מודיעין, ערי גוש דן והשרון שוב מובילות את "ליגת הערים" של צה"ל, ירושלים הכי קרבית ושכונות צפון תל אביב שולחות מתגייסים לצבא הרבה מעל לממוצע הארצי. הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, יעניק ביום רביעי תעודות הערכה לנציגי הערים והתיכונים הבולטים בנתוני הגיוס והשירות המשמעותי והקרבי בשלוש השנים האחרונות, בקרב מחזור המתגייסים של 2019 שהסתיים בשנה האחרונה (ילידי 2001).
6 צפייה בגלריה
לשכת גיוס תל השומר
לשכת גיוס תל השומר
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
(צילום: דובר צה"ל)
כמדי שנה, בליגת הערים של צה"ל ניתן למצוא ערים חזקות מבחינה סוציו-אקונומית כמו מודיעין, רמת השרון והוד השרון, וכן רמת גן, קריית אונו וכפר סבא.
צה"ל חילק את הרשימה לפי קטגוריות של ערים גדולות, בינוניות וקטנות, ובקטגוריות נשים וגברים. הציון הסופי שהתקבל לגברים התחלק ל-50% מיצוי ללחימה, 25% לפי שיעור הגיוס ו-25% יציאה לקצונה. בנשים סעיף הלחימה הוחלף לשירות משמעותי הדורש הכשרה - כלומר לא תפקידי מינהלה.
6 צפייה בגלריה
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
(צילום: דובר צה"ל)
צה"ל הציג רק את 10 הערים הבולטות בכל קטגוריה, לאחר שבעשור הקודם טענו רשויות מקומיות עם ציונים נמוכים כי נעשה להם "שיימינג". שלוש הערים המצטיינות הגדולות הן מודיעין, רעננה וכפר סבא. תל אביב במקום ה-13 וירושלים במקום ה-18. ערים חרדיות כמו בני ברק וביתר עילית, לפי צה"ל, הן בתחתית הרשימות וערים בינוניות וקטנות כמו נס ציונה, גבעת שמואל, יהוד וכפר יונה - מובילות בקטגוריה שלהן.
יחד עם זאת, ירושלים במקום הראשון במיצוי ללחימה, ואחריה בית שמש, מודיעין, רעננה ובאר שבע. מיצוי הלחימה לא מחושב לפי מספרים מוחלטים אלא בהתאם לכמות הצעירים ששירתו כלוחמים במחזור הנתון - מתוך כ-100 מלש"בים פוטנציאליים לקרבי.
6 צפייה בגלריה
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
נתוני גיוס לפי ערים של ילידי שנתון 2001
(צילום: דובר צה"ל)

אלה בתי הספר המצטיינים, והנתון בצפון ת"א

התיכון הממלכתי הראל ממבשרת ציון בולט במקום הראשון מקרב התיכונים הגדולים בקטגוריית ההצטיינות הכללית ואחריו תיכון שוהם; בקטגוריית הנשים לתיכונים גדולים מוביל התיכון מכבים רעות ואחריו תיכון שוהם. בצמרת המוסדות הקטנים והבינוניים מככבים ישיבת בני עקיבא מהישוב סוסיא בדרום הר חברון, התיכון הממלכתי דתי קבוצת יבנה ותיכון אמירים מכפר ורדים שבגליל.

בצה"ל ציינו לטובה ערים שרשמו קפיצות מעלה בדירוג של הקטגוריות השונות כמו שדרות, קריית מלאכי, קריית שמונה, דימונה ונוף הגליל. עוד ציינו בצבא כי דווקא הערים החזקות כלכלית ממשיכות לשלוח יותר לוחמים, בניגוד לטענות כי רוב הקרביים מגיעים מהפריפריה.
בצבא מודים שתל אביב למשל נחשבת לפחות קרבית, אך בצפון תל אביב למשל אחוז המשרתים בצה"ל הוא 82%, לעומת 68% הממוצע הארצי. באכ"א הדגישו כי כל הרשויות המקומיות משתפות פעולה עם התהליך ועשרות מהן לוקחות חלק בפרויקט "המודל הרשותי" שהחל בקיץ 2021 וכולל עשרות פעילויות הסברה והכנה של צה"ל בתוך הערים והתיכונים - יחד עם משרד החינוך והעיריות.
"אנו בקשר עם מנהלי בתי ספר שממליצים לנו על מיצוי נכון מול תלמידים בולטים, מאפשרים יותר הזדמנות שנייה לצו הראשון וליום המאה ומשפרים את המיונים למודיעין ולחיל האוויר עם לומדות הכנה שאנו משחררים בחינם למלש"בים במקום שישלמו על קורסי הכנה", אמרו בצה"ל, "שני שליש מהתיכונים שולחים את כל הכיתה יחד לצו הראשון והדבר מייעל ומשפר את התהליך, חוסך זמנים ומחזק לכידות". עוד ציינו בצבא כי אין ירידה או עלייה במוטיבציה לקרבי או ליציאה לפיקוד.

בתי הספר המובילים לא הופתעו: "זה מגיע מהבית"

בישיבת בני עקיבא סוסיא, שנמצאת במקום הראשון בקרב התיכונים, לא מופתעים מהנתונים: 91.7% מתלמידי הישיבה מתגייסים לצה"ל, 93.9% מהם לתפקידי לחימה, ו-15.8% ממשיכים לקצונה ותפקידי פיקוד. בישיבה לומדים 200 תלמידים בכיתות ט'-י"ב. הרב נעם פרל, ראש ישיבת סוסיא, הסביר כי "הרבה מזה מגיע מהבתים של הבחורים, ואנחנו עובדים על בניין האישיות שלהם ונותנים להם כיוון. אנחנו שואפים שהם ימשיכו לתרום ולתת גם מעבר לתקופת הצבא ובכל חלקי החיים בחברה הישראלית".
ראש מועצת הר חברון יוחאי דימרי הוסיף: "אשרינו שאלו הם נערינו ותלמידנו ושאלו הם מורינו. הר חברון תמיד התגאתה בחינוך הערכי שלה, והתוצאות מדברות בעד עצמן".
6 צפייה בגלריה
תיכון הראל במבשרת ציון
תיכון הראל במבשרת ציון
תיכון הראל במבשרת ציון
(צילום: גיל יוחנן)
ליאת שגב, מנהלת תיכון הראל במבשרת ציון, שמוביל את טבלת התיכונים הגדולים, אמרה כי היא "גאה ונרגשת מההישג המשמעותי". עומר גלנצר, תלמיד י"ב בתיכון, אמר כי גם הוא רוצה "להתגייס לשירות קרבי, לתרום למדינה ולהגן עליה". שי אביב, גם הוא תלמיד י"ב, אמר כי "זו בושה לא לתרום. ככה אנחנו רואים את זה בבית הספר". טל בנימין, חברתם לשכבה, הוסיפה: "זה מרגש שזה הבית ספר שלך, הישוב שלך. אני מתכוונת להתגייס למג"ב ובעזרת השם אצא לקורס מ"כים ואז קצונה".
תלמידות שכבת י"ב בבית הספר העמק המערבי ביפעת, שנמצאות במקום הראשון בקרב התיכונים לבנות, היו שמחות אבל גם כן לא מופתעות. "בית הספר שלנו מאוד מחנך למצוינות", אמרה עמית תורג'מן, שרוצה "לתרום ולעשות משהו משמעותי, ולא רק לעשות וי". עומר אלטר "מתכננת להיות לוחמת בחי"ר ואז לצאת לקצונה", ונעמה מילר סיפרה ש"ככה מחנכים אותנו בבית הספר וגם בבית. יש פה המון בנות שרוצות לעשות שירות משמעותי".
נועם יערי אמרה שהיא "גאה בבית הספר שלנו ובערכים שקיבלנו לאורך השנים", ומדגישה ש"יש לא מעט תפקידים משמעותיים לא פחות מלוחמה". יובל אוחנה לא מופתעת מהדירוג הגבוה של התיכון: "אחוזי הגיוס בכל העמק גבוהים מאוד ובבית הספר בפרט. עובדים איתנו מכיתה י' על מה נעשה בצבא וכמה חשוב להתגייס". נועה להב: "תמיד חינכו אותנו למצוינות ולהגשמה עצמית ואני מאוד גאה בחבריי ללימודים". עדיה יתום סיכמה: "זה מאוד מכובד ומרגש. בשבוע הבא אני מתחילה מיונים לקורס טיס ואני ממש רוצה להגיע לזה".
פורסם לראשונה: 17:59, 21.05.23