2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן)
בקול תרועה רמה הכריז משרד החוץ ב-20 בדצמבר על פתיחת קורס צוערים חדש שייפתח בנובמבר 2022 - אך באופן חריג מועד ההרשמה נדחה כיוון שמעט מדי אנשים הגישו מועמדות לקורס היוקרתי שנתפס כ"קורס הטיס" של השירות הציבורי.
ל-ynet נודע כי בהנהלת משרד החוץ ציפו לכ-4,000 נרשמים, כפי שהיה בקורס הקודם, אך בפועל ניגשו רק 1,150 מועמדים לקורב המדיני ו-738 לקורס המינהלי. בשנה שעברה, לצורך השוואה, לאותו המכרז בדיוק ניגשו 3,000 מועמדים לקורס המדיני ו-1,000 לקורס המינהלי.
הסיבה למיעוט המועמדים נובעת ככל הנראה מהתנאים הירודים של הצוערים. בזמן הקורס, שמכשיר את המשתתפים להפוך לדיפלומטים מקצועיים, מצפה להם משכורת חודשים של 6,500 שקל, ומלבד השכר גם הפנסיה הצוברת והסכסוכים בין ועד העובדים להנהלה לא קורצים למעוניינים. הסבר אפשרי נוסף למיעוט הנרשמים הוא שהמועמדים שניסו את מזלם בקורס הקודם ונכשלו - לא חוזרים לניסיון נוסף ובסופו של דבר אין יותר מדי מועמדים רלוונטיים שרוצים את התפקיד.
בשירות המדינה לא נוהגים להאריך מכרזים, ושינוי הדד-ליין להשת מועמדות היא דבר נדיר, מה גם שמשרד החוץ מנהל בשבועות האחרונים קמפיין תקשורתי לעידוד מצטרפים לקורס הצוערים שבו מככב מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז הקורא לאנשים להציג מועמדות. אושפיז עצמו אמר בסרטון שעלה בקמפיין כי "אנחנו מחפשים את האנשים שידעו לייצג את ישראל ולעבוד בשבילה בצורה הטובה ביותר בכל רחבי העולם. הדיפלומטיה הוא מקצוע ואת סודות ורזי המקצוע הזה מתחילים ללמוד בקורס הצוערים של משרד החוץ. אם תחושת השליחות בוערת בכם ויש לכם תשוקה לייצג את ישראל, אתם רוצים להשפיע , קורס הצוערים הוא המקום בשבילכם".
מהצד השני, גם ועד עובדי משרד החוץ לא ממש עזר לקדם את הקורס בחשבון הטוויטר שלו, ודאג לצייץ השבוע פנייה לשר הממונה: "בוקר טוב לשר החוץ יאיר לפיד. ידעת שצוער/ת שנכנסים למשרד החוץ בגילאי 40-30 מקבלים משכורת של 6,500 שקל בחודש?".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "משרד החוץ עובר בחודשים האחרונים תהליך חיזוק משמעותי שבמהלכו מגויסים 110 צוערות וצוערים חדשים עד שנת 2023. בשנת 2021 החלו 38 צוערים וצוערות את קורס הצוערים המדיני והמינהלי ובשנת 2022 מתוכננים להצטרף אליהם 40 צוערים חדשים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: גיל יוחנן)
"כחלק ממחקר תוקף שמתקיים בחטיבת הדרכה בשנה האחרונה, נעשו שינויים הן בתהליך המיון והן באופן גיוס המועמדים, שעיקרו המשך שדרוג הגיוס האיכותני הממוקד. ולכן, הגיוס השנה נעשה בקרב קהלים שזוהו כבעלי התאמה גבוהה יותר לאורח החיים הדיפלומטי מזויות שונות. בשלושת השבועות מאז פתיחת המכרז נרשמו 1,900 מועמדים (1,142 לקורס המדיני ו-738 לקורס המינהלי). עוד כ-1,000 מועמדים נמצאים בתהליך להגשת מועמדות. ההחלטה להאריך את המכרז נבעה מרצון לאפשר לאלו להשלים את תהליך הגשת המועמדות והצגת האישורים המתאימים. גם בשנה שעברה נמשך המכרז ארבעה שבועות. שר החוץ והנהלת משרד החוץ תומכים בשיפור משמעותי בשכר ובתנאי השירות של הצוערים, העובדים והשליחים ופועלים לשם כך".
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה כי "הנתונים מהווים קריאת השכמה למנכ"ל משרד החוץ ושר החוץ. קורס הצוערים כמוהו כ'קורס הטיס' של השירות הציבורי והסיבה היחידה לכישלון בגיוס הצוערים, הינו תנאי העסקה פוגעניים שאינם הולמים את אופי, אחריות ואינטנסיביות העבודה. המאבק שלנו נועד לשמור על עתיד שירות החוץ והדורות הבאים של הצוערים, שיובילו את החזית הדיפלומטית הלאומית. חבל שבמקום שיח כנה ופתוח תוך הכרה בפערים, בחרה הנהלת המשרד להתנגח בעובדים המסורים. כלל הסקטורים במשרד החוץ דורשים להביא לסיומה של הפגיעה המתמשכת בעובדים שהגיעה עד להפקרת עובדי משרד החוץ לגורלם. אנחנו נחושים ללכת עד הסוף במאבק ולהחזיר את משרד החוץ למסלול המראה".