שר החוץ אלי כהן מקדם בימים אלה תיקון לחוק שלפיו מי שימונה למשרת ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית בחו"ל חייב, לפני שיימסר לו כתב המינוי, להצהיר – בנוסף על ההצהרה הקיימת כיום – הצהרה בנוסח הבא: "אני מחויב לשמור אמונים לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
"תפקידם של נציגי המדינה הוא לייצג את ערכיה ולפעול למען האינטרסים שלה". אלי כהן
(צילום: יאיר שגיא)
כיום לפני שנמסר כתב מינוי לעובד מדינה (לפי סעיף 34א לחוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט – 1959) הוא חייב להצהיר את הנוסח: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא ביושר ובאמונה כל חובה המוטלת עליי כעובד המדינה". כעת מבקש השר כהן להוסיף גם את ההצהרה החדשה.
מטרתו של תיקון החקיקה הוא למנוע אפשרות של מינויים כמו המינוי של חברת הכנסת לשעבר רינאוי זועבי (מרצ), שמונתה על ידי יאיר לפיד לקונסולית בשנגחאי, למרות שעוררה סערה בעקבות התבטאויותיה נגד מדינת ישראל. על פי הרציונל של הצעת החוק, מידת יכולתו של מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לייצג את המדינה ולהגן על שמה הטוב בעולם, מוטלת בספק.
2 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאוי זועבי
ג'ידא רינאוי זועבי
מטרת החקיקה: למנוע מינויים כמו של זועבי שעוררה סערה כשהתבטאה נגד ישראל
(צילום: עמית שאבי)
על פי דברי ההסבר של הצעת החוק: "ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית הוא נציגו הרשמי והבכיר של הריבון במדינה הזרה, המייצג מעצם טיב תפקידו את עמדות המדינה והממשלה בחוץ לארץ ובשמה. לנוכח חשיבות הייצוגיות והממלכתיות לה נדרש ראש הנציגות המופקד על הקשרים המדיניים, הביטחוניים, הכלכליים, ההסברתיים, התרבותיים והמדעיים אל מול הגורמים הבכירים ביותר במדינת הכהונה, ולאור אחריותו וחובתו לבטא נאמנה את מדיניות הממשלה הן ביחסי החוץ והן במדיניות הפנים ותפקידו לייצג את קווי המדיניות הישראלית, מוצע בהצעת החוק להוסיף את ההצהרה הנוספת, שתתבצע בפני שר החוץ או בפני עובד מדינה שהוסמך לכך בתקנות".
"תפקידם של שליחי ונציגי המדינה הוא לייצג את מדינת ישראל וערכיה ולפעול למען האינטרסים שלה", הסביר שר החוץ כהן. "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, ומי שלא מכיר בכך לא יוכל לכהן כשגריר ולייצג את מדינת ישראל".