כ-150 ילדים ומבוגרים מהקהילה היהודית בז׳יטומיר שבצפון מערב אוקראינה, בהם כ-60 ילדים שחולצו מבית יתומים, נחתו בצהריים (יום ראשון) בנתב"ג בטיסת אל על מרומניה, בסיוע הקרן לידידות והסוכנות היהודית. ראש הממשלה נפתלי בנט ורעייתו קיבלו אותם בטקס חגיגי עם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שרת הפנים איילת שקד, שר האוצר אביגדור ליברמן ומכובדים נוספים.
זוהי הראשונה מתוך שלוש טיסות עולים חדשים שמגיעות לארץ כחלק ממבצע "ערבות ישראל". בסך הכל היום ינחתו בישראל כ-400 עולים חדשים ובהמשך השבוע צפויים להגיע מאות נוספים.
3 צפייה בגלריה
אסתר ולצ׳וק
אסתר ולצ׳וק
"היה לי חשוב להביא את הבובה לישראל". אסתר ולצ׳וק בת ה-12
(צילום: סיון חילאי)
3 צפייה בגלריה
לאה דנלינקו
לאה דנלינקו
לאה דנלינקו
(צילום: סיון חילאי)
מבין הילדים, שברובם הגיעו לטיסה ללא הורים, הגיעה גם לאה דנלינקו בת ה-11 שבמשך כל הדרך מאוקראינה לרומניה ואז לישראל, החזיקה את הבובה שלה. "היה חשוב לי להביא אותה איתי לישראל, זה היה קשה לעזוב והבובה לפחות מזכירה לי את הבית", סיפרה. היא חיה בבית היתומים במשך שלוש שנים, והוריה, שחיים בקייב, החליטו להישאר באוקראינה. "היה לי קשה לעזוב את 'עלומים'. זה הבית שלי ואני אוהבת את המקום הזה, אבל אני יודעת שבישראל אקבל מה שאני צריכה ואני חושבת להישאר שם לתמיד", אמרה לאה.
גם אסתר ולצ'וק בת ה-12 הגיעה לישראל ללא הוריה. "אמא שלי נשארה עם סבתא באוקראינה, שלא רצתה לעזוב כי כל החיים שלה שם. אבל היא אמרה לי ללכת לישראל כדי שאהיה במקום בטוח. בהתחלה הייתי מאוד עצובה, בכיתי ולא רציתי ללכת בלעדיה, אבל אני מאמינה שיהיה בסדר", סיפרה. אסתר לא יודעת מה יהיה עם אמה וסבתה, אבל כבר יש לה תוכניות לישראל: "אמא אמרה שאסע לפגוש את חברה שלה, ושהיא תעזור לי להשתלב בארץ. אני מקווה שאמא וסבתא יצטרפו בהמשך", אמרה.
3 צפייה בגלריה
מיכאל ו זויה
מיכאל ו זויה
בורחים בפעם השלישית. מיכאל וזויה טרכטנברג
(צילום: סיון חילאי)
במטוס, שהיה מלא בילדים, בלטו גם זויה (86) ומיכאל (88) טרכטנברג, ניצולי שואה שנמלטו יחד עם חסידי חב"ד מז'יטומיר המופגזת. "אנחנו פליטים בפעם השלישית בחיינו", סיפר מיכאל שבילדותו נמלט מהנאצים לדונייצק, ומשם נאלץ לברוח ב-2014 כשהרוסים השתלטו על העיר. עכשיו מיכאל וזויה עוזבים בפעם השלישית ועושים זאת בלב כבד.
"הבן היחיד שלנו, שנפטר מסרטן, קבור בז'יטומיר. לא הספקתי להיפרד ואני לא יודעת אם אוכל שוב להגיע לקבר שלו", אמרה זויה. מיכאל, רופא מוכר בקהילה המקומית, סיפר בכאב על כך שלא הצליח להציל את בנו. "כשהגענו לז׳יטומיר חשבתי שזו תהיה התחנה האחרונה שלנו אבל עכשיו, בגיל 88 ו-86 הפכנו שוב פליטים", אמר.