1 צפייה בגלריה
גבול לבנון ליד הר דב
גבול לבנון ליד הר דב
גבול לבנון ליד הר דב
(צילום: EPA)
דקירה באמצעות מזמרה, כמעט דריסה של קצין, ירייה שבנס הסתיימה ללא נפגעים - וקרב גרסאות בין צנחנים צעירים לנגדים ותיקים בגבול הנפיץ ביותר: בהתאם להחלטת בית הדין הצבאי בבית ליד, היום (ראשון) צפויים להשתחרר ממעצר שני האחים המשרתים כנגדים ותיקים בפיקוד הצפון, שלפי החשד נקטו אלימות קשה כלפי כוח מגדוד 202 מחטיבת הצנחנים בקטטה יוצאת דופן לפני תשעה ימים ליד מושב דובב סמוך לגבול עם לבנון.
מפרטים חדשים של החקירה עולה כי בצה"ל החליטו לעצור רק צד אחד בקטטה - שני אנשי הקבע בדרגת רב-סמל בכיר ורב-נגד, שלדבריהם היו בדרך לסייע למשפחתם בעבודה שגרתית של טיפול בלולים השייכים למשק של אביהם. השניים נתקלו בציר נסיעתם סמוך למושב בכוח הצנחנים, שהוקפץ לזירה על-ידי תצפיתניות על-רקע המתיחות מול חיזבאללה לאחר שמחבל חצה באמצע החודש שעבר את הגבול מלבנון וביצע את הפיגוע בצומת מגידו לפני שחוסל.
העצבים המתוחים עשו כנראה את שלהם. כוח הצנחנים שהורכב מכמה לוחמי חובה ומפקד מחלקה, דרש מבני המשפחה להזדהות ולעזוב את המקום. הכוח טען שהשניים הזדהו באיחור ובאופן חלקי כנגדים בצה"ל, ולא עזבו את המקום חרף דרישת החיילים בטענה שמדובר בשטח צבאי סגור. בשלב זה התפתחו במקום חילופי מהלומות בין שהסתיימו בפציעת שניים מהלוחמים ואשפוזם במצב קל במרכז הרפואי לגליל בנהריה.
בכוח טענו כי אחד הנגדים השתמש במזמרה כדי לדקור לוחם. לפי צה"ל, אחד הלוחמים אף ירה באוויר כי חש סכנה לחייו, ובחקירתם תחת אזהרה טענו הלוחמים כי הנגד ניסה לדרוס את הקצין. אלא שגרסת הנגדים, שרק הם כאמור נעצרו, מציגה תמונה שונה. "הלוחמים הכו אותנו וחנקו אותנו, ואחד מהם נתן לנו מהלומה בפנים עם קת נשקו", טענו שני הנגדים בחקירתם.

"הם סיכנו את חייהם להציל חיילים"

בא כוחם של השניים, עו"ד מיכאל כרמל, טען בדיון שבו הוארך מעצרם עד היום כי "מדובר בשני נגדים ותיקים ומוערכים בצה"ל שמשרתים כ-25 שנה בצבא. אחד קיבל צל"ש והשני היה מועמד לצל"ש וקיבל את מצטיין הרמטכ"ל. הם סיכנו את חייהם להציל חיילים מנגמ"ש וטנק שנפגעו ועלו באש ב'חומת מגן' וב'עופרת יצוקה', וביטחון המדינה הוא נר לרגליהם".
פרקליטם של הנגדים אמר עוד: "הם היו ברכב צבאי, על מדים, הראו תעודות והצהירו כי מדובר בשטח פרטי של משפחתם". מנגד, טוענים במצ"ח, המקום היה שטח צבאי סגור קרוב מאוד לגבול שמתחמם מעת לעת. אחד הנגדים אמר בחקירתו: "לא היה שם ירי אזהרה לאוויר מצד הלוחם, אלא פליטת כדור מסוכנת מצידו לאחר שאנשים מהמושב הגיעו למקום להפריד".
עו"ד כרמל הוסיף: "זה יכול היה בקלות להסתיים בפגיעת קליע. שני הנגדים הם חלק ממשפחה לתפארת מדינת ישראל, אנשי חוק וצבא שמארחים מדי שישי לוחמים מהגזרה בבתיהם. בעברם אירועים קשים של חילוץ פצועים וגופות גם בדרום לבנון, לעומת 'ילדים' פוחזים ששיקרו כאן בכסות של מתיחות ביטחונית ופעלו בעצמם בניגוד לחוק. הם המציאו שהרנ"ג ניסה לדרוס אותם בצורה מבישה, שעה שהלוחמים בעצמם חנקו את אחיו, כמעט למוות. מדובר בשקרים מבישים. זבי חוטם תפרו פה עלילה מרושעת לאנשי קבע מסורים ומעוטרים".
במצ"ח עדיין מייחסים לשניים חשדות חמורים "לעבירות אלימות שכללו גם שימוש באבנים נגד הלוחמים. יחד עם זאת, חוקר מטעם מצ"ח הודה כי אין בחומר הראיות צו שמוכיח שאכן מדובר היה בשטח צבאי סגור. בדרך כלל מדובר בצו על גבי נייר שבו מצוידים לוחמים שאוכפים בגזרתם שטחים אסורים לשהיית אזרחים. "צריך אישור של הרבש"צ ושל החטיבה המרחבית להיכנס לשטח שבו היו", טוענים במצ"ח.
מדובר צה"ל נמסר: "שני משרתי קבע מפיקוד הצפון נעצרו על ידי המשטרה הצבאית ביום 25 במרץ 2023 בחשד לאלימות כלפי כוח סיור צבאי, גם באמצעות נשק קר. כתוצאה מן האלימות, נגרמו לחיילי הכוח חבלות פיזיות שונות, והם נזקקו לטיפול רפואי. אחד מן החשודים נפצע אף הוא במהלך האירוע. התביעה ביקשה את הארכת מעצרם של החשודים, לצורך המשך החקירה. בית הדין הצבאי הורה על הארכת המעצר עד ליום ג', 4 באפריל 2023".
גורמים צבאיים הוסיפו: "לא ניתן להתייחס לפרטי החקירה, שעודנה מתנהלת. לצד זאת יצוין שטענות הנגדים נבחנות במסגרת החקירה ואף הובאו בפני בית הדין, שכאמור הורה על הארכת המעצר".