4 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים
טקס סיום קורס קצינים
הנשיא הרצוג
(צילום: דובר צה"ל)
כשבועיים לאחר שהציג את מתווה חמש הנקודות שלו לפשרה סביב המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, נשיא המדינה יצחק הרצוג ממשיך לפעול מאחורי הקלעים בניסיון לגבש פשרה והסכמה רחבה שתוצג לקואליציה ולאופוזיציה. בינתיים, בקואליציה הקימו ועדה חדשה שתדון ב"חוק דרעי 2" וב"חוק הנבצרות".
בית הנשיא חרג ממנהגו ופרסם אמש (שני) הודעה שבה נכתב: "בהמשך לניסיונות ההידברות שמוביל נשיא המדינה יצחק הרצוג בשבועות האחרונים, ממשיך הנשיא במאמציו הרבים להביא להסכמה רחבה ככל הניתן בנוגע לרפורמה במערכת המשפט. הערב נפגש הנשיא לדיון מעמיק עם נציגים ממכוני מחקר ומשפטנים העוסקים בנושא. בדיון השתתפו: המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכון תכלית, פורום קהלת, המכון למדיניות העם היהודי, מכון רובינשטיין למשברים חוקתיים ופורום המרצות והמרצים למשפטים".

זאת הייתה הפעם הראשונה שבה בית הנשיא נקב בשמותיהם של הגופים המעורבים במפגשים האלה, שמתקיימים בחסות בית הנשיא ובהם נוטלים חלק מאות אנשים. בשבועות האחרונים הגיע לבית הנשיא גם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן, שקיים מפגשים עם אותם אקדמאים בניסיון לגבש פשרה סביב הצעותיו.
בחודש שעבר הכריז הרצוג על תוכנית "מחליפים מילה", מרכז חינוכי חדשני בבית הנשיא למפגש בין קהילות והעמקת שייכות ומרחב לדיונים דיסקרטיים בנושאי ליבה שבקונפליקט. בשבועות שחלפו מאז מתקיימים בבית הנשיא מפגשים ומעגלי שיח בהשתתפות ארגונים חברתיים, מכוני מחקר, ארגוני זכויות, אנשי אקדמיה, משפטנים, חברי כנסת ועוד. הדיונים התמקדו ברפורמה במערכת המשפט ובפתרונות אפשריים במטרה למנוע משבר חוקתי. הדיונים מתקיימים בחדרים ואולמות בית הנשיא.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
ועדה מיוחדת תעסוק ב"חוק הנבצרות" וב"חוק דרעי 2". נתניהו ויו"ר ש"ס
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בתוך כך, בקואליציה הודיעו אתמול בבוקר על הקמת ועדה מיוחדת שתטפל ב"דברי חקיקה נפיצים", במקום שיעסקו בהם בוועדת החוקה, והערב מליאת הכנסת אישרה את הקמתה. בתור התחלה הוועדה תדון ב"חוק דרעי 2", שנועד למנוע מבית המשפט להתערב במינויי שרים במטרה להחזיר את יו"ר ש"ס לתפקיד שר בממשלה אחרי שבג"ץ פסל אותו, וב"חוק הנבצרות", שנועד להגביל את יכולתה של היועצת המשפטית לממשלה להוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות, ובעצם מעבירה את הסמכות לכך לממשלה בלבד, וגם זה בתנאים קשיחים.
יו"ר ועדת החוקה רוטמן הודיע אתמול בבוקר בוועדת הכנסת על הסכמתו להקמת הוועדה המיוחדת, ובנימוקיו לכך הוא הסביר כי הוועדה צריכה לקום "לאור העומס הרב המוטל על ועדת החוקה והצורך בקידום התוכנית המשפטית בהקדם האפשרי".
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בועדת החוקה
שמחה רוטמן בועדת החוקה
"עומס רב מוטל על ועדת החוקה". ח"כ רוטמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
הוועדה המיוחדת תאפשר להצעות החוק מסלול מהיר יותר ותעניק לליכוד שליטה על לוחות הזמנים. שתי ההצעות הראשונות שיובאו לוועדה הן כאמור "חוק דרעי 2" ו"חוק הנבצרות", שמוגדרות בחשיבות עליונה עבור ראשי הקואליציה ואמורות להסדיר את הסוגיות המשפטיות הקשורות להתנהלותם. בקואליציה ציינו כי בוועדה החדשה יהיה ייצוג לכל סיעות הבית, מה שלא היה עד כה בוועדות שבהן נדונו ההצעות.
במקביל לוועדה החדשה, בוועדת החוקה ממשיכים להתעסק ברפורמה המשפטית בלוח זמנים דחוק, במטרה להספיק לקדם לפחות שניים מסעיפיה המרכזיים עוד לפני חג הפסח. אתמול בבוקר דנה הוועדה לראשונה בהצעת חוק פסקת ההתגברות של רוטמן, שאמר בפתח הדיון כי חברי הוועדה קיבלו שני נוסחים שונים לחקיקה המוצעת - המודל ה"מרוכך" של יו"ר הוועדה עליו הודיע אתמול, והמודל השני הקרוי "המודל הבריטי", במסגרתו בית המשפט לא מבטל חוק אלא רק מצהיר על אי התאמה בין החוק לחוק היסוד, ומחזיר את החקיקה לשולחן הכנסת ללא צורך בהרכב או רוב מיוחד. "המודל הבריטי" מאפשר לבית המשפט לבטל את החוק רק אם הוא לא התקבל ברוב דרוש או במספר הקריאות הדרושות.
לפי נוסח פסקת ההתגברות שמונח על שולחן ועדת החוקה, הכנסת תוכל "לחסן" חוק מראש מפני ביקורת שיפוטית, גם אם הוא סותר את חוקי-היסוד, כל עוד התקבל ברוב של 61 חברי כנסת ויצוין מפורשות שהוא "תקף על אף האמור בחוקי היסוד". בנוסף, הכנסת תוכל "להתגבר" על פסק דין של בית המשפט העליון שביטל הוראת חוק, ולחוקק אותו מחדש, מבלי שבית המשפט יוכל לבטלו בשנית. נוסח הצעת החוק מחריג ממנגנון ההתגברות את ההוראה שהכנסת לא תוכל להאריך את תקופת כהונתה, אלא ברוב של 80 חברי הכנסת.
רוטמן הודיע שלשום כי יקיים מחר הצבעה בקריאה ראשונה בוועדה שבראשותו על החוק שיגביל את היכולת של בית המשפט העליון לפסול חוקים רגילים, בגרסה "מרוככת", לפיה חקיקה רגילה תוכל להיפסל ברוב של 12 שופטים המתנגדים לה מתוך 15. מדובר ביישור קו עם הצעתו המקורית של שר המשפטים יריב לוין למהפכה המשפטית, ובריכוך בעמדתו של רוטמן. על פסקת ההתגברות תצביע הוועדה בהמשך וייתכן שלקראת ההצבעה במליאת הכנסת, שתי ההצעות (הגבלת ביקורת שיפוטית על חוקים רגילים ופסקת ההתגברות) יאוחדו לאחת.
פורסם לראשונה: 00:06, 28.02.23