פחרי אבו דיאב, חוקר ממזרח ירושלים, עוכב הבוקר (חמישי) על ידי שוטרים בהר הבית בעת שהתראיין בשידור חי לאולפן ynet. במהלך הריאיון הגיע למקום שוטר שהזיז בכוח את הטלפון הסלולרי שהחזיק אבו דיאב וגרם לו ליפול לקרקע. מאוחר יותר הגיעו שוטרים נוספים שהובילו את אבו דיאב מהמקום. במשטרה טוענים שהשוטר התערב בריאיון לאחר שאבו דיאב "דיבר בקול רם והשמיע דברי הסתה בציר שבו יהודים הלכו בהר הבית, ולכן עלה החשש שמדובר בפרובוקציה". במשטרה ציינו כי אבו דיאב לא עוכב או נעצר.
בתיעוד התקרית השוטר נשמע כשהוא אומר "אל תצלם אותי", חרף העובדה שהוא לא נראה בתיעוד לפני כן - כלומר כלל לא צולם. אבו דיאב נשמע כשהוא מנסה לשאול את השוטר על הסיבה להתערבותו, שמאוחר יותר תוארה כאמור כנובעת מהבעת דברי הסתה. עם זאת, בעת שעוכב, השוטר נשמע עונה לאחת משאלותיו של אבו דיאב "לא מעניין אותי על מה דיברת, איך דיברת. לא מעניין אותי".
1 צפייה בגלריה
אבו דיאב והשוטר לאחר שהטלפון שלו נפל לקרקע
אבו דיאב והשוטר לאחר שהטלפון שלו נפל לקרקע
אבו דיאב והשוטר לאחר שהטלפון שלו נפל לקרקע
(צילום: שמוליק דודפור)
לאחר ששוחרר, אבו דיאב אמר לאולפן ynet כי הטלפון הסלולרי שלו נשבר מהפגיעה בקרקע. "אני עד עכשיו לא יודע מה הם רצו ממני. היו יכולים פשוט לבקש ממני להתרחק מהמקום", אמר. הוא הוסיף: "לא ראיתי אף אחד לפני התקרית עד שהגיע השוטר שהזיז לי את הטלפון, אף אחד לא דיבר איתי. אולי זה היה בגלל הריאיון".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "מבירור ראשוני עולה שהאיש עמד במכוון באמצע שביל המבקרים בהר הבית, ועלה חשד לפרובוקציה מכוונת, הן במיקום הריאיון - שלא תואם מראש עם המשטרה - והן בדברים שאמר לפניו בערבית כשהוא מצולם. בשל כך המעשה הופסק, הוא עוכב לבדיקה קצרה והורחק מהמקום. בניגוד לנטען הוא לא נעצר או נחקר, ולא היה צורך בכך במקרה זה". במקביל, במשטרה הודו כי "אין ספק כי ניתן היה להמתין דקה או שתיים עד לסיום הריאיון ואז להרחיקו מהמקום, והנושא חודד לכוחות בהתאם".

בטרם התקרית, אבו דיאב התייחס למצעד הדגלים, ומתח ביקורת על התנהלות גורמי אכיפת החוק. "אנחנו באים להתפלל וצריכים לסבול מהמשטרה. לא רצו להכניס אותי למסגד היום, למרות שאני מעל גיל 60. אמרו לי 'רק מעל גיל 75'. אני ערבי פלסטיני ממזרח ירושלים. יש לי תעודת זהות כחולה, אבל אני לא אזרח, אין לי שום זכויות. אם ארים דגל פלסטיני אז יכול להיות שאני אהיה בכלא. אוסרים עליי לקחת את הדגל שלי, הם רוצים שאשתוק לדגל שמניפים בן גביר וכל אלה, הפרובוקציה שהם עושים".
הוא התייחס גם לעליית השר יצחק וסרלאוף להר הבית, ועל האפשרות שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יעלה גם הוא: "יש פה מאות תיירים שמסתובבים חופשי ואין איתם שום בעיה. מי שעולה להר עם מטרות פוליטיות ובא לומר שזה רק בשבילו ולא לאף אחד אחר - הוא בעיה".

אבו דיאב, שמחזיק כאמור בתעודת זהות כחולה, התייחס גם לסוגיית מעורבתם של תושבי מזרח ירושלים בבחירות המקומיות, והסביר מדוע הוא נמנע מלהצביע. "בשבילנו, עיריית ירושלים רק הורסת בתים. אנחנו משלמים ארנונה והיא קונה בהם בולדוזרים. לא נותנים לנו אישורים, לא נותנים לנו לחיות. אני גר בשכונה שיש בה יותר מ-60 אלף תושבים, אבל אין שם מתנ"ס, אין בית ספר תיכון, ויש רק שני בתי ספר יסודיים", אמר.
אבו דיאב הוסיף: "אנחנו לא רוצים את ישראל, אבל זה לא אומר שאנחנו רוצים את הרשות הפלסטינית כפי שהיא עכשיו. אנחנו נגד שחיתות, אנחנו רוצים דמוקרטיה. אני רוצה לחיות כמו כל אדם אחר בעולם, עם הזכויות וחופש. אנחנו כאן בארץ כבושה, אז אתם צריכים לתת לנו את החיים שלנו ואת החופש שלנו".