימנה היום (ב') את ראשי רשתות המרכולים הגדולות בממלכה לישיבת חירום, כדי לשמוע מהם כיצד בכוונתם לטפל ב"משבר הסלט", שבמסגרתו ירקות בסיסיים חסרים זה יותר משבועיים על המדפים ברחבי המדינה. שר המזון והחקלאות מארק ספנסר זימן את הפגישה אחרי שחמש רשתות, בהן Tesco ו-Morrisons, החלו להגביל את כמות העגבניות, המלפפונים והפלפלים שמותר לכל קונה לרכוש.
3 צפייה בגלריה
הבריטים רוצים את הסלט שלהם, ויסתפקו בקצת
הבריטים רוצים את הסלט שלהם, ויסתפקו בקצת
הבריטים רוצים את הסלט שלהם, ויסתפקו בקצת
(צילום: shutterstock)
המחסור על המדפים מוסבר בכך שגל קור פגע ביבולים בדרום אירופה ובצפון אפריקה, ובעקבות זאת שובשה הספקתם לבריטניה. את המשבר הזה מחריף צמצום היבולים שמספקות חממות בבריטניה ובהולנד בגלל המחירים המאמירים של הדשנים והחשמל כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. בימים האחרונים הוצפו הרשתות החברתיות בבריטניה בתמונות של מדפים ריקים מירקות ומפירות במרכולים במדינה.
השר ספנסר אמר כי המשבר מעיד עד כמה עלולה בריטניה להיות תלויה בנתיבי הספקה ספציפיים להשגת סוגים מסוימים של מזון: "אני יודע שמשפחות בבריטניה מצפות שהמוצרים הטריים שהן זקוקות להם יהיו על המדפים, ולכן אני מכנס את ראשי רשתות המרכולים, ומקווה להבין מה הם עושים כדי להחזיר את האספקה ואיך אפשר למנוע הישנות של המצב הזה".
מבקריה של הממשלה השמרנית בבריטניה מאשימים אותה כי היא עצמה גרמה למשבר, מכיוון שלא סייעה מספיק לחקלאים הבריטים ומכיוון שהברקזיט (הפרישה מהאיחוד האירופי) שאותו הובילה בעשור שעבר הפך את הייבוא ליקר יותר ומסובך יותר בירוקרטית. הם מדגישים את העובדה שבשאר אירופה לא ניכר משבר דומה במרכולים.
3 צפייה בגלריה
בריטניה שרה תרז קופי ו לפת
בריטניה שרה תרז קופי ו לפת
השרה קופי והפתרון המוצע: לפת. "חשוב שנוקיר את המומחיות שלנו"
(צילום: shutterstock)
שרת הסביבה, המזון והפריפריה של בריטניה, תריז קופי, הזהירה בשבוע שעבר כי המחסור עלול להימשך עוד חודש, וספגה לעג ברשתות אחרי שבדיון בפרלמנט אמרה כי טוב היו עושים הבריטים אילו במקום להמתין לחסה ולעגבניות היו צורכים ירקות הגדלים בבריטניה באין מפריע בעונה זו של השנה, ובהם לפת: "חשוב שנוקיר את המומחיות המיוחדת שיש לנו במדינה", הסבירה אז.
התגובות לא איחרו לבוא. חבר הפרלמנט מהלייבור שבאופוזיציה בן ברדשו צייץ בטוויטר: "Let them eat turnips!", על משקל הביטוי המפורסם שמתורגם כ"אם אין להם לחם, שיאכלו עוגות". גולשים אחרים שיתפו תמונה ערוכה מימי הבחירות שבה נשתל על אוטובוס הקמפיין של מנהיג השמרנים דאז בוריס ג'ונסון הכיתוב "תשכחו מעגבניות, בואו נאכל לפת!", כאילו זו הייתה הבטחת הבחירות שלו.

היו מי שכדי להזכיר את ההבדל בין בריטניה לשאר אירופה פרסמו תמונה מפסטיבל זריקת העגבניות "לה טומטינה" בספרד, שבה נראים חוגגים מתפלשים במיץ עגבניות.
בתוך כך, שלוש שנים אחרי פרישתה הרשמית מהאיחוד האירופי, ושבע שנים אחרי שהבריטים הצביעו בעד הברקזיט, הודיעה הערב בריטניה כי הגיעה להסכם עם האיחוד על תקנות הסחר שיחולו על צפון אירלנד, טריטוריה השייכת לבריטניה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
סונאק ופון דר ליין. "פותחים דף חדש"
(צילום: רויטרס)
חילוקי הדעות בנוגע למכסים שיוטלו על סחורות המגיעות מהאיחוד אל הטריטוריה היו המכשול הגדול האחרון בתהליך הפרישה, והערב, אחרי פגישה עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, הודיע ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק כי הצדדים הגיעו להסכמות וכי לונדון פותחת דף חדש ביחסים עם האיחוד. סונאק הודיע כי הצדדים סיכמו להסיר כל ביטוי נראה לעין של גבול פיזי בין צפון אירלנד לבין שאר חלקי בריטניה.