2 צפייה בגלריה
טקס ההכתרה של מוחמד ריזא שאה פלהווי ופארה דיבה למלכי איראן
טקס ההכתרה של מוחמד ריזא שאה פלהווי ופארה דיבה למלכי איראן
טקס ההכתרה של מוחמד ריזא שאה פלהווי ופארה דיבה למלכי איראן, עם הגלימה המקורית
בשנת 1967 התחתן השאה האיראני ריזא פהלווי עם פארה דיבה, ובטקס הכתרתה לקיסרית היא לבשה גלימה מפוארת. הגלימה שנעלמה כשחומייני השתלט על המדינה, שוחזרה באחרונה בחשאי בטהרן, הוברחה בדרך-לא-דרך לירושלים ותוצג בקרוב במוזיאון לאמנות האיסלאם.
פהלווי עלה לשלטון ב-1941, ולאחר שנשא לאישה את דיבה, הכתיר אותה לקיסרית איראן. במהלך הטקס היא לבשה גלימה מפוארת באורך של ארבעה מטרים, עשויה מקטיפה ומעוטרת בפייזלי, שעוצבה ונתפרה בבית האופנה הצרפתי היוקרתי "דיור".
ב-1979, בעקבות המהפכה החומייניסטית, נמלט הזוג מאיראן למערב. שנה לאחר מכן מת השאה מסרטן. אשתו הקיסרית, כיום בת 83, חיה במרילנד שבארה"ב. היא אם לבן וסבתא לשלושה.
2 צפייה בגלריה
הגלימה המשוחזרת שהגיעה מאיראן
הגלימה המשוחזרת שהגיעה מאיראן
הגלימה המשוחזרת שהגיעה מאיראן
(צילום: שי בן אפרים)
איראן הפכה לאחר ההפיכה האיסלאמית למדינה חשוכה, מונהגת בידי דתיים פנאטיים ומדכאי נשים שעשו הכל כדי למחוק את זכר תקופת השאה, שבה היה לאיראן קשר טוב עם המערב וגם עם ישראל.
גלעד לביאן, מנהל המוזיאון לאמנות האיסלאם בירושלים, רצה להתחקות אחר הגלימה של הקיסרית ויצר קשר עם סיון שהב, מנכ"לית עמותת המשכן לתרבות איראן בישראל. היא איתרה את הקיסרית הגולה בארה"ב, שאמרה לה כי הגלימה אינה ברשותה. כנראה ננטשה בטהרן בלהט המנוסה.
שהב המשיכה במבצע המודיעיני, ויצרה קשר עם אדם שחי בטהרן. הוא חיבר את המוזיאון הירושלמי לצוות של מעצב ושש תופרות מטהרן שפועלים בחשאי לשחזור התרבות האיראנית. הללו החליטו לשחזר את הגלימה והסכימו לשלוח אותה לירושלים.
מלאכת השחזור נעשתה בחדרי חדרים. מכיוון שהיה קשה לאתר את כל החומרים בטהרן. חלקים מהגלימה נעשו בערים אחרות. לאחרונה נארזה הגלימה בקופסת קרטון פשוטה שנעטפה בשמיכה, אולי כדי שלא לעורר חשד, ולפני מספר ימים הגיעה לירושלים. מה היה המסלול? לא ידוע.
הגלימה תוצג בתערוכת "פייזלי. מנסיך ועד פרינס" במוזיאון הירושלמי. המנהל לביאן סיכם: "בזכות מאמצים מרובים חוצי גבולות ויבשות הצליחה סיון שהב להעביר את הגלימה בבטחה מטהרן לירושלים, וזה מרגש".