מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קיים הצהריים (יום שישי) מסיבת עיתונאים לאחר שנחת הבוקר לביקורו הרביעי בישראל מאז תחילת המלחמה, שבה הדגיש: "ראינו צילומים נוספים שנאספו מהמתקפה ב-7 באוקטובר. הברוטליות של הטבח נשכחה, אבל לא בישראל ובארצות הברית". בלינקן חזר על הקריאה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להפוגה ברצועת עזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אליה בהצהרה שנשא הצהריים: "מסרבים להפסקת אש שלא כוללת החזרת חטופינו".
מסיבת עיתונאים של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
(צילום: U.S. Embassy)

2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
"אף מדינה לא יכולה לסבול טבח בחפים מפשע". בלינקן, היום
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP)
"ימים אחרי מתקפת חמאס הגעתי לישראל ואחריי הגיע הנשיא ביידן, כדי לוודא שכל עוד ארה"ב עומדת, ישראל לעולם לא תישאר לבד", פתח בלינקן את נאומו. "אנו עובדים עם הקונגרס לספק לישראל אמצעי הגנה. זכותה של ישראל להגנה עצמית וחובתה שייכת לכל אומה. אף מדינה לא יכולה לסבול טבח בחפים מפשע", הוא הוסיף.
בלינקן סיפר כי צפה הבוקר בתמונות נוספות שנאספו על ידי הממשלה ממצלמות הוידאו, חלקן של המחבלים ואחרים מהקהילות שהותקפו. "זה נשאר כמעט מעבר ליכולת האנושית לעכל ולהבין. ראיתי משפחה בקיבוץ, אבא ושני ילדים קטנים, שמוציאים אותם מהסלון, לחצר ולתוך מקלט. שניות אחר כך מגיע טרוריסט שמשליך רימון לתוך המקלט הקטן, וכשהאבא יוצא יורים בו. הילד שאל איפה אביו, הם השיבו לו שהרגו אותו. אחד מהטרוריסטים פתח את המקרר והתחיל לאכול. עם אלה אנחנו מתמודדים, זה מזעזע שהברוטליות של הטבח נשכחה, אבל לא בישראל ובארה"ב", אמר בלינקן.
בלינקן הדגיש כי חזר לאזור להיות מעורב בדיפלומטיה, על מנת להבטיח ש"טבח כזה לא יקרה שוב, וכדי שנגבש עתיד שונה לישראלים ולפלסטינים כאחד, שמתוך הטרגדיה יגיע מחר טוב יותר לעמים ולאזור". בהמשך בלינקן מתח ביקורת על האופן שבו ישראל תוקפת בעזה, וכמו כן על השימוש של חמאס באזרחים כמגן אנושי: "כשם שישראל פועלת להביס את חמאס, משנה איך היא עושה את זה. כישלון לעשות את זה בצורה חוקית ונכונה משחק לידי חמאס וארגוני טרור אחרים. ראיתי דמויות של ילדים פלסטינים שמוצאים מהריסות בתים. כשאני רואה את זה, ומסתכל על העיניים שלהם, אני רואה את ילדיי. לחמאס לא אכפת בכלל מרווחתם ושלומם של הפלסטינים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן
"ישראל צריכה לפעול לפי החוק ההומניטרי". נתניהו ובלינקן, הבוקר
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הוא הוסיף: "אבל אזרחים לא יכולים לסבול את ההשלכות של חוסר האנושיות והברוטליות שלהם. ארה"ב סיפקה לישראל עצה איך לצמצם את הפגיעה בחפים מפשע ולחסל את חמאס. דיברתי עם הנהגה הישראלית על צעדים קונקרטיים לעשות את זה. ביידן הדגיש שישראל צריכה לפעול לפי החוק ההומניטרי". מזכיר המדינה ציין כי הבקשה להגן על אזרחים חלה גם על הפלסטינים בגדה המערבית: "שם ההסתה ואלימות של קיצונים נגד פלסטינים צריכה להיפסק - ויש להעמיד לדין את האחראים".
בלינקן הבהיר כי יש צורך להגביר את כניסת הסיוע ההומניטרי לעזה, במקביל להוצאת האזרחים הזרים מהרצועה. "עלינו מ-0 ל-100 משאיות שעוברות את מעבר רפיח ביום, אבל זה לא מספיק. דיברתי עם ישראל על צעדים להרחיב הכנסת מזון, תרופות מים, דלק וציוד חיוני אחר תוך נקיטת צעדים להבטיח שלא יגיעו לחמאס". לדבריו של בלינקן, "ישראל העלתה חששות שאנו שותפים להם על ניצול דלק על-ידי חמאס בצפון הרצועה. הציניות של חמאס לא יודעת גבולות - מונעים דלק מבתי חולים".
מזכיר המדינה ציין כי המאמצים להרחבת הסיוע ההומניטרי צריכים להתלוות ל"הפוגות הומניטריות, על ידי סידורים בשטח שיבטיחו יותר הגנה על אזרחים ויבטיחו כניסה של סיוע הומניטרי. זה נושא חשוב שדנו עליו עם מנהיגי ישראל, איך ומתי ניתן ליישם אותו".
על האיומים מחזית הצפון ומאיראן אמר בלינקן: "היינו מאוד ברורים מהרגע הראשון שאנו נחושים שלא תהיה חזית שנייה ושלישית בסכסוך הזה. הנשיא ביידן אמר מהיום הראשון לכל אחד שחושב לפתוח עוד חזית ולנצל המצב: אל תעשו זאת. גיבינו את המילים בצעדים - הצבנו שתי נושאות מטוסים באזור, ונקטו בפעולות נגד הטילים שנשלחו מתימן לישראל, ותקפנו בעיראק ובסוריה כהגנה על כוחותינו שם. אנו מחויבים להרתיע תוקפנות, וננקוט בצעדים ההכרחיים לעשות זאת".
נתניהו: "ישראל מסרבת להפסקת אש זמנית שלא כוללת החזרת חטופינו"
(צילום: לע"מ)

נתניהו דוחה את היוזמה להפוגה: "ישראל מסרבת להפסקת אש שלא כוללת החזרת חטופינו"

זמן קצר לאחר הצהרתו של בלינקן נשא רה"מ נתניהו הצהרה גם הוא, שבה ביקש לעדכן את האזרחים בנעשה במלחמה. "אני חוזר ואומר לאויבנו - אל תטעו בנו, טעות תעלה לכם ביוקר במחיר שאתם אפילו לא מאמינים", הפנה רה"מ איום בשעה שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא נאום בטקס הוקרה ל"שהידים שמתו בדרך לירושלים".
נתניהו סיפר שהציג בפני בלינקן סרטון מתוך הזוועות שהתחוללו ב-7 באוקטובר, והתייחס לבקשת האמריקנית להפוגה הומניטרית ברצועת עזה: "ישראל מסרבת להפסקת אש זמנית שלא כוללת החזרת חטופינו, ומתנגדת להעברת כספים ודלק לרצועה".
על האבדות עד כה במלחמה אמר ראש הממשלה: "אנחנו דואבים על כל חייל שנפל, ושואפים לפעול במינימום סיכון לכוחותינו, אבל נעשה כל מה שצריך להשיג את הניצחון על אויבנו".