יומיים חלפו מאז פרסם ברשתות החברתיות זיו שילון, קצין צה"ל שנפצע קשה בשנת 2012 ברצועת עזה, סרטון על מאבקיו מול עיריית תל אביב. בסרטון הוא מספר כי נקנס בתקופה האחרונה ארבע פעמים ב-500 שקל על ידי העירייה בגלל שלא הצמיד את תו הנכה שלו לשמשה.
זאת על אף שכאדם עם תו נכה הוא זכאי להחנות את רכבו גם במקומות אסורים, אם הוא מותיר מספיק מקום להולכי רגל, ולא מסכן, חוסם או מפריע לתנועה, כפי שקובע החוק. "זה רכב של נכה", אמר אתמול בבוקר לאולפן ynet, "הפקח יודע את זה ויש לו מסוף כמו לכל הפקחים בארץ. השארתי כמה אצבעות בעזה והיד השנייה לא כל כך יכולה להיכנס ולהוציא כרטיסים. זה מורכב לי. להכניס לפומפה הזו שתלויה ברכב ולהוציא לוקח לי בין 15 ל-20 דקות ואין לי אותן".
2 צפייה בגלריה
יורם רוב
יורם רוב
"נעשה כאן אי-צדק". יורם רוב
לאחר הריאיון התקבלו במייל האדום עשרות פניות נגד עיריית תל אביב. אחת מהן היא של יורם רוב בן ה-64 שנדבק בחיידק טורף לפני ארבע שנים וחצי, ומאז הוא צמוד לבקבוק חמצן ומתנייד באמצעות קלנועית. בחודש מארס הוא הגיע לבדיקת סי-טי בבית החולים אסותא ברמת החייל, וכששב לרכבו ראה שפקח הצמיד דו"ח לשמשה שלו, למרות תו הנכה שמודבק לשמשה בצד שמאל, בדיוק כפי שנדרש. "זה אזור שיש בו שתי חניות נכים בצמוד לבניינים רבי-קומות והחניון הקרוב היה במרחק של 400-300 מטר מבית החולים, כך שלא היה סיכוי שאחנה כל כך רחוק מהמקום. אז נאלצתי להשאיר את הרכב בחניה של הורדה והעלאת נוסעים אבל לא הפרעתי לתנועה וגם חנו שם הרבה מכוניות אחרות. כשחזרתי ראיתי שהפקח נתן דו"ח", סיפר.
יורם פנה לעירייה והגיש ערעור. לאחר חצי שנה נמסר לו שהערעור נדחה, ואם ברצונו להתנגד לכך, הוא רשאי להגיש בקשה להישפט. "למרות שאני שוקל 120 קילו ומתקשה לנוע ממקום למקום, ביקשתי להישפט בגלל אי-הצדק שנעשה כאן. זו התעללות לגרור אדם במצבי לבית משפט במקום לחשוב בהיגיון ולבטל את הדו"ח הזה", אמר.

יעל לוי נקנסה על ידי העירייה לפני חמש שנים ומנהלת מולם מאבק עד היום. "הם חסרי לב", היא מספרת. "הסעתי בן משפחה נכה כדי שילך לקנות תרופות. הרכב עם תו בתוקף, אבל התו לא היה ברכב. הבאתי להם הוכחות של חשבונית מבית המרקחת, של חומרים מבית משפט שמוכיחים שהתו נלקח ממנו בגלל סכסוך משפחתי, אבל שזה לא שולל את הזכאות שלו. למרות כל זה הם סירבו לבטל לי את הדו"ח".
לרוני תפוחי בת ה-24, בעלת נכות מולדת בשל נמיכות קומה, הספיק פקח העירייה לתת דו"ח בחניה של חצי שעה בלבד באמצע הלילה. "חניתי באדום לבן ברחוב דיזנגוף במקום שלא מפריע לתנועה, אחרי חצות, שבו כמעט אין תנועת רכבים בכלל", אמרה. "חזרתי לרכב תוך חצי שעה וכבר היה לי דו"ח על השמשה, למרות שיש לי תו נכה". רוני, במקור תושבת ירושלים, סיפרה: "חניתי בהרבה מקומות שרכב רגיל לא יכול ומעולם לא קיבלתי דו"ח חנייה שם, כנראה שהם יותר מתחשבים בנכים ובתל אביב הפקחים הולכים על שיטת מצליח - או שתשלמי או שתערערי ותצטרכי להיסחב עם זה".
היום התארחו באולפן ynet אופק קייסינג ויצחק צ'פרוט, שסובלים גם הם ממוגבלויות. קייסינג, שחלה בסרטן העצמות ועבר קטיעת רגל, אמר כי הוא נתקל בתופעה בתל אביב ובירושלים וכי הוא "חושב שזו התעללות מכוונת של העירייה". הוא סיפר "קיבלתי דו"חות מתחת לבית שלי, וגם אחרי שדיברתי עם פקחים הם המשיכו לתת לי. פעם אחת גם גררו לי את האוטו, למרות שזה היה חוקי מבחינת נכה לחנות שם. קמתי בבוקר ולא היה אוטו". כשנשאל איך הוא חש נוכח המצב, אמר: "אני מרגיש חסר אונים, בושה, השפלה. משתינים עליי. לא אכפת להם".
2 צפייה בגלריה
"הפקח יודע שזה רכב של נכה". זיו שילון
"הפקח יודע שזה רכב של נכה". זיו שילון
"הפקח יודע שזה רכב של נכה". זיו שילון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא סיפר שניסה לפנות לעיריית תל אביב פעמים רבות, ללא תועלת. "בשבוע שעבר דיברתי איתם בטלפון. את הדו"ח על הגרירה הם ביטלו אבל הם לא החזירו לי את הכסף ששילמתי כדי להוציא את הרכב מהחניון. התקשרתי אליהם ואמרו שזה נכון ומגיע לי לקבל את הכסף, וזהו, לא שמעתי מהם". לדבריו, מדובר ב"שיטת מצליח": "זה לגמרי ככה, כי אחרי שאני פונה אליהם הם מודים שמה שהם עושים לא נכון, אבל ממשיכים לעשות את זה".
יצחק צ'פרוט אמר במשדר שחווה מקרים דומים עם עיריית תל אביב. גם הוא חש שהעירייה פועלת כך במכוון. "אם עכשיו אני מתקשר ואומר 'חבר'ה, אני רוצה פגישה עם מישהו בפיקוח, לשבת לדבר ולפתור את הבעיה', אי אפשר. אין דבר כזה להיפגש, לקבל שירות פרונטלי., אין חיה כזאת". הוא הוסיף: "זו לגמרי השפלה, ברמה הכי גרועה שיכולה להיות. כולנו בני אדם לפני הכול. צריך לבוא ולדבר כמו בני אדם, להתייחס כמו בני אדם
תגובת עיריית תל אביב יפו: "אנו מבינים את סערת הרגשות, אבל אנחנו פועלים בהתאם להנחיות של משרד התחבורה ועל פי חוק הנכים התקפים בכל הארץ. למרבה הצער, היו בעבר מקרים שבהם אנשים העבירו תגי נכים בין אנשים שלא זכאים להם, ולכן התקנות קובעות שהקלות ניתנות רק לרכב שעל השמשה שלו מוצג תג נכה. כמו כן, יש חשיבות לכך שגם הציבור העובר ליד רכב החונה על המדרכה 'בניגוד לחוק' יראה את התג ויבין כי מדובר ברכב של נכה ולכן לא נקנס. חשוב להדגיש שההקפדה על החוקים משרתת את ציבור הנכים, בכך שהיא דואגת שהנגישות והיחס המועדף יינתנו רק למי שזכאים לכך. מי שמרגיש שנגרם לו עוול מוזמן להגיש ערעור וכל מקרה ייבדק לגופו. רווחת הנכים עומדת בראש מעייננו. בעיר יש אלפי מקומות נכים ואינספור פעולות ויוזמות שנועדו לסייע לציבור הנכים".